Meer winst maken
Als ondernemer ben je vol ambitie begonnen om de wereld te veranderen en om winst te maken. Dat geldt zo voor heel veel ondernemers. De eerste klanten stromen binnen en de wereld lijkt aan jouw voeten te liggen. Maar als je na een jaar terugkijkt rijst de vraag hoeveel winst je hebt gemaakt? Winst maken is namelijk niet altijd zo eenvoudig.
Grote bedrijven als Uber en Zalando zijn enorm bekend maar maken geen winst. Zij investeren in hun toekomst. Leuk, als je enorm veel investeerders achter je hebt staan maar voor de meeste ondernemers geldt dit niet.
De wens is meer winst maken, maar hoe doe je dat precies?
Meer winst maken kan je op twee manieren doen
Winst is het verschil tussen de omzet en de kosten van jouw bedrijf. Nu wil je dat dit aandeel zo groot mogelijk is en dus kan je dit logischerwijs op twee manieren doen:
- Vergroot jouw omzet
- Verklein jouw kosten
Meer winst maken kan dus op twee manieren. Een combinatie van beide is natuurlijk nog beter. Hoe groter het verschil tussen omzet en kosten is hoe groter jouw winst is.
Daarom 5 tips om meer winst te maken.
#1 Meer winst maken door meer te verkopen
Wil je meer winst maken dan denk je direct aan meer klanten. Dat is natuurlijk prettig maar nieuwe klanten zijn vaak duurder om aan te trekken dan meer verkopen aan bestaande klanten.
Hoewel online marketing goedkoper is dan traditionele marketing betekent het nog steeds dat je kosten moet maken om nieuwe klanten aan te trekken. Al zijn er ook mogelijkheden om dit gratis te doen zoals SEO en Instagram Shopping. Toch moet je hier vaak veel tijd in investeren want bovenaan Google staan is niet in een paar dagen gerealiseerd. En voor Instagram moet je toch echt nog eerst volgers opbouwen voordat je posts zin hebben.
Werk daarom met een salesfunnel om de bezoekers op jouw website niet alleen te converteren maar om de omzet te maximaliseren. Werk daarom met de 5 stappen salesfunnel die meerdere producten verkoopt aan één klant.
Dit kan volledig geautomatiseerd met marketing automation. Zo hou jij tijd over om andere activiteiten te verrichten om meer winst te maken.
Lees ook:
6x meer omzet uit bestaande klanten
#2 Blijf in contact met leads en klanten
Als je de 5 stappen salesfunnel hebt bekeken dan weet je dat leadgeneratie enorm belangrijk is. Leads zijn niet alleen interessant om één product te verkopen maar zijn ook zeer interessant om een langdurige relatie op te bouwen met hen.
Dit doe je met email marketing. De kosten hiervoor zijn vaak nihil. Dit terwijl email marketing het best converterende online marketing kanaal is. Door regelmatig te communiceren en een succesvolle marketing funnel te implementeren kan je hier meermaals omzet uithalen.
Alle marketingkosten tot aan de lead magnet hoef je daardoor slechts eenmaal te investeren. Dit is daarmee meteen een besparing op de marketingkosten. Hierdoor voorkom je dat je een deel van jouw winst uitgeeft aan het realiseren van verkopen.
Niet voor niks dat veel grote bedrijven inzetten op inbound marketing.
#3 Meer winst maken door minder kosten
Wil je meer winst genereren dan moet je ook naar de kostenkant kijken. Kan je besparen op de kosten die je nu maakt? Vast wel. Vraag jezelf af of je al deze kostenposten nodig hebt om winst te kunnen maken. Dat is immers het doel.
Is het nice-to-know/nice-to-have of need-to-know/need-to-have? Kort gezegd, is het essentieel voor jouw bedrijfsvoering?
Stel je bent lid van een vakblad, zoals vele bedrijven zijn. Dan kan je denken, die ga ik schrappen van mijn kostenlijst. Maar wanneer dit vakblad je per jaar 2 klanten oplevert die de kosten van het abonnement overschrijden dan kan je deze gewoon aanhouden.
Kijk daarom goed wat je wel of niet schrapt. En vergeet niet dat ook kleine bedragen schrappen je een winst voordeel opleveren.
#4 Vraag om korting
Bij heel veel van jouw leveranciers is het mogelijk om korting te krijgen. Het enige wat je hoeft te doen, is om korting vragen. Stel die vraag dan ook bij elk contract dat je verlengd of nieuw contact dat je afsluit. Als je het niet vraagt dan krijg je het zeker niet.
Minder kosten betekent dan ook meer winst.
#5 Dynamische prijzen zorgen voor meer winst
In de reiswereld bestaat het al jaren en iedereen accepteert het, dynamische prijzen. Op momenten dat er veel vraag is naar een stoel in het vliegtuig dan is die prijs hoger dan wanneer er minder vraag naar is. Het klinkt logisch maar het wordt maar in weinig andere branches toegepast.
Op plekken waar schaarste bestaat is het een geschikt middel om voor dezelfde dienst meer omzet te vragen. Denk aan bioscopen, restaurants, bowlingbanen of zonnebanken.
Conclusie
Er zijn een paar manieren om jouw bedrijfskosten te verlagen en vele manieren om jouw omzet te vergroten. Meer omzet maken kan met online marketing al snel gerealiseerd worden maar let altijd op het rendement. Denk hierbij ook aan de customer lifetime value.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -