De ultieme contactpagina maken
Elke website of webshop heeft een contactpagina maar een contactpagina moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen om succesvol te zijn. In deze blog gaan we je dan ook precies vertellen hoe jij van jouw contactpagina een succes kan maken.
Dus juist met een goede contactpagina kan je meer bezoekers converteren tot klant. Zolang je het goed aanpakt.
Waarom de contactpagina jou klanten kan opleveren
Het is goed om de belangrijkste pagina’s van jouw website te plaatsen in de buyer journey. Dan heb ik het niet alleen over de contactpagina maar ook over de “Over Ons” pagina en het maken van de homepage.
Door die belangrijke pagina’s te plaatsen in de buyer journey kan je eenvoudig achterhalen wat de rol in het aankoopproces is. Daarbij kan je goed aanstippen wat de concrete behoefte van de bezoeker op dat moment is. Kijk hierbij goed naar hoe je deze pagina zo aantrekkelijk mogelijk maakt door in te spelen op die behoeftes. Vergeet hierbij ook niet om te zorgen voor een ervaring en beleving die een glimlach op het gezicht van jouw bezoeker tovert.
De belangrijkste reden hiervoor? Bezoekers die op jouw contactpagina komen die willen contact met jou. Dat willen ze omdat ze iets van jou willen en dat betekent dat dat een kans is om een nieuwe klant te werven. Jouw contactpagina kan daarom een belangrijke stap zijn in het aankoopproces.
Hoe maak je de ultieme contactpagina?
Nu het belang van een goede contactpagina duidelijk is is het tijd om aan de slag te gaan met concrete tips. Deze tips kan je direct toepassen bij het bouwen van een nieuwe website en contactpagina maar ook bij het optimaliseren van jouw huidige contactpagina.
Niks in online marketing staat namelijk vast. Er is altijd ruimte voor verbetering en daarmee kan je dus ook altijd elke pagina optimaliseren.
Daarom nu deze tips voor het maken van de ultieme contactpagina.
#1 Plaats de informatie die je bezoeker zoekt
Het is een inkoppertje. Op je contactpagina moeten je contactgegevens staan. Dat klinkt logisch en dat is het ook. De bezoeker komt namelijk op de contactpagina om contact met je op te nemen.
Dat betekent dat de volgende gegevens op jouw contactpagina thuis horen:
- Bedrijfsnaam
- Adresgegevens
- Telefoonnummer
- Emailadres
- KVK nummer
- BTW nummer
Daarnaast kan je ook andere contact vormen opnemen op deze pagina opnemen. Communiceren jouw klanten graag via Whatsapp, biedt deze mogelijkheid dan aan. Is Skypen ideaal voor jouw branche? Biedt dan ook deze mogelijkheid aan.
#2 Social Media Kanalen maken contact makkelijker
Voor B2B-bedrijven gaat communicatie vaak telefonisch of via de mail. Toch zijn er ook bedrijven bij wie een laagdrempelige vormen van contact kan helpen om meer bezoekers aan te zetten tot het opnemen van contact.
Denk bijvoorbeeld aan contact via jouw social media kanalen. Voor schoonheidssalons wordt er bijvoorbeeld vaak gebruik gemaakt van Facebook of Instagram om contact op te nemen met een schoonheidssalon.
Maak het je bezoekers en toekomstige klanten makkelijk. Biedt daarom ook jouw social media kanalen aan op jouw contactpagina.
Lees ook:
Meer volgers op Instagram met 14 tips
#3 Maak het je bezoekers zo makkelijk mogelijk
Gemak dient de mens. Zeker online. Mensen zoeken de weg van de minste weerstand. Hou in online marketing altijd rekening met het feit dat je concurreert met 60 miljard pagina’s. Dat betekent dat als het doel op jouw pagina niet bereikt kan worden dan is de bezoeker in 2 klikken op een website waar hij dit doel wel kan bereiken.
Daarom maak je het je bezoekers zo makkelijk mogelijk. Ook op de contactpagina.
Biedt daarom een contactformulier aan op jouw contactpagina. Dit is de makkelijkste manier om contact met jouw bedrijf op te nemen. Om dit zo succesvol mogelijk te doen hou je ook de lengte van het contactformulier kort.
Elke vraag die je stelt werpt namelijk een extra drempel op om contact met jou op te nemen. Beperk het daarom tot de volgende velden:
- Naam
- Emailadres
- Bericht
Het liefst vraag je natuurlijk ook een telefoonnummer en bij B2B marketing ook een bedrijfsnaam. Ga er hierbij vanuit dat het contactformulier vooral bedoeld is om bezoekers te helpen en minder om leads te genereren. Vraag daarom niet teveel informatie uit.
Bonustip: Maak jouw mailadres aanklikbaar
In het kader van contact opnemen zo makkelijk mogelijk maken kies je ervoor om jouw mailadres aanklikbaar te maken. Door dit te doen voorkom je dat bezoekers jouw emailadres foutief overtypen en maak je het mogelijk door één klik een nieuwe email te openen. Zeker voor mobiele bezoekers een prettige manier om een email te versturen.
#4 Gebruik het contactformulier waar het voor bedoeld is
Ik heb het net al even genoemd maar het contactformulier is niet de manier om leads te genereren. Het klinkt sommige misschien vreemd in de oren maar als je er goed over nadenkt is het eigenlijk heel logisch.
Het genereren van een lead doe je voornamelijk in de awareness en consideration fase van het aankoopproces. Hier ruil je vaak waardevolle informatie tegen contactgegevens om een conversatie op te starten.
Bij het contactformulier is dit anders. Wat er anders is is de intentie van de bezoeker. Deze heeft een concrete vraag waarvan hij verwacht dat jij hem kan helpen. Het is geen ruil van informatie tegen gegevens. Deze bezoeker heeft dus al voldoende vertrouwen in jouw bedrijf en heeft een concrete behoefte waar hij echt iets mee wilt.
Dat maakt alles anders.
Een lead wil jij helpen terwijl een gebruiker van het contactformulier juist concreet geholpen wilt worden.
Richt je contactpagina daarom ook in als een pagina waarop jij de bezoeker echt wilt helpen zonder hier iets voor terug te verwachten. Hij moet uitnodigend zijn.
#5 Laat jezelf zien voor meer vertrouwen
Het is duidelijk dat vertrouwen in online marketing erg belangrijk is. Phising, hacking en andere privacy problemen hebben sommige online gebruikers toch huiverig gemaakt. Kies daarom voor elementen op jouw contactpagina die het vertrouwen vergroten.
Sociale bewijskracht kan je aantonen met het vermelden van het aantal volgers op jouw social media kanalen, maar ook met reviews. Al is dat laatste misschien wat meer voor een “Over Ons” pagina.
Wat het eenvoudiger maakt om vertrouwen op te wekken is het laten zien van jouw locatie. Denk hiervoor aan het laten zien van een kaartje van jouw locatie. Hiervoor kan je Google Maps integreren op jouw contactpagina. Hier zijn echter sinds 2018 wel kosten aan verbonden.
Een oplossing hiervoor is het gebruik van een screenshot of mooi opgemaakt kaartje in de vorm van bijvoorbeeld een luchtfoto. Met een klik daarop kom je dan alsnog op Google Maps terecht. Op die manier maak je geen kosten. Hiervoor heb je natuurlijk wel een Google MyBusiness account aangemaakt.
Bonustip: Voorkom phising
Het vergroten van de veiligheid van jouw contactpagina is dus belangrijk. Je wilt natuurlijk niet dat bezoekers in de problemen komen door het versturen van een bericht aan jouw bedrijf.
Gebruik hiervoor Recaptcha. Dit maakt het onderscheid tussen een bot en een menselijke gebruiker. Dit is niet alleen om SPAM te voorkomen maar ook om phising scripts op jouw contactformulier buiten de deur te houden.
Een andere manier dat de veiligheid vergroot is het gebruik van een SSL certificaat. Dit kan je terugvinden in de url. Je ziet dan https:// staan in plaats van http://.
#6 Een contactpagina en een “Over Ons” pagina
Het is duidelijk dat zowel een contactpagina als een “Over Ons” pagina belangrijk zijn voor jouw website. Combineer deze ook niet met elkaar maar maak beide pagina’s aan. Het verhaal dat je op deze pagina’s verteld is ook totaal verschillend.
De “Over Ons” pagina vertelt het verhaal over waarom jouw bedrijf doet wat jouw bedrijf doet. Jouw contactpagina is een manier voor jouw bezoekers om in contact met jou te komen. Om bezoekers concreet te helpen.
#7 Wanneer ben je bereikbaar?
Vertel niet alleen hoe bezoekers contact met je op kunnen nemen maar ook wanneer. Het voordeel van een contactformulier is dat de vraag gesteld kan worden wanneer het de bezoeker uitkomt. Zelfs om 3 uur ‘s nachts.
Het is dan fijn om de bezoeker te laten weten hoe snel hij een reactie op zijn bericht kan verwachten.
Voor telefonisch contact of het fysiek bezoeken van jouw kantoor of winkel is het uiteraard prettig om te zien hoe laat klanten bij jou terecht kunnen. Vermeld daarom ook jouw openingstijden.
Bezoekt een bezoeker buiten openingstijden jouw contactpagina? Dan kan je hem naast het contactformulier altijd de mogelijkheid bieden om zijn telefoonnummer op te geven zodat jij hem kan bellen zodra jullie open gaan. Gebruik hiervoor een ‘Bel mij terug’ optie.
Bonustip: Maak van je responstijd een UBR en laat je omzet groeien
Mensen zijn ongeduldig, zo ook jouw bezoekers. Maak daar dankbaar gebruik van en speel in op deze behoefte. Zorg dat jij de kortste responstijd hebt op vragen van bezoekers in jouw branche.
Aangezien je je hiermee onderscheid van jouw concurrentie kan je dit vermelden als Unique Buying Reason (UBR). Hier kan je dan ook trots op zijn en vermeld dit op jouw contactpagina.
Bij een uitgeverij in Nederland hebben we de responstijd op vragen teruggebracht naar 4 uur op complexe vragen. Het aantal reacties verviervoudigde en de omzet die daarmee gepaard ging liet dezelfde procentuele stijging zien.
#8 Opmaak van de contactpagina
Jouw contactpagina is niet de pagina die je bovenaan de zoekresultaten in Google wilt krijgen. Het is namelijk geen goed beginpunt van een kennismaking met jouw dienstverlening of website.
Hierdoor kan je meer uitpakken met opmaak dan op pagina’s waarbij je gaat voor zoekmachine optimalisatie. De layout die je kiest moet passen bij jouw bedrijf maar mag zeker afwijken.
Alles moet erop wijzen dat jouw website betrouwbaar is, geen misbruik maakt van de verstrekte gegevens en dat je er vooral open voor staat om bezoekers te helpen.
Kies daarom voor een persoonlijke aanpak. Een vriendelijke foto van de persoon die de bezoeker gaat helpen kan wonderen doen. Blijf daarnaast zoveel mogelijk weg bij keihard verkopen op jouw contactpagina.
Bonustip: Geen afleidingen
Kies voor een pagina zonder sidebar. Hoe minder afleidingen hoe beter. Er is maar één doel op de contactpagina en dat is dat de bezoeker je betrouwbaar en overtuigend genoeg vind om contact op te nemen. Kies daarom voor een full width pagina.
#9 Mobile first
Het mag eigenlijk geen verrassing zijn, maar je contactpagina moet goed werken op mobiel. Dit geldt voor heel jouw website. Toch zie ik nog vaak websites die het vrij aardig doen op mobiel maar dat de contactpagina helaas niet goed werkt op mobiel.
Test daarom altijd jouw contactpagina in een mobiele omgeving voordat deze live gaat. Zeker een belangrijk aandachtspunt voor lokale ondernemers.
Bonustip: Bellen in één klik
Aangezien zoekopdrachten steeds meer via mobiel plaatsvinden wil je mobiele bezoekers zo goed mogelijk bedienen. Zorg er daarom voor dat het met één klik mogelijk is om jouw telefoonnummer te bellen.
#10 De bedankpagina wordt zelden goed gebruikt
De meeste formulieren eindigen met een tekst als ‘bedankt voor jouw bericht’. Dit kan zoveel beter dan dit. Zo’n tekst is namelijk een echte showstopper. Hierna kan de bezoeker eigenlijk niets anders dan jouw website te verlaten terwijl dit helemaal niet nodig is.
De bedankpagina is namelijk een hele grote kans. De bezoeker was voldoende vertrouwd en overtuigd om contact met jou op te nemen. Dit is daarmee ook het moment om de bezoeker verder de marketingfunnel of salesfunnel in te trekken.
Biedt daarom op de bedankpagina logische vervolgstappen aan voor de bezoeker. Eentje waar ik favoriet van ben is het inschrijven voor de nieuwsbrief of emaillijst. Emailadressen zijn namelijk zeer waardevol voor het verkrijgen van toekomstige omzet.
Een andere optie is het aanbieden van sociale kanalen voor toekomstig contact. Of voor B2B marketing een whitepaper of een checklist voor leadgeneratie. Voor een webshop wellicht een overzicht met producten die in de aanbieding zijn op dit moment.
Laat in elk geval de bedankpagina niet het einde van het bezoek aan jouw website zijn.
Bonustip: Meet het succes van jouw contactpagina
Zorg er in elk geval voor dat na het succesvol verzenden van een bericht via het contactformulier wordt geregistreerd in Google Analytics. Dit kan je het beste doen door te werken met een aparte url voor het bedankbericht. Door deze bedankpagina los aan te maken heb je de mogelijkheid om deze op een betrouwbare manier te registreren. Dit doe je door bij Google Analytics doelen in te stellen.
Zo kan je het succes van jouw contactpagina goed meten en kan je zien welk pad de bezoekers van jouw website hebben afgelegd alvorens zij het contactformulier invullen.
#11 Verstop jouw contactpagina niet
Bezoekers die contact opnemen hebben een grotere kans om te converteren. Met die informatie ligt het voor de hand dat je jouw contactpagina niet verbergt. Plaats hem op plekken waar bezoekers gewend zijn hem te vinden. Denk daarbij aan de rechterkant van jouw horizontale menu. Bij een verticaal menu plaats je hem onderaan.
Daarnaast kan je hem ook vermelden op jouw “Over Ons” pagina en jouw FAQ pagina.
Bonustip: Daag jouw bezoekers uit
Heb je een snelle responstijd? Laat dit dan niet alleen zien op jouw contactpagina maar meld dit ook op de pagina’s waar je een link naar jouw contactpagina opneemt.
Je kan hiervoor bijvoorbeeld op een aantal pagina’s waarbij dit logisch is een blok aanmaken die linkt naar jouw contactpagina. Plaats hier niet alleen een uitdagende tekst op maar vermeld ook jouw responstijd.
Denk bijvoorbeeld aan:
Wij weten alles over Online Marketing. Test onze kennis. We beloven het antwoord op de allermoeilijkste vragen binnen 2 uur.
#12 Chatten
Helemaal van nu; chatten. Gebruik je een chatbot of chatten jouw medewerkers met de bezoekers van jouw website? Dan hoort ook deze informatie thuis op jouw contactpagina. Wanneer je gebruik maakt van een chatbot dan is het wijs om dit er ook bij te vermelden. Zo is het voor de bezoeker duidelijk dat aan de andere kant van het scherm geen echte persoon zit.
Chatten jouw medewerkers zelf met bezoekers? Dan wordt de chatfunctie waarschijnlijk niet de gehele dag gebruikt. Toon de chatfunctie dan ook niet op de moment dat je offline bent. Anders leidt dit alleen maar tot teleurstellingen.
#13 Testen en optimaliseren
Een inkoppertje natuurlijk, maar test jouw contactformulier. Dit doe je op elk device om ervoor te zorgen dat hij op elk device naar behoren werkt. Vaak genoeg worden formulieren alleen op desktops getest en werkt deze totaal niet op mobiel. Dan zal je deze fout helaas missen en bedenk je eens welke klanten je kan mislopen.
Maar er is meer om te testen. Bekijk ook de conversiepercentages nadat je contactpagina is live gegaan of aangepast. Doen bezoekers wat je verwacht dat ze zouden doen? Of verlaten veel bezoekers je pagina zonder contact op te nemen?
Analyseer dan goed wat er gebeurt op jouw contactpagina. Bekijk goed hoe je de ervaring op de contactpagina kan verbeteren. Test dit vervolgens en werk zo toe naar zoveel mogelijk nieuwe klanten via jouw contactpagina.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -