SEO Simpel Gemaakt Voor Het MKB

Voor bedrijven is het belangrijk om continu een stroom te hebben van nieuwe klanten. Dat geldt ook voor het MKB. SEO, zoekmachine optimalisatie, is namelijk een grote kans voor het MKB. Met SEO kan je namelijk veel bezoekers naar je website trekken zonder dat je hiervoor hele grote advertentiebudgetten nodig hebt.

Het doel van zoekmachine optimalisatie is om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen. Wanneer iemand zoekt op bijvoorbeeld ‘tandarts’ dan wil je als tandartspraktijk dat men bij jou terechtkomt. Wetende dat mensen op de zoekresultaten vaak niet verder kijken dan de eerste pagina begrijp je dat het belangrijk is om op de eerste pagina terecht te komen.

 

Hoe komt het MKB hoger in Google?

Google is de meest gebruikte zoekmachine in Nederland en dus is bovenaan in Google komen erg belangrijk. Maar hoe pak je dit aan? Er zijn ruim 200 factoren waarmee Google bepaalt hoe hoog jouw pagina in de zoekresultaten terecht komt. Jouw pagina op al die 200 factoren optimaliseren is een tijdrovende zaak. Daarom wordt SEO in veel gevallen als lastig ervaren. Aangezien Google haar zoekalgoritme niet vrijgeeft is het dan ook geen exacte wetenschap.

Met onderstaande tips maken we SEO niet alleen doeltreffend maar ook eenvoudiger. We behandelen de belangrijkste factoren.

 

#1 Zoekwoorden kiezen

Om te zorgen dat je gevonden wordt moet je weten waar men op zoekt. Als jij bovenaan staat op een zoekwoord waar maar 10 keer per jaar op gezocht wordt dan levert je dit weinig bezoekers op. Zorg daarom dat je weet op welke zoekwoorden er gezocht wordt.

Hiervoor kan je één van de volgende tools gebruiken.

Lees alles over het doen van een zoekwoorden onderzoek dat zich richt op omzet en winst in plaats van bezoekersaantallen.

 

#2 Shorttail of longtail

Nu je weet waar men op zoekt is het ook goed om te kijken hoe vaak er opgezocht wordt. Shorttail zoekwoorden zijn zoektermen van één tot en met drie woorden. Longtail is alles wat langer is. Je zal merken dat het moeilijker is om gevonden te worden op shorttail zoekwoorden, dit omdat er meer concurrentie is op dit soort zoekwoorden. Dat is niet gek ook als je je beseft dat deze termen vaak veel volume aan verkeer opleveren.

Het is makkelijker, en levert sneller resultaat op, om je te richten op longtail zoekwoorden. Vaak zit hier wel minder volume op maar zijn deze mensen wel concreter. Iemand die zoekt op ‘tandarts’ is zich aan het oriënteren. Iemand die zoekt op ‘afspraak maken tandarts Den Haag’ is veel concreter. De kans dat deze persoon klant gaat worden is groter dan degene die zocht op ‘tandarts’.

 

#3 Maak unieke content

Publiceer met regelmaat blogs of artikelen op je website die uniek zijn. Voorkom dus het dupliceren van content want daar wordt je voor gestraft. Op basis van de gekozen zoekwoorden maak je je artikelen. Er zijn een aantal punten waar je op moet letten bij het maken van content.

  • Werk met tussenkopjes
  • Gebruik de H1, H2 en eventueel H3 tags
  • Stop je blogs niet vol met zoekwoorden
  • Zorg dat je minstens 300 woorden gebruikt
  • Zorg dat je blog ook links bevat naar andere pagina’s

 

#4 Gebruik meta tags

Als je je artikelen publiceert dan worden je pagina’s opgenomen in de zoekmachine. Stel je wordt goed gevonden in de zoekmachine maar niemand klikt erop. Dan zal je na verloop van tijd zakken in de zoekresultaten. Om dit te beïnvloeden gebruik je de meta tags. Met meta tags kan je 3 belangrijke zaken beïnvloeden:

 

#5 Maak je website razendsnel

Hoe sneller je website is hoe beter. Mensen zijn ongeduldig tegenwoordig en elke milliseconde dat het laden van je website duurt is een moment dat men kan afhaken. Zorg er daarom voor dat je website razendsnel is. Onderzoek de pagina’s van je website via de Google Pagespeed tool en pas de wijzigingen door.

 

#6 Mobiele gebruikerservaring

Aangezien steeds meer zoekopdrachten via smartphones en tablets plaatsvinden wordt de mobiele gebruikerservaring steeds belangrijker. Google heeft gekozen voor een mobile-first strategie. Dat betekent voor jouw website dat deze een goede mobiele ervaring moet bieden aan de gebruiker. Optimaliseer dit om beter te scoren in Google.

 

Hoe maak je van bezoekers klanten?

Met bovenstaande 6 tips ben je al een heel eind op weg en zal je je eerste SEO successen behalen. Belangrijk hierin is dat je tijd investeert in het maken van goede content. De bezoekers die je met deze content aantrekt moet je vertalen naar klanten. Bekijk hiervoor ook onze gids over conversie optimalisatie.

 

SEO specialist voor het MKB

Lukt het niet om voldoende tijd vrij te maken voor SEO? Of wil je meer bezoekers werven met SEO dan je nu al doet? Grote stappen zetten? Huur dan een SEO specialist is.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEO Scan

Wil je hoger in Google komen? Maar lukt het niet. Dan kunnen wij je helpen. Doe de gratis SEO scan en binnen 24 uur weet jij wat je moet doen om hoger te komen in Google.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This