Youtube adverteren voor restaurants die echt willen groeien

Zoals je misschien hebt gelezen in mijn andere blogs ben ik groot voorstander van beleving binnen restaurants. En niet alleen in het restaurant maar ook in de restaurant marketing die je voert. Youtube is daar uitermate geschikt voor. Ik beloof je Youtube adverteren levert je meer reserveringen op en kost minder voor restaurants dan bijvoorbeeld Google Adwords.

Ik ga je in deze blog laten zien dat het goedkoper en effectiever is om Youtube adverteren in te zetten dan Google Adwords voor jouw restaurant.

 

Ongelooflijk dat de lekkerste gerechten die op Youtube staand niet geplaatst zijn door restaurants

Het verbaasd me hoeveel advertenties ik op Youtube voorgeschoteld krijg en hoe weinig daarvan van restaurants zijn. Het is namelijk heel logisch om videomarketing in te zetten voor heerlijke gerechten van jouw restaurant.

Inmiddels hebben de meeste restaurants wel begrepen dat foto’s van heerlijke gerechten hun meer klanten oplevert. Daarom zie je ook in veel tijdlijnen van restaurants op social media heel veel foto’s van gerechten die ze serveren.

Video’s helaas nog een stuk minder maar op Youtube eigenlijk zelden. Terwijl je in alle reis vlogs van bijvoorbeeld Azië en Zuid Amerika vooral het strand en het eten ziet. Eten is zo visueel en zeer geschikt voor videomarketing dat zij hier gebruik van maken terwijl ze het niet eens verkopen. Waarom doen restaurants dit dan niet terwijl dit voor velen hun core product is?

En het erg is dat ik, persoonlijk, een reis boek naar een van deze verre oorden omdat ik die gerechten wil proeven maar geen idee heb welke gerechten bij mij om de hoek worden verkocht. De gemiste kans is zo ontzettend groot.

 

Waarom je met jouw restaurant met Youtube adverteren goedkoper uit bent

Dus waar gaat het geld van restaurants dan wel heen? Restaurant marketing is nog zo ontzettend breed terwijl grote kansen blijven liggen. Bijvoorbeeld huis aan huis kranten. Daar zie ik nog zo ontzettend veel advertenties in staan van restaurants dat ik het niet kan geloven. En nog nooit heb ik gedacht, o ja daar ga ik meteen even reserveren.

De folders van restaurants stromen wekelijks binnen in mijn brievenbus maar vliegen linea recta mijn kliko in. En in de auto hoor ik het op de radio, maar wat ik eigenlijk echt wil horen is de muziek. Want waarvan krijg ik trek? Van prachtige professionele foto’s en video’s van de lekkerste gerechten. Dat wekt bij mij een beeld op dat ik wil meemaken. Dat wil ik meemaken en proeven.

Daarom werkt Youtube adverteren ook beter dan adverteren op Google Adwords voor restaurants. Je toont namelijk iets waarvan ik ga watertanden in plaats van een paar regels tekst.

En… het is goedkoper. De reden?

Google Adwords is gebasseerd op een veilingssysteem. Dus meer concurrentie betekent hogere prijzen. En echt heel veel ondernemers zitten op Google Adwords op dit moment. Maar adverteren op Youtube is vele malen goedkoper omdat er veel minder concurrentie is.

 

Beginnen met Youtube adverteren voor jouw restaurant

Videomarketing is dus een grote kans voor restaurants. Youtube is het grootste videoplatform van de wereld en dus is de keuze voor Youtube een logische. Hierop kan je uiteraard goede video’s gaan plaatsen van heerlijke gerechten en hoe deze gemaakt zijn. Een goed begin.

Het trekt met de inzet van Youtube SEO geleidelijk steeds meer mensen aan en vergroot daarmee je bereik. Wanneer je dit goed aanpakt kan dit al snel zorgen voor een groei in naamsbekendheid en mensen die zich realiseren dat ze nog een keer in jouw restaurant moeten eten.

Youtube adverteren is net even wat anders. Het geeft je namelijk meer mogelijkheden om de juiste doelgroep op het juiste moment te bereiken.

 

Hoe je als restaurant moet adverteren op Youtube?

Adverteren op Youtube met een banner heeft simpelweg geen zin. Dat kan ik je al direct meegeven. De pre roll is wel interessant maar niet voor al 1,8 miljard mensen die maandelijks inloggen op Youtube.

Dus wat dan wel?

En dit is de truc die jou relevant maakt op het juiste moment bij de juiste persoon en dit is wat extreem belangrijk is in online marketing. Het is namelijk wat bepaald of de persoon die je bereikt geïnteresseerd is en converteert of niet.

 

Adverteren op Youtube wanneer iemand op zoek is naar een restaurant

Google is eigenaar van Youtube en heeft daarmee een interessant aanbod voor jou als restauranteigenaar. Wat adverteren op Google zo interessant maakt is dat bezoekers een zoekopdracht invoeren omdat ze iets zoeken. En op dat moment toont Google Adwords een relevante advertentie.

Wat Google jou aanbiedt is om dit ook te doen met videomarketing. Google biedt je namelijk de mogelijkheid om de mensen die hebben gezocht op Google te targeten. Dus wanneer iemand zoekt op ‘Italiaans restaurant Den Haag’ dan wil je als Italiaans restaurant in Den Haag deze persoon bereiken.

Via Google Adwords biedt je een tekstadvertentie aan en hoop je dat je tegen een paar euro per klik die bezoeker op je website krijgt. En dan pas ga je als het goed is die persoon verleiden met heerlijke gerechten om een online reservering binnen te krijgen.

Een uurtje later gaat diezelfde bezoeker een video kijken op Youtube met de highlights van de laatste wedstrijd van Feyenoord of Ajax. Maar voordat die video begint krijgt deze bezoeker de heerlijkste Italiaanse gerechten te zien via een pre roll. Dit ziet er zo goed uit dat hij begint te watertanden en het mooiste? Het restaurant zit ook nog eens in Den Haag.

Het enthousiasme dat ontstaan is van de heerlijke gerechten die hij heeft gezien is zo groot dat hij al wil reserveren voordat hij op jouw website is. Je hoeft dus niet te verkopen op jouw website want de klant wil het al. Een wezenlijk verschil.

En dat verschil is zo belangrijk dat het het verschil maakt tussen een paar nieuwe reserveringen tegen een hoog advertentie bedrag en een groot aantal nieuwe reserveringen tegen een klein bedrag per reservering.

 

Conclusie

Richt jouw Youtube advertenties op mensen die hebben gezocht op een relevante zoekopdracht voor jouw restaurant. Toon ze een pre roll video met geweldige gerechten die aansluiten bij hun zoekopdracht. En trek ze naar jouw website om deze mensen direct te laten reserveren.

Wil je een hogere conversie? Biedt ze dan een gratis voorgerecht of drankje aan wanneer ze direct reserveren.

Dit is een kans voor alle restaurants die op zoek zijn naar meer reserveringen en meer omzet.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This