B2B Marketing Trends 2019

In 2019 zijn er meerdere B2B marketing trends waar je winst kan behalen. We zijn inmiddels enkele jaren bezig aan de digitaliseringsslag en de opkomst van accountability. Toch staan we pas net begonnen met het benutten van de potentie van online marketing.

En ja artificial intelligence en machine learning hoor je overal op evenementen van diverse sprekers. Maar dit klinkt nogal vaag want wat kan je met machine learning en artifical intelligence? Daarbij is jouw bedrijf hier misschien nog helemaal niet aan toe.

Daarom hier B2B marketing trends waar je meteen mee aan de slag kan.

 

#1 Podcasts zijn dé B2B marketing trend van 2019

Met stip op één staan podcasts. Je kan er niet meer omheen, de podcasts zijn terug van weggeweest. Ze zijn namelijk niet nieuw, maar na enkele jaren in het verdomhoekje te hebben gezeten zijn ze nu helemaal hot. Iedereen wil namelijk aan de podcasts vandaag de dag.

Maak interessante vraaggesprekken met experts uit de markt of een wekelijks programma waarin je actualiteiten uit de markt bespreekt.

 

#2 Liquid content en persoonlijke customer journeys

Niet heel lang geleden was a/b testen de manier om je online marketing te optimaliseren. In 2019 is het niet langer de heilige graal. Dit terwijl veel bedrijven, zeker op het gebied van B2B marketing, hier nog niet eens mee begonnen zijn.

Eén customer experience, buyer journey of customer journey die gemiddeld genomen het beste presteert is namelijk niet de juiste oplossing. Het gemiddelde nemen past sowieso niet bij B2B marketing in 2019. Je maakt unieke user experience flows voor elk type buyer persona.

Met liquid content pas je je content aan aan de behoefte van de bezoeker. Een restauranteigenaar is bijvoorbeeld niet op zoek naar algemene online marketing tips maar naar restaurant marketing tips. Binnen B2B marketing is jouw bezoeker dus op zoek naar de meest relevante antwoorden op zijn vragen. Een voorbeeld van een leverancier in de bouw is minder interessant voor een ICT dienstverlener. Die wil een voorbeeld van een ICT dienstverlener.

Door liquid content te gebruiken kan je op basis van het gedrag de juiste content aanbieden en daarmee je relevantie aanzienlijk verhogen. Je kan dit bijvoorbeeld inrichten door een quiz of wizard te maken waarin je simpelweg vraagt wie de bezoeker is of waar die naar op zoek is.

Elke bezoeker dus zijn persoonlijke customer experience.

 

#3 Veel content maar wel tailor made

Aangezien de algoritmes van social media kanalen regelmatig wijzigen en de strijd op SEO-gebied moordend is veranderd ook de manier van content maken en delen. Ik heb zojuist liquid content al aangestipt maar er is nog een verandering gaande op content gebied.

Content marketing bestond al uit het maken van de juiste keuzes in contentvormen maar het stijgt in 2019 naar een nieuw niveau. Facebook paste bijvoorbeeld zijn algoritme aan waardoor je nu nog maar zo’n 8% van je volgers bereikt met een Facebook marketing bericht.

Dit zorgt ervoor dat je nu onbeperkt social media content kan posten en zelfs moet posten. Ik heb social media experts horen zeggen dat je per dag 100 stukken content moet plaatsen. Gekkenwerk. Maar er zit wel een kern van waarheid in. Je moet immers jouw frequentie verhogen om dezelfde impact te blijven maken. En volgers hebben hier geen last van.

Ook voor SEO wordt er zo ontzettend veel content gemaakt dat je de juiste zoekwoorden moet kiezen om kans te maken op de eerste pagina. Zoekwoorden onderzoek wordt dus nog belangrijker. Maar ook kwantiteit gaat steeds meer een rol spelen.

Echter hebben maar weinig bedrijven de mogelijkheid om zoveel content te maken en te publiceren. Laat staan op een rendabele manier. Je moet daarom creatief worden. In B2B marketing kan je bijvoorbeeld een podcast opnemen die je gelijktijdig live uitzendt op Youtube. Het video script van het gesprek is dan de basis voor jouw volgende blog.

Ondertussen maak je foto’s van de podcast en pak je belangrijke uitspraken uit de podcast om hier een nieuwe social media post te maken. Zo combineer je het maken van waardevolle content voor verschillende online platformen. De foto’s post je voor Instagram marketing, de video deel je op Facebook, opmerkingen post je op Twitter en de highlight video gebruik je voor je LinkedIn marketing.

Een simpel voorbeeld om content voor diverse social media platformen gelijktijdig te creëren en ergens in de buurt te komen van 100 content stukken per dag.

Continuïteit blijft hierin echter wel king. Dus blijft content creëren en delen.

 

#4 Videomarketing, niet echt een trend maar vergeet hem niet

Al jaren staat videomarketing hoog op de kalender binnen B2B marketing. ‘We moeten een video maken’ werd er op menig afdeling geroepen. Maar niemand wist hoe, waarover en vooral waarom. Ja, er is veel bereik, er wordt online steeds meer video gekeken en dit blijft ook nog de komende jaren groeien.

Maar dat is niet het juiste antwoord op de waarom vraag. Waarom zet je video in om jouw boodschap over te brengen? Dat is de vraag die beantwoord moet worden en slechts zelden weet men binnen B2B marketing hoe je dit moet doen.

Onlangs was ik op een Online Video Publishing event. Daar waren een aantal cases van B2B bedrijven die een videostudio hadden gebouwd maar nog steeds moeite hadden om de juiste hoeveelheid en kwaliteit video’s te produceren. Zonder online video manager, iemand die verantwoordelijk is voor de inzet van video binnen het bedrijf blijft het een uitdaging.

 

#5 Personal branding is een B2B marketing trend die blijft

Mensen kopen niet van bedrijven, mensen kopen van mensen. Daarom was de verkoper jarenlang ontzettend belangrijk voor bedrijven. In B2B marketing kon je voorheen geen deal sluiten zonder een afspraak met accountmanager te maken. Met de komst van het internet veranderde alles.

Online marketing veranderde alles. Je kan nu zaken doen in de B2B markt zonder ooit iemand van het bedrijf gezien te hebben. Toch blijft de persoonlijke benadering ontzettend belangrijk. Mensen kopen nog steeds liever van mensen dan van bedrijven.

Daarom is personal branding al een aantal jaar in opkomst. Een langlopende B2B marketing trend die zich nog altijd voorzet. Veel bedrijven plaatsen daarom ook graag sprekers op podia. Op events kan je bij de juiste aanpak namelijk toch het gevoel van een band opbouwen, wanneer goed uitgevoerd. Video, blogs en podcasts zijn andere manieren om dit te realiseren.

De vraag is dan ook of je in 2019 nog communiceert vanuit een merk of vanuit een persoon?

 

#6 Chatbots en live chat

Het laagdrempeliger maken van contact met de bezoekers is en blijft een belangrijk punt op je website. Bellen en emailen werpt toch net even teveel drempels op. Social media is een kans om op een laagdrempelige manier in contact te komen met je volgers.

Maar de bezoekers op je website zijn ongeduldig en willen nu geholpen worden. Toch willen ze niet bellen. Met een chatfunctie maak je het gemakkelijk voor ze. Doe je dit niet dan zitten ze in drie klikken bij je concurrent.

De keuze is er nog tussen live chatten en chatbots. Live chatten is een goede optie onder werktijd. Het levert namelijk hele natuurlijke gesprekken op. Een betere kwaliteit is er niet. Maar om aan de ongeduldigheid van klanten tegemoet te komen zijn chatbots ook zeker een overweging. Zeker buiten de openingstijden.

 

#7 Marketing automation in B2B

Chatbots helpen je om bezoekers altijd te woord te staan. Daarnaast kan het je organisatie veel tijd besparen. Marketing automation is ook een manier om dat te realiseren. Daarbij is het dé manier om op het juiste moment de juiste persoon te bereiken met de juiste boodschap.

Op basis van het gedrag van jouw bezoekers creëer je voor hen persoonlijke email marketing flows. Het is in feite liquid content voor het email marketing kanaal.

Linksom of rechtsom, email marketing is nog steeds een van de best converterende online marketing kanalen. Misschien kan je het geen B2B marketing trend meer noemen in 2019 maar nog steeds zijn er heel veel bedrijven die pas net beginnen met marketing automation.

 

#8 Voice search de B2B marketing trend voor de toekomst

Waarschijnlijk heb je er inmiddels al heel veel over gehoord; voice search. Toch zijn er nog maar weinig bedrijven echt mee bezig. De ene na de andere voorspelling wordt ons om de oren geslingerd. Voice search zou namelijk online marketing totaal gaan veranderen.

In SEO hoef je niet meer te investeren, het zal uitsterven. Maar is dat wel zo?

Ja, steeds meer mensen maken gebruik van voice search maar wat voor vragen stellen ze? Voorlopig zijn het helaas weinig interessante vragen. Aan het weer kunnen immers de meeste bedrijven geen geld verdienen.

Toch is het wel een enorme kans. Op heel veel vragen is er namelijk nog niet antwoord en dat is een kans wanneer je nu juist content maakt voor die vragen. Je investeert nu in toekomstige klanten.

 

#9 Data driven marketing voor B2B in 2019

Nog steeds gaan ontzettend veel marketing beslissingen op het onderbuik gevoel. Data driven marketing bestaat al meerdere jaren maar wanneer wordt data daadwerkelijk leidend binnen B2B marketing?

De data afdeling moet centraal staan in het zien van de kansen. Vervolgens is het aan de marketing afdeling om deze kansen te verzilveren. Bij de meeste B2B marketing campagnes is de data afdeling er slechts voor het selecteren van de juiste doelgroep en het meten van de resultaten.

Gaan we in 2019 daadwerkelijk profiteren van de kansen die data ons biedt?

 

#10 Growth Hacking maakt zijn opmars

Elk bedrijf claimt een groeidoelstelling te hebben. Wanneer je echter blijft doen wat je altijd deed kan je moeilijk andere resultaten verwachten. De enige verandering treed dan op door externe factoren zoals de groei van de markt.

Met growth hacking heb je een marketingstrategie te pakken die zich richt op maar één ding en dat is groei. Growth hacking bestaat inmiddels 6 jaar en werd voornamelijk ingezet bij startups om snel groei te realiseren met kleine budgetten.

In 2019 heeft growth hacking ook de grotere bedrijven bereikt en daarmee mag het zich in 2019 een echte B2B marketing trend noemen.

 

#11 Community building voor B2B bedrijven

Uitgevers zitten al jaren in de hoeken waar de klappen vallen. Advertentie inkomsten die teruglopen en abonnee aantallen die afnemen. Elke inkomstenbron bij uitgevers staat al jaren onder druk. Toch zijn de meeste uitgevers er nog altijd.

Zij passen namelijk bijzonder goed in het hedendaagse marketing veld. Echter hebben de meeste uitgevers het moeilijk. Journalisten zijn ingehaald door marketing influencers, vakbladen zijn ingehaald door blogs van voormalig adverteerders en adverteren gebeurt nu voornamelijk op social media en Google Ads.

Maar waarom bestaan ze nog? De meeste uitgevers hebben een community opgebouwd. En na de content marketing strategie die bedrijven hebben opgezet is het nu tijd voor het opbouwen van een community.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This