Jouw hotel hoger in google met SEO
De meeste weekendjes weg beginnen met een zoekopdracht in Google. Daarom is hoger in Google komen voor veel hotels een grote wens. Dit doe je door de inzet van SEO (search engine optimization), wat in het Nederlands betekent zoekmachine optimalisatie.
In dit artikel laat ik je zien hoe je als hotel SEO toepast. De volledige SEO gids geeft je een totaalbeeld van zoekmachine optimalisatie voor websites ongeacht de branche waarin je je bevindt.
De essentie van SEO voor hotels
Om hoger in Google te komen zijn er ruim 200 factoren waarmee je rekening moet houden. Deze zijn onderverdeeld in een aantal groepen. Elk van deze groepen hebben invloed op jouw positie in Google en zijn onderdeel van de SEO strategie.
- Technische SEO
- Onpage SEO
- Offpage Optimalisatie
- Lokale SEO
Om dit artikel richt ik mij in het bijzonder op kansen voor hotels op het gebied van SEO.
#1 SEO voor hotels begint met een zoekwoorden onderzoek
Het doen van een zoekwoorden onderzoek is de basis van elke goede SEO strategie. Het geeft je niet alleen inzicht van alle belangrijke zoekwoorden waarop mensen op zoek zijn naar een goed hotel, maar het geeft je ook inzicht in welke zoekwoorden jouw daadwerkelijk reserveringen oplevert en welke alleen bezoekers op je website oplevert.
Het maakt het verschil tussen een website met bezoekers en een website dat daadwerkelijk zorgt voor omzetgroei.
Bovenaan Google staan op het zoekwoord ‘hotel den haag boeken’ is bijvoorbeeld veel waardevoller dan bovenaan staan op ‘hotels den haag’. De eerste zoekopdracht geeft namelijk weer dat iemand er klaar voor is om een kamer te boeken. De tweede laat zien dat iemand aan het begin van het aankoopproces staat en zich nog aan het oriënteren is op het volledige aanbod.
#2 Maak goede SEO titels voor jouw hotel
Je ziet het al aan de zoekwoorden hierboven, locatie is de sleutel tot succes voor hotels. Je verhuurt immers kamers op een vaste locatie. Dit betekent dat de locatie essentieel is. Wanneer iemand een weekendje weg boekt dan staat de locatie op het einde van het aankoopproces inmiddels al vast.
Zorg er daarom voor dat je in jouw meta tags de locatie van jouw hotel meeneemt. Het schrijven een goede SEO titel voor bijvoorbeeld jouw homepage is een titel waarin de plaatsnaam meegenomen is.
Wat dus echt niet meer kan is een titel als [hotelnaam]: Home. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je de website van onderstaand hotel vindt op pagina 9 van Google.
Zorg er in elk geval voor dat je de naam van jouw hotel achteraan de titel plaatst in plaats van vooraan.
#3 Content is essentieel voor jouw hotel op SEO-gebied
Daar stopt het echter niet mee. De teksten op jouw website pagina’s vertellen Google wat jouw website te bieden heeft voor bezoekers. Google weet van elke website helemaal niets voordat zij de website analyseren. De teksten, content, op deze pagina’s vertellen Google op welke zoekopdrachten de pagina’s gevonden moeten worden.
Daarom maak je voor jouw hotel pagina’s die vertellen wat je te bieden hebt. Ook de locatie speelt hier een hele belangrijke rol in. Google weet namelijk niet waar jouw hotel staat. Hoe vaker je dit vertelt hoe duidelijker het voor Google wordt wat de locatie van jouw hotel is. En daarmee op welke zoekopdrachten jouw hotelwebsite getoont moet worden.
Je maakt niet alleen pagina’s over wat jouw hotel te bieden heeft maar ook pagina’s over locaties rond jouw hotel. Staat jouw hotel bijvoorbeeld vlakbij het Vredespaleis? Dan maak je een pagina over een bezoek aan het Vredespaleis. Uiteraard maak je ook een pagina over alle bezienswaardigheden in jouw stad. Of leuke restaurantjes. Kortom, wat is er te doen in en rondom jouw hotel en vermeld hierbij over welke stad of wijk het gaat.
Leestip:
Content marketing voor hotels
#4 Linkbuilding voor hotels
Wat je helpt om hoger te komen in Google is linkbuilding. Dat zijn linkjes van andere websites naar jouw website. Dit is erg belangrijk binnen SEO. Deze linkjes zijn echter moeilijk te verkrijgen.
Websites plaatsen deze namelijk niet zomaar. Het is vreemd want het is ook van toegevoegde waarde voor hun eigen zoekmachine optimalisatie maar het is wel hoe het is. Deze SEO strategie kan je vaak alleen maar toepassen als je waardevolle content maakt die uniek is.
Zo maakt Fairmont Hotels hele waardevolle content over de rol die bijen spelen bij het voedsel dat we eten. De reden dat zij voor dit onderwerp kozen is te verklaren uit het feit dat zij meerdere bijenhotels bezitten. Deze waardevolle content leverde Fairmont Hotels ruim 50 links naar hun website op. En dat heeft een grote toegevoegde waarde op SEO gebied.
Bekijk hier de infographic van Fairmont hotels.
Wat hierin essentieel is is de proactieve aanpak om deze content te verspreiden. Neem contact op met websites voor wie jouw content relevant is. Mail de juiste mensen en vraag om een linkje naar jouw content.
#5 Zorg dat je de bezoeker aanspreekt in de juiste taal
Google wordt gebruikt door mensen uit alle landen, evenals jouw hotel. Je ontvangt niet alleen Nederlanders maar ook mensen uit andere landen. Deze mensen spreek je bij voorkeur aan in hun eigen taal. Lukt dat niet dan is Engels vaak een goede oplossing.
Dit pas je dan ook toe op jouw website. Zorg ervoor dat jouw website in verschillende talen beschikbaar is en voer dit ook door in de rest van jouw online marketing. Zorg daarom voor teksten in de zoekmachine die passen bij de taal van de persoon achter de zoekopdracht.
Voorkom dus onderstaande voorbeeld op een Nederlandse zoekopdracht.
#6 Goede afbeeldingen die geschikt zijn voor SEO
De afbeeldingen die je op jouw hotel website gebruikt moeten niet alleen mooi zijn en beleving uitstralen, ze moeten ook op de juiste wijze op je website geplaatst worden. SEO voor jouw afbeeldingen is niet zo vanzelfsprekend als je zou denken. Ik heb zojuist de website van een grote hotelketen bekeken en tot mijn verbazing zijn de afbeeldingen niet geoptimaliseerd voor zoekmachines.
De simpelste zaken die je hiervoor moet regelen zijn dat je de afbeeldingen bij het opslaan de naam geeft waarop je gevonden wilt worden. Daarnaast vul je altijd ook de alt-tekst in. Dit is wat de zoekmachine gebruikt om te bepalen wat er op de afbeelding staat. Zoekmachines kunnen afbeeldingen namelijk nog niet interpreteren. Met de alt-tekst help je hen hierbij.
Leestip:
Hotelmarketing via Facebook
#7 SEO is een strategie voor de lange termijn
Geef het niet op wanneer je niet direct vooruitgang ziet. Je strijd namelijk tegen zeer grote organisaties om op de eerste pagina van de zoekresultaten te komen. Blijf content maken en zoekmachine optimalisatie toepassen en je zal langzaam maar zeker groei gaan zien.
Het voordeel van jouw hotel is namelijk dat je je maar hoeft te focussen op één locatie. Bij een keten op een aantal locaties maar nooit zoveel locaties als Booking.com bijvoorbeeld. Jij kan dus meer content over een regio produceren dan zij dat kunnen. Daarbij ken jij de regio stukken beter en dat geeft jou veel voordelen op het gebied van het maken van de juiste content.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -