Email marketing voor restaurants
Om een klant voor het eerst in jouw restaurant te krijgen kan je vele vormen van offline en online adverteren inzetten. Er zijn genoeg marketingkansen om nieuwe klanten aan te trekken maar het rendement komt vaak pas bij terugkerende gasten. Email marketing is voor restaurants het juiste marketingkanaal om dit te stimuleren.
Email marketing is het best converterende online marketing kanaal dat er is. Dat betekent wel dat je iets moet gaan doen met de emailadressen die je de afgelopen jaren allemaal verzameld hebt. Dus hoe zet je email in voor succesvolle restaurant marketing?
In deze blog laat ik je zien hoe je meer reserveringen kan binnenhalen door de inzet van email marketing voor restaurants.
Stop met ouderwetse email marketing voor jouw restaurant
Het allereerste wat ik je wil vragen om te doen is dat je stopt met het versturen van een maandelijkse nieuwsbrief. Een maandelijkse nieuwsbrief is vaak geforceerd en zo komt het ook over. Het haalt geheid niet het rendement dat je zou halen bij een relevante en persoonlijke benadering.
Wat zet je in jouw emails aan klanten?
De informatie die je deelt in jouw emails en op jouw website noemen we binnen de marketingwereld content. Deze content is in feite de boodschap die je overbrengt. Dit kan in emails, op de website of op social media zijn.
Denk bij content overigens niet alleen aan geschreven tekst. Ook podcasts, afbeeldingen of video’s zijn vormen van content. Voor restaurants zijn er vele vormen van content interessant. Je bezit namelijk veel kennis die voor anderen interessant is.
In jouw emails deel je de volgende content:
- Aanbiedingen om te reserveren
- Recepten
- Tips over de bereiding van voedsel
- Thema avonden
- Seizoensproducten op jouw menukaart
Automatiseer zoveel mogelijk van jouw email marketing
Tijd is een belangrijke reden waarom veel restaurants te weinig aandacht besteden aan marketing. Het voordeel van email marketing is dat je veel zaken kan automatiseren. Met email marketing flows kan je op basis van informatie die je over de persoon achter het emailadres hebt en het gedrag dat zij vertonen bepalen welke email ze wel ontvangen en welke niet.
Je zet verschillende emails klaar en stel hiervoor zogeheten triggers in. Deze triggers zijn zaken waar iemand aan moet voldoen om de email te ontvangen. De meeste email marketing software heeft deze optie gratis ingebouwd. Je kan ook kiezen voor software voor marketing automation.
Belangrijk hierbij is dat je marketing funnels gaat uittekenen en inrichten. Dat betekent dat je gaat uittekenen hoe iemand zijn aankoopproces verloopt om te komen tot een reservering. En niet eenmaal maar meerdere reserveringen bij jouw restaurant. De manier om jouw omzet te maximaliseren.
Leestip:
Lokale SEO voor restaurants
Segmenteer jouw emaildatabase
De emaildatabase die jij hebt deel je in op basis van eigenschappen van de personen achter het emailadres. Triggers doen dit op basis van het gedrag dat ze vertonen binnen de emails die je hen verstuurt of het gedrag dat ze op jouw website vertonen. Segmentatie doe je op basis van kenmerken van de persoon.
Denk hierbij aan:
- Hebben ze jonge kinderen
- Komen ze vaak samen
- Is een reservering meestal gelieerd aan een gebeurtenis
- Komen ze ook met bevriende stellen
- Reserveert meestal de vrouw of de man
- Welke gerechten bestellen ze meestal?
- Enkele gang of meerdere gangen?
- Wat drinken ze meestal?
Al deze zaken kunnen namelijk invloed hebben op welke aanbiedingen of content voor hun het meest relevant is. Iemand die niet van vis houdt bijvoorbeeld een aanbieding sturen voor een visgerecht is zinloos. Het vergroot alleen de kans op een afmelding voor email marketing van jouw restaurant. En dat is iets wat je te alle tijde wilt voorkomen.
Om dit goed in kaart te brengen raad ik je aan om te werken met buyer persona’s. Maar in het geval van een restaurant kan je zelfs nog een stap verder gaan. Jouw bedienend personeel bezit namelijk een schat aan informatie over de gasten die zij bedienen. Laat ze een profiel opbouwen gedurende de avond.
De funnels in email marketing
Binnen online marketing heb je twee funnels die naadloos op elkaar aansluiten. De marketing funnel creëert een band met mensen die interessant zijn voor jouw restaurant. De salesfunnel is het moment dat de band er is en je begint met het verkopen van jouw producten.
Deze funnels hebben allebei een andere functie binnen het aankoopproces. Elke keer dat een reservering heeft plaatsgevonden begint het ingang zetten van beide funnels opnieuw.
Marketing funnel in email marketing voor restaurants
In de marketing funnel biedt je andere content aan dan in de salesfunnel. Dit is content die waarde toevoegt aan de potentiële gast. Het etaleren van jouw kennis over hoogstaande gerechten is hier een simpel voorbeeld van.
De persoon achter het emailadres moet geprikkeld worden om waardering te krijgen voor jouw restaurant. En eigenlijk de keuken van jouw restaurant. Er moet een verlangen ontstaan om in dit restaurant te gaan eten. Jouw restaurant moet zogezegd een plekje bemachtigen op de bucketlist.
Salesfunnel opzetten om van emailadressen reserveringen te maken
Email marketing zet je in de salesfunnel in om je omzet te vergroten. In het geval van jouw restaurant om in eerste instantie meer reserveringen binnen te halen. Een eenvoudige strategie hiervoor is om de gasten die jouw restaurant recent niet meer hebben bezocht een aanbieding te sturen. Dit stimuleert het reserveren van een tafel in jouw restaurant.
Maar een complexere aanpak leidt vaak tot betere resultaten.
Iemand die interesse heet getoont in visgerechten tijdens de marketing funnel kan je opvolgen met een relevante en specifieke aanbieding in de salesfunnel. In dit geval zou je bijvoorbeeld een driegangen diner kunnen aanbieden waarbij vis in elk gerecht centraal staat. Reserveer vandaag nog en je ontvangt een vis amuse gratis.
Sales funnel voor het maximaliseren van jouw omzet
Nu kan het zijn dat de gast direct is begonnen met het reserveren van een tafel na het ontvangen van jouw aanbieding. Dat is natuurlijk prettig. Stop hier echter niet. Een reservering is namelijk niet meer dan een reservering. Het is een opening om omzet te genereren.
Wacht niet met omzet genereren totdat de gasten reserveren in jouw restaurant. Biedt op de bedankpagina van de reservering direct een cross sell product aan. In het geval van het vismenu kan je bijvoorbeeld een duurdere maar uitstekend passende wijn aanbieden.
Grote kans dat deze gast deze fles wijn wil reserveren. Hij wil immers een perfecte vis avond. Daarbij is deze aanbieding zeer relevant en exclusief aangezien deze fles wijn speciaal voor hem besteld wordt. Voor jouw restaurant betekent het dat alvast de eerste omzet in de boeken staat.
Sales funnel voor het creëren van trouwe klanten
In veel gevallen zal het bezoek van de gast niet zijn eerste bezoek zijn aan jouw restaurant. Hoe ben je immers anders aan zijn emailadres gekomen. Het is uiteraard wel mogelijk. Dit blijkt dan ook uit de segmentatie die je eerder hebt gemaakt van jouw emaildatabase.
Het is erg belangrijk dat de gast vaker dan eens reserveert in jouw restaurant. Volgens diverse onderzoeken is een gast die drie keer een geslaagde avond beleeft in jouw restaurant een gast voor het leven.
Richt je salesfunnel daarom ook in op het terugzien van de gast in jouw restaurant op meerdere momenten.
Emailadressen verzamelen voor email marketing
Voor email marketing heb je emailadressen nodig. Hoe meer hoe beter. Dat is een logisch gegeven maar hoe vergroot je het aantal emailadressen in jouw database als restaurant?
Ik schreef eerder een artikel over het vergroten van de emaillijsten van restaurants. Hierin geef ik meerdere opties om emailadressen te verzamelen. Dit is speciaal gericht op restaurants.
Email marketing meten
Uiteraard wil je weten hoe succesvol jouw email marketing is. Voor restaurants pak je dit als volgt aan.
Maak een aparte landingspagina voor de reserveringen die binnenkomen uit jouw email marketing campagne. Zo kan je de resultaten goed meten. Althans wanneer je doelen hebt ingesteld via Google Analytics. Daarbij werkt dit ook conversie verhogend omdat je perfect kan aansluiten met jouw landingspagina op de boodschap uit email marketing.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -