SEA: Google Adwords voor hotels
Bovenaan Google staan levert je veel hotelboekingen op. Degene die bovenaan Google staat heeft namelijk zo ongeveer een klikratio van zo’n 30%. Dat betekent dat één op de drie personen klikt naar jouw website. Helaas is bovenaan Google komen niet zo gemakkelijk. Met Google Adwords, het SEA platform van Google, kan je dit echter binnen een uurtje gerealiseerd hebben. Interessant dus om SEA in te zetten voor jouw hotel.
Welke mogelijkheden zijn er voor hotels met SEA?
Hotels kunnen niet langer zonder online marketing. Het is de manier om gevonden te worden door nieuwe gasten. Met SEA (search engine advertising) kan je dus snel bovenaan Google staan. In onze beginnersgids voor SEA leggen we je precies uit hoe je Google Adwords inzet om sneller gevonden te worden.
Binnen hotelmarketing is er echter nog een tweede mogelijkheid waarmee je meer hotelboekingen kan realiseren. Google biedt binnen zoekmachine adverteren namelijk nog een mogelijkheid speciaal voor hotels. Dit noemen we Google Hotel Ads. Lees er meer over in ons artikel over Google Hotel Ads.
SEA strategieën voor hotelmarketing
Adverteren op de zoekmachines is een tactiek die werkt voor alle bedrijven, ook voor hotels. Echter heb je binnen elke branche weer andere zaken waar je op moet letten. Zo zijn er voor hotels andere SEA strategieën die je moet inzetten om je rendement te maximaliseren.
#1 Adverteer op de naam van jouw hotel
Het adverteren op jouw hotelnaam is controversieel aangezien het onduidelijk is of het je daadwerkelijk extra omzet oplevert. Iemand die in Google zoekt op de naam van jouw hotel is namelijk al op zoek naar jouw hotel. De kans dat hij iets wil van jouw hotel is daarmee groot.
Je staat echter al bovenaan de zoekresultaten van Google op de naam van jouw hotel als het goed is. Waarom zou je er dan nog adverteren vraag je je af?
Met Google Adwords kan je bepalen wat er vertoond wordt in de beschrijving op de zoekresultatenpagina. Dit geldt voor de titel en de beschrijving. Dit zorgt ervoor dat je relevanter kan zijn en dat leidt tot meer klikken naar jouw website.
Let er wel op dat deze klikken ten koste gaan van jouw marge. Gelukkig heeft Google Adwords ook nog zoiets als kwaliteitsscore. De relevantie van jouw website is zo groot voor deze zoekopdracht dat je een hoge kwaliteitsscore behaald en daardoor minder betaald per klik.
Wat gebeurt er echter als je geen bod doet op jouw hotelnaam? Dan loop je de kans dat deze mensen geleid worden naar bijvoorbeeld Booking.com. Ze boeken misschien alsnog bij jou maar daarvoor ben je wel weer kosten kwijt aan Booking.com en die kosten liggen hoger dan het bod op Google Adwords.
Zie bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld van het Kurhaus in Den Haag.
#2 Doe een bod op de juiste zoekwoorden
Naast adverteren op de naam van jouw hotel is SEA voornamelijk interessant om bij mensen onder de aandacht komen die jouw hotel nog niet kennen. Daarom is het belangrijk om de juiste zoekwoorden in te kopen.
Hiervoor begin je met het doen van een zoekwoordenonderzoek. Wanneer je alle potentiële zoekwoorden in kaart hebt is het tijd om deze onder de aandacht te brengen met de juiste biedingen. Hier later meer over.
De juiste zoekwoorden kan ik hier niet allemaal voor je uitschrijven maar ik kan je wel een suggestie geven in welke hoek je het moet zoeken. Shorttail zoekwoorden moeten op logische wijze gecombineerd worden met longtail zoekwoorden.
- Hotel Den Haag
- Hotel Den Haag Centrum
- Overnachten in Den Haag
- Luxe hotel Den Haag
- Last minute hotel Den Haag
- Hotelarrangement Den Haag
- Hotel Den Haag inclusief ontbijt
- 4 sterren hotel Den Haag
- Hotel boeken in Den Haag
Allemaal diverse interessante zoekwoorden waarop je zou willen bieden.
Ik wil je echter nog wijzen op één ding. Iemand die zoekt op ‘hotels’ is niet hetzelfde als iemand die zoekt op ‘hotel boeken in Den Haag’. Laten we dit eens analyseren.
Wanneer iemand zoekt naar een hotel maar het woord ‘hotels’ gebruikt dan is hij zich nog aan het oriënteren. Daarom gebruikt deze de meervoud versie van het woord. In de oriëntatiefase is hij nog niet bereid om een aankoop te doen, of beter gezegd om een hotelkamer te reserveren.
Hoe specifieker de zoekopdracht, hoe groter de kans dat iemand wil gaan boeken. Hij weet beter wat hij zoekt omdat hij al verder in het aankoopproces zit. Dat betekent dus hoe meer wensen in zijn zoekopdracht zitten hoe interessanter dit zoekwoord voor jou is. Bijvoorbeeld ‘Hotel Den Haag inclusief ontbijt’ is erg specifiek.
#3 Target jouw SEA campagnes op het juiste publiek
Met SEA kan je niet alleen de zoekwoorden gebruik om de juiste doelgroep aan te spreken maar ook verder filteren. Zo kan je het gebied kiezen waar ze vandaan moeten komen en de taal die ze spreken.
Zorg er daarom voor dat je de gebruikers in zijn taal aanspreekt en niet in het Nederlands wanneer ze geen Nederlands spreken. Op de landingspagina wil je uiteraard dezelfde taal laten zien als uit de advertentie.
Daarnaast kan je je ook richten op hun activiteiten. Er is een optie die zich richt op het toerisme en dan specifiek hotels en accommodaties. Deze zaken helpen je allemaal om de juiste doelgroep aan te spreken en zo min mogelijk geld te verspillen aan klikken die niets opleveren.
Nog een slimme manier om locatie targeting in te zetten is door te adverteren op het zoekwoord ‘hotel dichtbij’. Dit zoekwoord is natuurlijk niet handig wanneer jouw hotel zich in Den Haag bevindt maar de zoekopdracht plaatsvindt in Amsterdam. Maximaliseer de afstand tot jouw hotel dus voor dit zoekwoord.
#4 SEA inzetten voor bezoekers van jouw hotelwebsite
De mensen die op jouw website zijn geweest hebben enigszins interesse in jouw hotel. Wanneer zij wederom zoeken voor een hotel via Google kan je deze mensen specifiek retargeten. De kans dat je deze bezoekers converteert is vele malen groter.
Daarom wil je remarketing altijd inzetten bij het gebruik van een SEA tool zoals Google Adwords. Het draait namelijk allemaal maar om één ding en dat is het vergroten van jouw rendement.
Leestip:
Facebook Adverteren Voor Hotels
#5 Biedingstrategieën op Adwords voor hotels
Google Adwords staat bekend om betalen per klik. Daar richten veel hotels zich dan ook op, zoveel mogelijk klikken voor zo min mogelijk geld. Dit klinkt logisch maar waar het echt om gaat wordt uit het oog verloren. Je bent begonnen met online adverteren om jouw omzet te vergroten. Richt je daar dan ook op met de inzet van SEA.
Binnen Google Adwords heb je dan ook de mogelijkheid om je campagne te optimaliseren voor meer zichtbaarheid van jouw advertenties, meer klikken of meer conversies. In veel gevallen kies je voor de laatste. Het gaat immers om de conversies.
Er zitten echter wel wat haken en ogen aan. Zo moet Google wel snappen wat een conversie is en hiervoor voldoende data opbouwen om hierop te kunnen sturen. Dat betekent dat je wel de Google pixel moet plaatsen op jouw website zodat zij het resultaat kunnen meten. Daarnaast stel ik altijd de doelen in in Google Analytics om zelf een goed resultaat te hebben van alle bezoekers van de hotelwebsite. Of deze bezoekers nu komen via SEA, SEO, email marketing of Social Media.
Begin eerst met data opbouwen en laat Google optimaliseren voor klikken. Heb je voldoende conversies behaald dan stap je over. Blijf echter wel testen tijdens deze eerste overstap. Hierbij kijk je naar de gemiddelde kosten per acquisitie. Hoeveel betaal je per conversie? Degene die het laagste bedrag oplevert is de juiste keuze.
Zie hieronder een recent voorbeeld.
#6 Richt je alleen op het zoeknetwerk
Nog even een specifiek element van SEA dat ik wil uitleggen is de inzet van het zoeknetwerk. Als adverteerder die op zoek is naar meer boekingen in het hotel adviseer ik je alleen te richten op het zoeknetwerk en Google Hotel Ads.
Wat je in elk geval niet in wilt zetten is het display netwerk. Dit zijn namelijk de banners. Banners kunnen succesvol zijn, begrijp me niet verkeerd, maar voor een ander doel. Banners zet je in voor zichtbaarheid en meer naamsbekendheid. Het zoeknetwerk richt zich veel meer op het genereren van klikken naar jouw website.
Wat er op die website gebeurt is natuurlijk aan jou. Met een goede landingspagina kan je deze bezoekers converteren naar nieuwe gasten voor jouw hotel. Zet hiervoor ook conversie optimalisatie in om jouw landingspagina te optimaliseren. Dit helpt jou om van een gelijk aantal bezoekers op jouw website meer klanten te maken dan voorheen.
#7 Biedt de juiste relevante producten aan
Een logische als je het nu leest maar doe je dit ook al? Het aanbieden van een kamer is niet genoeg. Zeker niet wanneer je een speciaal hotel arrangement aanbiedt. Laat ik je een voorbeeld geven om duidelijk te maken wat ik bedoel.
Neem bijvoorbeeld het zoekwoord ‘romantisch weekendje weg nederland’. Dit zoekwoord heeft een maandelijks zoekvolume van 260 per maand. Het bod om bovenaan Google te staan is slechts € 0,60. Dit is een laag bedrag in mijn ogen.
Nu kan je denken dat dit zoekwoord niet converteert en dat het daarom laag geprijsd is. Er is immers weinig concurrentie op dit zoekwoord. Maar je kan het ook zien als een kans. Wanneer je op dit zoekwoord een kamer in jouw hotel aanbiedt dan is de kans op conversie laag.
Juist in online marketing moet je je onderscheiden. Dat betekent in dit geval dat je een stapje extra moet zetten voor jouw klant. Je biedt hier geen kamer aan maar een romantisch weekend arrangement.
De kans op een klik is daarmee vrij groot. Echter bepaald de landingspagina of iemand converteert of niet. Zorg daarom voor een pagina die romantiek uitstraalt maar ook meer biedt dan alleen een romantische hotelkamer. Dit is wel het minste wat je kan aanbieden. Maar je wilt meer doen dan dat.
Jouw landingspagina laat een romantische hotelkamer zien, maar ook een romantisch diner in een leuk restaurantje in de buurt of in jouw hotel een private dining experience. Verkoop hier vooral beleving. En wat doen de gasten overdag? Ook dat kan je combineren met het romantische weekendje weg.
Leestip:
Social media adverteren voor hotels
Je verkoopt een ervaring en de hotelkamer is ‘bijzaak’. Dit is uiteraard voor jou als hotel belangrijk omdat dit jouw product is. Hetgeen dat zorgt voor jouw omzet maar dat is niet hoe je het verpakt. Verkoop de beleving en de hotelkamer is daar onderdeel van.
Uiteraard is ook hier targeting van toepassing. Hoever is men bereid te rijden voor dit romantische weekend? Dat bepaald jouw targeting. Waarschijnlijk kan je overigens de mensen uit jouw directe regio uitsluiten. Die gaan voor een romantisch weekendje verder weg dan blijven in hun eigen omgeving.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -