Reclame maken voor je website op manieren waar niemand aan denkt

Waarschijnlijk heb je al meerdere artikelen gelezen over het maken van reclame voor je website, het promoten van je website of het trekken van meer bezoekers naar je website. Daarbij ben je waarschijnlijk al veel van de geijkte methodes tegengekomen om meer bezoekers naar je website te trekken. Dingen zoals zoekmachine optimalisatie, adverteren via Google Ads, social media advereren of email marketing. Daarom gaan we in dit artikel out-of-the-box denken.

Hier vind je de trucjes die je nergens anders op het internet vind zodat je je kan onderscheiden van je concurrenten. Hoe ga je opvallen als iedereen hetzelfde doet?

 

#1 Plaats een reactie op een andere website

Reageer op forums waar je doelgroep zich bevindt. Op veel van die forums kan je namelijk een link plaatsen in je bericht. Doe dit dan ook die verwijst naar een pagina op je website die over het onderwerp gaat. Plaats echter geen reclame bericht zoals ‘de beste software vind je op…’. Ga aan de slag met een inhoudelijke reactie die wat toevoegt aan de discussie. Aangezien dit onderwerp leeft kan je er zelfs voor kiezen om speciaal voor dit onderwerp een pagina aan te maken op je website. Een bron voor content marketing dus. Als één iemand vraag heeft naar het onderwerp, kan je er vanuit gaan dat er meerdere zijn.

 

#2 Retargeting banners

Niet heel bijzonder zal je denken, retargeting. Zeker niet na de Zalando campagnes maar ik denk dat je het anders moet aanpakken. Als iemand de eerste keer op pagina X is geweest en je verleid hem om weer naar pagina X te komen dan is dat eigenlijk toch best wel drammerig? Grappig genoeg, werkt dit. Maar werkt het niet beter als je hem de 2e keer niet een pagina aanbiedt die net even anders is? Misschien sluit deze beter aan bij de behoefte van de bezoeker.

Bij de 3e keer biedt je wederom een andere landingspagina aan. Elke keer voor de verkoop van hetzelfde product maar net even anders ingericht. Misschien de eerste keer heel erg op hoge klanttevredenheidscijfers insteken. De tweede keer op niet-goed-geld-terug. De derde keer op een speciale korting? Zomaar wat suggesties natuurlijk maar continu hetzelfde blijven aanbieden lijkt me minder succesvol.

 

#3 Laat uitgevers voor je werken

Uitgevers bestaan al decennia. Ze hebben vaak een heel groot bereik opgebouwd. Maak hier gebruik van. Sommige hebben een bedrijvengids. Als je hier gratis in kan staan, zeker doen. Dit is goed voor je SEO. Moet je hiervoor betalen dan zou ik het nalaten want wie kijkt er nou in een bedrijvengids zolang Google bestaat?

Uitgevers kunnen wel voor je werken want je kan er jouw eigen verhaal laten publiceren. Stuur ze een persbericht, wellicht nemen ze het over. Of kies er anders voor om voor een artikel te betalen op hun website. Uiteraard wel een link naar jouw website, anders heb je er minder aan. Voor SEO moet dit wel een ‘follow’ link zijn.

Vroeger was het onmogelijk om je artikel bij een uitgeverij gepubliceerd te krijgen maar vandaag de dag is het mogelijk om voor zo’n artikel te betalen. Kansrijk, vanwege het grote bereik dat ze hebben.

 

#4 Marketing influencers

Uitgeverijen zijn de gevestigde orde, influencers zijn meer de hipsters. Mensen die vloggen, bloggen of op andere manieren je doelgroep beïnvloeden en bereiken zijn net zo waardevol als uitgevers. Laat deze influencers over je product of dienst vertellen. Vaak zijn deze mensen geloofwaardiger, of althans hebben ze meer invloed op je doelgroep dan uitgevers. Er is namelijk sprake van een gevoel van een directe connectie, iemand waar ze tegenop kijken. Deze influencers hebben namelijk een gezicht, uitgevers hebben dat niet of nauwelijks. Vanuit een kostenoogpunt, kan een influencer ook veel aantrekkelijker zijn dan een uitgever.

 

#5 Samenwerken

Er is meer dan online marketing om je doelen te bereiken. Er zijn voor elk bedrijf wel overeenkomsten te vinden in doelgroep met een aantal andere bedrijven die geen concurrenten zijn. Werk samen met die bedrijven om meer klanten binnen te halen. Biedt ze een gezamenlijk pakket aan waar zij meer voordeel uit halen of een doorverwijs korting als ze naar een van de samenwerkende bedrijven gaan.

Stel je hebt een zonnebank. Dan weet je dat een van je doelgroepen vrouwen zijn die er graag tip top uit zien. Die zijn niet alleen klant bij de zonnebank maar ook bij een kapsalon, nagelstudio, wimperstyliste en misschien wel spa. Als jullie allemaal samenwerken dan kunnen jullie bijvoorbeeld aanbieden om gedurende één maand tegen een actietarief een pakket te kopen waarbij een knipbeurt, nagels, wimperextensions, zonnen en een bezoek aan de spa gezamenlijk wordt aangeboden. Uiteraard tegen een kennismakingstarief. Dat pakket koop je in één keer bij één van de deelnemende bedrijven. De opbrengst verdelen jullie naar ratio.

 

#6 Gastbloggen

Bloggen is een veelgenoemde optie om meer bezoekers te trekken. Dit werkt alleen als je blogberichten op goede zoektermen op de 1e pagina terechtkomen. Gastbloggen daarentegen helpt je om bezoekers van een andere website naar je toe te trekken. Veel websites bieden je de mogelijkheid om je als gastblogger aan te melden. Ook grote uitgevers maken hier steeds meer gebruik van maar ook MKB bedrijven. Vraag dus of je een blog mag schrijven op een andere website met een link naar de jouwe. Voor hun gratis content, voor jou een link.

 

#7 Links naar jouw website

Linkbuilding voor jouw website. Links zijn goed voor zoekmachine optimalisatie maar ook voor rechtstreekse kliks. Verwacht hier geen miljoenen bezoekers van maar alle beetjes helpen. Op veel websites kun je gratis een link naar je website opnemen. Denk aan de Telefoongids, Kamer van Koophandel, Google Mijn bedrijf, Wikipedia, Startpagina dochters en bijvoorbeeld brancheorganisaties waar je lid van bent.
Kijk ook eens naar je abonnementen en leveranciers. Vaak staan dit soort partijen te springen om goede recensies. Deze kan je verstrekken in ruil voor een link naar jouw website uiteraard.

 

#8 Whatsapp

Whatsapp is voor veel mensen een manier om contact te onderhouden met bekenden. Steeds meer wordt het ook zakelijk ingezet, voornamelijk om contact op te nemen met bedrijfseigenaren. Gebruik in je Whatsapp profiel dan ook de url van je website. Om regelmatig de aandacht op je te vestigen biedt Whatsapp status updates. Veel particulieren gebruiken dit om foto’s van een leuk uitje te laten zien maar wat nou als je hier scherpe aanbiedingen plaatst? Bij interesse zien ze ook de link naar je website en voila je hebt een geïnteresseerde websitebezoeker.

 

#9 Google Nieuws

Als je gaat bloggen, of regelmatig nieuwe content gaat bieden op je website. Probeer dan Google Nieuws in te schakelen. Daarmee wordt je bericht aangeboden bij mensen die interesse in je onderwerp hebben getoond. Je snapt wat dat betekent, meer bezoekers op jouw website.

Okay, ook nog een paar inkoppertjes die je waarschijnlijk al eerder hebt gelezen. Simpelweg om zo volledig mogelijk te zijn. Zou natuurlijk zonde zijn als je er eentje mist die wel succesvol voor je zou kunnen zijn.

  • Social Media advertising
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Adverteren via Google Ads
  • Email marketing
  • Banners plaatsen op relevante sites
  • Social Media kanalen inrichten en inzetten
  • Bloggen
  • Video marketing
  • Affiliate marketing
  • Google Shopping
  • SEO voor afbeeldingen: Image search
  • Zet je website op je auto, je folders, je visitekaartje en in je emailhandtekening

Wat je ook doet qua promotie of reclame voor je website, zorg dat je de resultaten meet. Anders loop je een van de grote voordelen van het digitale tijdperk mis. Je kan alles meten. Doe dat dan ook. Blijf niet onwetend zoals zoveel adverteerders in het verleden die in de krant adverteerde. Meet of je campagnes succesvol zijn. Meet wat het rendement is.

Om dit voor elkaar te krijgen stel je voor elke online marketing campagne doelen in op Google Analytics. Bepaal op basis daarvan of je doorgaat met iets of dat je ervoor kiest om je te richten op een ander promotiemiddel.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This