Google Analytics beginnershandleiding
Als je bezig bent met marketing of eigenaar bent van een website of webshop dan wil je weten of je op de goede weg bent. Wordt je gevonden door bezoekers? Worden er conversies gegenereerd? Blijven de bezoekers hangen op je website of vertrekken ze direct weer?
In dit artikel laat ik je zien welke informatie ik het liefst gebruik uit Google Analytics. Dit zijn in mijn ogen de beste cijfers die je verder kunnen helpen om van je website een succes te maken.
Ik behandel de volgende onderwerpen over Google Analytics in dit artikel:
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is een programma waarmee je de statistieken van je website kan bijhouden. Het geeft je inzicht in het gedrag van de bezoekers op je website en stelt je in staat om te zien of je optimalisaties succesvol zijn.
Wanneer je Google Analytics hebt geïnstalleerd op je website dan ga je vanaf dat moment data opbouwen. Bezoekers, pageviews, sessies, pagina’s per sessie, bouncepercentages, etc. Het gaat allemaal vanzelf wanneer je het goed hebt ingesteld op je website.
Toch zijn er nog wat dingen die je moet instellen om het maximale uit Google Analytics te halen.
Doelen instellen
Bezoekers zijn leuk maar conversies zijn het belangrijkste. Zorg daarom dat je conversies meetbaar maakt in Google Analytics. Zo kan je zien welk pad de bezoekers hebben afgelegd voordat ze converteerde.
Daarnaast kan je doelen instellen voor bepaalde handelingen die bezoekers op je website moeten uitvoeren. Je doel kan bijvoorbeeld zijn dat een bezoeker minstens 3 minuten op je website doorbrengt.
Leer alles over het instellen van doelen in Google Analytics.
Het behalen van je doelen is uiteraard erg belangrijk maar er is nog een geavanceerde stap die je kan zetten bij het bepalen van je doelen. Wanneer je de trechter functie selecteert dan kan je de marketing funnel bepalen die je wilt dat de bezoeker aflegt alvorens hij converteert.
Met het instellen van doelen ben je klaar om data te verzamelen, te analyseren en nieuwe hypotheses te bedenken.
Structuur Google Analytics
Binnen Google Analytics zijn de statistieken ingedeeld in 5 categorieën. Deze categorieën helpen je om je weg te vinden binnen de uitgebreide data die te vinden is binnen Google Analytics.
De categorieën zijn:
- Realtime
- Doelgroep
- Acquisitie
- Gedrag
- Conversies
Ik zal de belangrijkste statistieken per categorie uitlichten maar loop ze gerust eens allemaal door om te zien waar jij voordeel uit kan halen.
#1 Realtime
Onder realtime vind je de actuele informatie over je website en daarmee bedoel ik wat er nu gebeurt op je website. Hoeveel bezoekers er nu, op dit moment, op je website zijn en welke pagina’s ze bezoeken.
Het is leuk om te zien maar de echte hulpvolle informatie vind je in de andere categorieën.
#2 Doelgroepen in Google Analytics
Onder doelgroep vind je de informatie waar de meeste mensen zich op focussen. Hier zit ook echt wat waardevolle basisinformatie tussen die je een goede indicatie geven hoe je website presteert.
Zaken waar de meeste mensen naar kijken:
- Gebruikers, ook wel bekend als unieke bezoekers
- Sessies, ook wel bekend als bezoeken
- Paginaweergaven, ook wel bekend als pageviews
- Pagina’s per sessie
- Gemiddelde sessieduur
- Bouncepercentage
Gebruikers
Het aantal gebruikers zegt wat over hoe goed mensen je website weten te vinden. Een belangrijke indicator dus maar ook waardevolle informatie om conversie ratio’s te berekenen op een later moment.
Gebruikers zijn het aantal mensen dat je website in de vastgestelde periode hebben bezocht. Hoe vaak ze je website bezoeken speelt geen rol aangezien ze maar eenmalig geteld worden.
Sessies
Het aantal sessies laat je zien hoe vaak mensen je website bezoeken. Je kan dit opvatten als een indicator om te zien of je een band opbouwt met de bezoekers op je website. Wellicht niet voor elk bedrijf even belangrijk maar voor sommige zeker wel.
Paginaweergaven
De paginaweergaven laten je zien hoeveel pagina’s er bekeken zijn in de gestelde periode. Vooral handig wanneer je advertenties verkoopt op CPM basis.
Pagina’s per sessie
Hoewel paginaweergaven vooral een leuke statistiek is om naar te kijken, dit cijfer is altijd het hoogst, is de pagina’s per sessie een stuk waardevoller.
Het laat je namelijk zien hoeveel pagina’s er tijdens een bezoek worden bekeken. Dat is een interessante statistiek omdat hoe hoger dit cijfer is hoe beter bezoekers de weg kunnen vinden op je website. Daarnaast vinden ze de content waarschijnlijk waardevol omdat ze meerdere pagina’s bezoeken.
Ook als je bezig bent met SEO is dit een belangrijke statistiek om in de gaten te houden.
Gemiddelde sessieduur
Een andere belangrijke statistiek voor SEO is de gemiddelde sessieduur. Hoe langer een bezoeker op je website verblijft hoe beter. Dit is namelijk een indicator voor Google om te zien dat de bezoekers de informatie op je website waardevol vinden.
Dit vertelt dit niet alleen aan de zoekmachine maar ook jijzelf kan dit interpreteren als een compliment, althans wanneer de sessieduur hoog is.
Bouncepercentage
Al je cijfer wil je dus omhoog zien schieten maar het bouncepercentage is net even anders. Die wil je juist zo laag mogelijk zien. Het is namelijk een negatief cijfer. Het bouncepercentage vertelt je namelijk dat een bezoeker op je website terecht komt en direct weer verlaat.
Dit is een indicatie dat de bezoeker niet heeft gevonden wat hij zag, althans zo wordt het opgevat door de zoekmachine. Een belangrijke statistiek in het kader van SEO dus.
Vergis je niet, het bouncepercentage zegt in werkelijkheid dat er geen klik binnen je website wordt gemaakt na het landen op de pagina. Het kan dus zijn dat de informatie op de pagina voldoende was. Dit betekent niet direct dat je pagina slecht is.
Dus een bouncepercentage is niet alleen maar negatief. Sommige pagina’s op je website hebben niet het doel om een klik binnen je website te realiseren. Bijvoorbeeld de pagina waar je adresgegevens staan.
Stel iemand heeft een afspraak bij de tandarts en wil nog even het adres verifiëren. Dan bereikt de bezoeker zijn doel met het bekijken van het adres op de pagina. Een hoger dan gemiddeld bouncepercentage op deze pagina is dan ook niet zo belangrijk.
Echter onder doelgroep in Google Analytics heb je te maken met gemiddelde statistieken en dat geldt ook voor je bouncepercentage. Dat betekent dus dat je hier toch liever een zo laag mogelijk percentage ziet. De meeste pagina’s zullen toch het doel hebben dat er een vervolg wordt gegeven aan het landen op je website.
Demografische gegevens
Bij demografische gegevens kan zien wat voor publiek je voornamelijk aantrekt. Het geslacht en de leeftijd kan je hiermee achterhalen.
Mobiel
Onder het kopje mobiel kan je zien welke devices worden gebruikt. Dit is waardevolle informatie. Het device is namelijk van belang voor de beleving die je de bezoekers op je website biedt.
Hoe je website toont op verschillende devices is verschillend. Ook al is je website responsive. Dat kan invloed hebben op de gebruiksvriendelijkheid. Zeker wanneer je aan de slag gaat met AMP.
Wanneer je ziet dat je website het meest bezocht wordt via een mobieltje dan kan je hier waarschijnlijk je het meest op richten bij optimalisaties. Is dat desktop dan kan je die kant op gaan.
Er zijn nog twee andere belangrijke zaken om hierin mee te nemen.
De eerste is je conversies meenemen in de vergelijking. Zie je dat je bezoekers wel converteren op desktop maar niet op mobiel dan weet je dat je winst kan behalen op mobiel gebied.
Misschien is het de gebruikerservaring die op mobiel niet optimaal is of werkt je conversie tool via mobiel minder goed op technisch gebied. Het is in elk geval iets wat aandacht verdient.
Dat brengt me ook bij het andere punt. Als je ziet dat mobiel achterblijft bij desktop dan is het goed om naar de oorzaak te kijken. Heb je een hoog bouncepercentage op mobiel? Hoger dan op desktop? Dan zijn de landingspagina’s misschien wel niet geoptimaliseerd voor mobiel.
Leestip:
Bovenaan in Google komen
#3 Acquisitie
Onder acquisitie zie je de manier waarop mensen naar je website komen. Dit is een indicator om te zien op welke vlakken je het goed doet op het gebied van communicatie. Er zijn zes belangrijke manieren waarop mensen naar je website komen:
- Direct
- Referral
- Organic search
- Paid search
- Social media
Het aantrekken van bezoekers is een belangrijk onderdeel van het succes van je website. Het hebben van een geweldige website zonder bezoekers is als een winkel waar niemand de weg naartoe weet.
De aanbiedingen in je winkel kunnen fantastisch zijn maar als er niemand komt dan zal je niks verkopen. Geen bezoekers is geen klanten en dus geen omzet. Het aantrekken van bezoekers is dus essentieel.
Naast de eerder genoemde zes manieren om bezoekers aan te trekken kunnen er ook andere manieren zijn waarop bezoekers je website bereiken. Denk bijvoorbeeld aan Display.
Laten we de manieren van acquisitie even doorlopen.
Direct
Direct verkeer zijn bezoekers die je website adres hebben ingetikt om rechtstreeks naar jouw website te komen. Dat betekent dat mensen bekend zijn met je website. Of ze zijn er al eerder geweest en hebben het onthouden of ze hebben je url ergens gezien of gehoord en het ingetoetst.
Direct verkeer is zeer positief. Het zegt iets over je naamsbekendheid en dat neemt niemand meer van je af.
Referral
Met referral bezoek wordt er geduid op bezoekers die gekomen zijn via het klikken op een link op een andere website. Die link verwees naar jouw website. Linkbuilding is niet alleen goed voor SEO maar ook voor het aantrekken van bezoekers.
Met Google Analytics worden deze bezoekers in kaart gebracht.
Organic search
Organic search, of beter bekend als organisch verkeer, worden bezoekers aangeduid die via de zoekmachines op je website terecht zijn gekomen. Het organische deel van de zoekmachine althans.
Dit zijn bezoekers die dus een zoekopdracht hebben ingetoetst en op jouw zoekresultaat hebben geklikt. Deze komen waarschijnlijk binnen op longtail pagina’s en hopelijk gaan ze vanaf hier ook verder op jouw website.
Paid search
Bezoekers die naar jouw website komen via paid search heb je verworven via SEA. Met SEA haal je dus bezoekers binnen waarvoor je betaald hebt. Dit kan zijn via Google Ads, voorheen Google Adwords, of bijvoorbeeld Bing Ads.
Social media
De naam zegt eigenlijk al genoeg. Bezoekers via social media komen binnen via social media kanalen. Dit zijn diverse platformen bij elkaar opgeteld. Dus een combinatie van bijvoorbeeld:
Interessant om te zien hoeveel je social media inspanningen daadwerkelijk opleveren aan bezoekers.
En dan hebben we nog email. Het is logisch dat deze bezoekers afkomstig zijn uit email marketing.
Voordelen van Acquisitie binnen Analytics
Het fijne van acquisitie binnen Google Analytics is dat je zo per kanaal kan bekijken hoe het bezoek presteert. Dat betekent dus ook dat je deze met elkaar kan vergelijken. Zo kan je zien welk van je kanalen waardevoller bezoek oplevert.
Je hebt je doelen ingesteld dus je kan ook zien welk kanaal beter converteert en als je de conversiewaarde hebt ingevoerd kan je zelfs zien welk kanaal de meeste waarde oplevert.
Daarnaast kan je je Google Ads account koppelen met Analytics. wanneer je dit hebt gedaan dan zal je zien dat je net wat extra informatie kan vinden over je SEA verkeer. Bijvoorbeeld het gedrag op de website. Denk hierbij aan het bouncepercentage.
Een ander voordeel is dat je meer dan alleen conversiedoelen kan inzien wanneer je deze hebt ingesteld in Analytics.
Ditzelfde geldt voor het verkeer uit social media en campagnes die je hebt ingericht met UTM-tags.
Ook je Google Search Console kan je koppelen met je Analytics account.
#4 Gedrag
Wil je inzoomen op het gedrag van de bezoekers op je website dan moet je, logisch, onder het kopje gedrag zijn. Hier ga je echt de diepte in en daar vind je een aantal goudmijntjes aan informatie.
Bekijk hier gedetailleerd hoe je pagina’s presteren. Je kijkt hier niet naar gemiddelden zoals onder het kopje doelgroep maar naar de echte prestaties van je pagina’s. Dat betekent ook dat je goed moet weten wat het doel is van je pagina’s als je je pagina’s analyseert.
Je kijkt hier weer naar bezoekers, bouncepercentages en tijd op de pagina. Een aanvulling zijn de instappunten en uitstappercentages.
Instappunten
Met instappunten geeft Google Analytics aan hoeveel procent van je bezoekers, en hoeveel bezoekers in totaal, via deze pagina zijn binnengekomen op je website. Het beginpunt van hun reis op jouw website.
Een goede vraag om je te stellen is of dit dan ook het doel was van deze pagina?
Uitstappercentages
Veel waardevoller is het percentages van uitstappers. Met uitstappercentage wordt weergegeven hoeveel procent van de bezoekers die op deze pagina kwamen de website hebben verlaten na het zien van deze pagina.
Dit is erg belangrijk. Is dit percentage hoog? Dan hoeft dit niet erg te zijn. Het draait allemaal om het doel van de pagina. Is het een bedankpagina? Dan kan het heel logisch zijn dat mensen de website verlaten na het zien van deze pagina.
Is dit de pagina waar je bezoekers wilt converteren? Dan is dit wel degelijk een sterke aanwijzing dat je je pagina moet optimaliseren. Er lopen namelijk mogelijke leads of nieuwe klanten weg. Zet hiervoor conversie optimalisatie in.
Gedragsstroom
Met de gedragsstroom krijg je een goed inzicht in welk pad bezoekers afleggen binnen jouw website. Daarnaast krijg je direct inzicht op welke pagina’s bezoekers uitstappen.
Zo kan je zien waar mensen onlogische stappen nemen. Bijvoorbeeld wanneer ze tussen twee pagina’s blijven pendelen. Op die manier kan je zien dat mensen iets denken te vinden op een pagina maar helaas moeten terugkeren naar de eerdere pagina omdat ze het niet vonden.
De structuur en marketing funnel van je website kan je hiermee goed doorlichten. Je ziet tussen de blokken verschillende lijnen lopen. Hoe dikker de lijnen zijn hoe meer bezoekers van de ene pagina naar de andere pagina klikken.
Wanneer je je muis over een van de blokken beweegt zie je meer informatie. Hoeveel procent doorklikt binnen je website en hoeveel procent je website verlaat op deze pagina in de funnel.
Wil je het maximale uit de gedragsstroom van Google Analytics halen dan creëer je segmenten die je kan analyseren.
#5 Conversies
Je hebt doelen ingesteld aan het begin van dit artikel en hoe deze doelen presteren kan je goed terugvinden onder conversies. Aangezien een website niet draait om bezoekers maar om conversies is dit een belangrijk onderdeel van Google Analytics.
Met omgekeerde doelpad kan je goed zien welke pagina’s er voorafgegaan zijn aan de conversie. Daarmee kan je achterhalen welke pagina leidt tot conversies en daarmee dus een belangrijke rol spelen in het genereren van conversies.
Onder multi-channel trechter kan je ook terugvinden hoe lang het duurt voordat iemand converteert. Dit vind je onder het kopje vertragingen. Hoeveel tijd is er nodig om van een bezoeker van je website te veranderen in een conversie. Erg interessant om te zien hoe impulsief je bezoekers zijn in het converteren.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -