Online marketing voor tandartspraktijken

Elk bedrijf heeft tegenwoordig een website, ook tandartspraktijken. Dit doe je voor de marketing. Online marketing voor tandartspraktijken is namelijk van groot belang in de jacht op nieuwe patiënten en het behouden van je huidige patiënten. Voor online marketing is een goede website een vereiste. Maar wat maakt een website een goede website? Daarop gaan we in in dit artikel over online marketing voor tandartspraktijken.

 

Goede website voor online marketing voor tandartspraktijken

Een goede website kent een duidelijke structuur en is overzichtelijk. Hij werkt intuïtief voor klanten en achter elke pagina zit een gedachte. Elke pagina heeft een doel. Een website is niet langer een visitekaartje maar werkt interactief en wordt ingezet om daadwerkelijk nieuwe patiënten te werven. Aan de hand van kleine conversies legt de bezoeker een logisch pad af en eindigt met een actie die aansluit bij zijn behoeftes.

 

Verplaats je in je doelgroep

Wie zijn jouw patiënten? Wat vinden ze belangrijk en met welke vragen worstelen ze over tandheelkunde? Wat doet hen besluiten om te kiezen voor jouw tandartspraktijk? Wat is bepalend in de keuze voor een nieuwe tandarts? En wat is een reden om een tandarts in te ruilen voor een andere tandarts? Als je je patiënten kent dan ken je ook hun behoeftes. Op basis van die behoeftes kan je bepalen wat er op je website kan staan aan content maar ook aan conversie middelen. Om deze informatie mee te nemen in je beslissingen is verstandig om een buyer persona op te stellen. Een buyer persona geeft een type klant weer qua behoeftes en persoonsinformatie.

 

Identificeer je doelstellingen

Om een goede beleving te creëren begin je eigenlijk achteraan. Wat is hetgeen dat je wilt realiseren? Wat zijn je doelstellingen? Hoe wil je dat een pad van een bezoeker eindigt? Wat wil je van hem weten of hoe wil je hem geholpen hebben op het moment dat de bezoeker jouw website verlaat. Enkele voorbeelden van doelstellingen kunnen zijn:

  • Aanmelding voor de nieuwsbrief
  • Jouw sociale media kanalen volgen
  • Het achterlaten van een review
  • Zich inschrijven als nieuwe patiënt
  • Het maken van een afspraak
  • Informatie aanvragen over een behandeling

 

Gebruik landingspagina’s die converteren

Zodra je aan de hand van je buyer persona en je doelstellingen conversiedoelen hebt bepaald is het zaak om deze landingspagina’s zo optimaal mogelijk in te richten. Bouw die landingspagina’s op zodat het voor de bezoeker duidelijk is wat er van hem verwacht wordt. Mensen worden vooral online graag begeleid. Voorkom afleidingen op die landingspagina, zorg voor een goede en heldere call-to-action en gebruik psychologische aspecten van marketing. Denk hierbij aan reviews die de bezoeker het gevoel geven dat dit een goede tandartspraktijk is. Een teller hoeveel mensen al lid zijn van je nieuwsbrief of patiënt zijn bij je praktijk om hem te bevestigen dat hij de juiste keuze maakt om voor deze tandartspraktijk te kiezen. En creëer een gevoel van schaarste. The fear of missing out. Denk aan een tekst als ‘we hebben nog maar ruimte voor 6 nieuwe patiënten, schrijf je vandaag nog in’.

 

Contentmarketing voor tandartspraktijken

Een veelgehoorde term in de marketingwereld is contentmarketing en dat is niet voor niks. Met contentmarketing kan je bezoekers door een marketing funnel leiden die uiteindelijk moet leiden tot prospect die klaar is om opgevolgd te worden door de verkoopafdeling. Voor tandartspraktijken zal het in de regel zo zijn dat de potentiële patiënt klaar moet zijn voor een afspraak, een inschrijving of een consult. Door verschillende content te produceren in verschillende fases van het aankoopproces kan je de potentiële patiënt door de marketing funnel begeleiden. Bekijk het volgende voorbeeld maar eens over tanden bleken.

  1. Artikel: Mensen met witte tanden zijn succesvoller op de werkvloer
  2. Artikel: Patiënt X vertelt over hoe blij hij is met zijn wittere tanden
  3. Artikel: Patiënt Y vertelt over de fijne behandeling bij jouw tandartspraktijk
  4. Prijsvergelijkingspagina: Deze pagina laat zien dat je de beste service of de voordeligste keuze bent
  5. Conversiepagina: Op de landingspagina kan je direct een afspraak inplannen

Voor elke fase in de marketing funnel heb je content opgesteld en in een ideale situatie doorloopt de bezoeker de volledige marketing funnel. Dit is echter geen garantie. Een bezoeker kan immers op elk willekeurig moment instappen in de funnel.

 

Veel bezoekers op jouw website

Om te zorgen dat je veel nieuwe klanten uit je website gaat halen moet er ook veel bezoekers op jouw website terechtkomen. Dit kan je doen door pagina’s te creëren die goed presteren in de zoekmachines. Deze SEO pagina’s hebben dus als doel zoveel mogelijk bezoekers vanuit Google naar jouw website halen. Op deze pagina’s probeer je bezoekers vervolgens te verleiden naar het volgende artikel in de marketing funnel of in een directe conversie via een landingspagina. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat wanneer een bezoeker vanuit Google op deze pagina terechtkomt hij direct het gevoel heeft dat hij op de juiste pagina terecht is gekomen. Hier zal hij het antwoord op zijn vraag vinden.

 

Homepage van jouw website

De webpagina waarvan verwacht wordt dat de meeste bezoekers hun websitebezoek beginnen. Zorg dat mensen direct doorhebben waar de website overgaat, bevestig dat ze op de juiste pagina zijn gekomen en dat ze hier hun antwoorden zullen vinden. Stel vanaf deze pagina ook logische customer journeys en marketing funnels in. Bekijk regelmatig of daadwerkelijk veel bezoekers via deze pagina binnenkomen en bekijk waar deze bezoekers vandaan komen. Wellicht vanuit Google Maps. Zorg er dan voor dat er een logisch vervolg is gecreëerd.

 

Andere belangrijke pagina’s binnen jouw website

Voor tandartspraktijken zijn er andere belangrijke pagina’s in de online marketing strategie. Denk hierbij goed aan wat potentiële nieuwe patiënten graag zouden willen weten over hun nieuwe tandarts en wat bestaande patiënten graag aan aanvullende informatie willen vinden op de website. Vergeet hierbij ook niet wat jouw specialisaties zijn of wat jouw tandartspraktijk uniek maakt. Denk hierbij aan de volgende soorten pagina’s.

  • Contactpagina
  • Openingstijden
  • Routebeschrijving
  • Algemene regels
  • Wat men kan verwachten van een behandeling
  • Het verhaal achter jouw tandartspraktijk (Over Ons pagina)
  • Wie de tandartsen zijn en wie de tandartsassistentes zijn
  • Voor welke behandelingen een patiënt bij jouw tandartspraktijk terecht kan
  • Hoe het zit met dekking door tandartsverzekeringen
  • Wat de tarieven zijn van de verschillende behandelingen

In de basis heb je nu je online marketing voor je tandartspraktijk op orde. Je kan bezoeker converteren tot nieuwe patiënten voor je praktijk en je dient nu zoveel mogelijk bezoekers te genereren voor jouw website. Dit kan je doen aan de hand van diverse advertenties en marketingacties. Bijvoorbeeld SEA of Social Media Adverteren.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This