Met online marketing de marktleider worden in jouw branche
Wil je het liefst een klein bedrijf blijven? Heb je geen groeiambities? Dan is deze blog niks voor jou. Dit is alleen voor bedrijven die marktleider willen worden in hun branche. Je wilt de allergrootste speler worden. Zoveel geld verdienen dat je niet meer weet waar je het moet laten. En dat alles met online marketing.
Vergis je niet. Iedereen kan de marktleider worden in zijn of haar branche. Je hebt geen enorm zak met geld nodig om dit te realiseren. Al maakt het het wel makkelijker maar zelfs met een paar honderd euro kan je al beginnen.
De enige vraag is of je het echt wil. Ben je bereid om er volledig voor te gaan? Ben je klaar voor succes? Dan ga ik je nu laten zien hoe jij kan domineren in online marketing.
Dit is een bewezen concept dat maar zelden wordt gedeeld. En daarom is het nog steeds mogelijk om in de meeste branches te domineren. Grote bedrijven zitten te slapen. Ze laten kostbare omzet liggen en focussen op de verkeerde dingen. Dit is jouw kans. Tijd om hem te grijpen.
In online marketing domineren met een koning van een salesfunnel
De truc om in online marketing te domineren is niet zo ingewikkeld als je denkt. Er zijn een aantal basisprincipes die je hiervoor moet begrijpen. Als je dit eenmaal onder de knie hebt dan is het alleen een kwestie van de juiste keuzes maken en je bent onderweg om marktleider te worden in jouw branche.
Het domineren in online marketing draait om deze salesfunnel.
In deze salesfunnel zie je 4 belangrijke dingen. Ongeacht of je een webshop hebt, een lokale ondernemer bent of dienstverlener bent kan je deze salesfunnel toepassen. Wees echter wel creatief in hoe je jouw salesfunnel inricht. De producten of diensten moeten namelijk wel in lijn zijn met elkaar. Online marketing draait namelijk veelal om relevantie.
- Lead magnet
- Tripwire
- Hoofdproduct
- Profit maximizer
Ik zal ze alle vier even kort toelichten en dan maak ik de stap naar concrete voorbeelden. Daarna gaan we verder kijken naar hoe je zorgt dat zoveel mogelijk mensen in jouw salesfunnel terechtkomen.
Lead magnet in de salesfunnel
De lead magnet is een pagina waar je bezoekers in ruil voor hun contactgegevens concrete waarde biedt. Deze waarde kan van alles zijn. Kennis, korting of iets anders dat waarde heeft voor jouw klanten.
Het doel hier is om de contactgegevens, in elk geval het emailadres, te krijgen van de bezoekers van deze pagina. Dit is namelijk de manier om jouw producten te verkopen aan deze bezoekers. Dit is leadgeneratie en biedt je de kans om email marketing in te zetten om je omzet te vergroten.
Het hebben van marketing automation software is hiervoor wel essentieel. Hiermee kan je de contacten met de leads hebt automatiseren zodat zij allemaal op het juiste moment de juiste boodschap ontvangen. Dit gaat jouw omzet vergroten want je hoeft niet langer te wachten tot bezoekers terugkomen naar jouw website om een product of dienst te kopen.
Slechts 5% van de bezoekers van jouw website komt namelijk op een later moment terug. Althans gemiddeld gezien. Zorg daarom dat jij contact met hen kan opnemen in plaats van te zitten afwachten.
Tripwire in de salesfunnel
Waar de lead magnet zich richt op het genereren van leads gaat de tripwire zich richten op de eerste omzet. De tripwire is een eerste product aanbieden tegen een zeer aantrekkelijke prijs.
Hiermee kan je de aankoopbereidheid van jouw leads testen. Daarnaast kan je al wat eerste omzet realiseren. Bijvoorbeeld om jouw advertentiekosten terug te verdienen. Let er wel op dat dit product relevant is voor mensen die je het hoofdproduct wilt verkopen.
De tripwire kan een willekeurig product zijn maar mag niet duurder zijn dan € 15. Het moet een lage prijs hebben zodat het een lage drempel is om het product te kopen. Een grote korting werkt in dit geval ook.
De tripwire biedt je aan op de bedankpagina van de lead magnet. Zo probeer je direct omzet te realiseren op het moment dat de bezoeker er voor open staat.
Hoofdproduct in de salesfunnel
Of de lead nu wel of niet het tripwire product heeft gekocht maakt niet zoveel uit. Je hebt zijn contactgegevens en gaat via email marketing het hoofdproduct aanbieden. Je weet dat er interesse is in het product omdat deze goed aansluit bij de content uit de lead magnet.
De kans op succes is dus groot. De reden dat je hier email marketing voor inzet in plaats van retargeting is omdat email marketing het best converterende online marketing kanaal is. Het is persoonlijker en zorgt voor minder afleidingen dan bij retargeting. Zeker wanneer iemand de mail opent. Dan heb je bijna zijn volledig aandacht op dat moment.
Profit maximizer in de salesfunnel
Bij heel veel online marketing campagnes wordt er alleen gestuurd op het verkopen van het hoofdproduct. Dit is waar veel bedrijven de mist in gaan. Je vergeet dan namelijk om jouw omzet te maximaliseren.
Het aantrekken van nieuwe klanten is namelijk duurder dan het upsellen aan bestaande klanten. Vergroot daarom je rendement en begin met upsellen.
Eigenlijk werkt het net zo als bij de tripwire. De profit maximizer biedt je namelijk aan op de bedankpagina van het hoofdproduct. Hiermee genereer je extra omzet bij dezelfde klant.
Uiteraard biedt je de profit maximizer nog een keer aan via email marketing wanneer de klant het product niet afneemt.
De profit maximizer is een product dat aanvullend is op het hoofdproduct. Dit kan het product zijn dat de klant het beste helpt en daarmee duurder is maar kan ook een product zijn dat slechts aanvullend is en een kleinere waarde vertegenwoordigd.
Email marketing in de salesfunnel
Zoals je begrijpt speelt email marketing daarom een grote rol in deze online marketing strategie. Uiteraard kan je dit ook doen zonder email marketing door je bedankpagina’s te voorzien van profit maximizers en misschien is dat wel een goed begin. Maar het draait bij online marketing allemaal om het maximaliseren van jouw rendement. Of eigenlijk hoort dat gewoon bij ondernemen. En binnen online marketing doe je dit op deze manier.
En met marketing automation wordt dit een stuk makkelijker. Je kan de buyer journey volledig uittekenen en dit kan doorlopen op elk moment voor elke nieuwe lead. De juiste boodschap op het juiste moment voor de juiste persoon.
Voorbeelden van online marketing succes met deze salesfunnel
Online marketing is een manier om meer omzet te genereren. En deze salesfunnel kan je voor elke onderneming toepassen.
Ik zal je drie voorbeelden geven. Voor elke vorm van ondernemen een. Het maakt niet uit hoe groot jouw onderneming is of hoe groot jouw omzet is. Het werkt elke keer weer.
Salesfunnel voor een webshop
Hoe pas je deze online marketing sales funnel nou succesvol toe? Het hoofdproduct is een eitje natuurlijk maar de invulling van de andere producten is misschien wat lastiger.
De lead magnet is misschien wat lastiger. Althans zo lijkt het maar zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Je kan van de landingspagina een pagina maken waarop de bezoekers hun contactgegevens achterlaten voor toegang tot de enorme korting die je biedt in de tripwire.
Als de aanbieding van de tripwire scherp genoeg is zijn mensen daartoe zeker bereidt. Om het aantal mensen die dit invult te vergroten kan je op deze pagina ook een stukje waardevolle en unieke content aanbieden.
Bij het invullen kom je dan op de tripwire pagina voor de korting maar krijg je per email ook een video toegestuurd die inspeelt op de oorspronkelijke behoefte van de bezoeker.
Stel je verkoopt elektrische tandenborstels dan kan je de salesfunnel als volgt opbouwen.
Een lead magnet waarbij je een tandarts vertelt hoe je zorgt voor een blijvend gezond gebit met een whitepaper of een video die alleen toegankelijk is wanneer je je emailadres achterlaat. De tripwire is dat je tandenstokers of flosdraad aanbiedt tegen voor slechts € 1 of misschien wel gratis. Het hoofdproduct is de elektrische tandenborstel. De profit maximizer is dan misschien mondwater.
Je kan hem natuurlijk ook anders inrichten. De lead magnet blijft hetzelfde, de tripwire is mondwater tegen een laag tarief. Het hoofdproduct een elektrische tandenborstel en de profit maximizer is een tandenbleekset.
Er zijn allerlei volgordes mogelijk. Ga daarom vooral testen wat werkt en wat niet.
Salesfunnel voor lokale ondernemers
Bij lokale ondernemers denk ik aan tandartsen, schoonheidssalons, zonnebanken, loodgieters en kapsalons. Voor lokale ondernemers is de salesfunnel net even anders. De online marketing aanpak is namelijk ook anders.
Je verkoopt niet online een product maar het doel is het laten maken van een afspraak. Voor de afspraak die ze maken moeten ze natuurlijk naar het adres van de lokale ondernemer toe. Dit ziet er als volgt uit voor een schoonheidssalon.
De lead magnet is in dit geval iets als ‘10 tips dit je niet verwacht om er altijd stralend uit te zien’. De tripwire is dan wenkbrauwen verven. Het hoofdproduct is dan wimperextensions en de profit maximizer is bijvoorbeeld tanden bleken.
Salesfunnel voor zakelijke dienstverleners
Nu denk je wellicht als zakelijke dienstverlener, hier heb ik helemaal niks aan. Toch kan je ook in B2B marketing gebruik maken van deze salesfunnel. Uiteraard ziet dit er wel wat anders uit maar dan nog is het maximaliseren van omzet ook binnen B2B marketing het doel.
Afhankelijk van wat jouw onderneming verkoopt kan je dit als volgt inrichten. Stel je verkoopt online marketing opleidingen aan bedrijven.
De lead magnet is een whitepaper als gratis online marketing scan. Op de bedankpagina staat een tripwire voor online marketing eBook. Het hoofdproduct is een online marketing inhouse opleiding. En met betaald conversie optimalisatie rapport voor jouw website maximaliseer je jouw omzet.
Nu kan het goed zijn dat de profit maximizer een erg groot bedrag vertegenwoordigd of dat het maatwerk is. Dan is de profit maximizer pagina anders ingericht. Je kan de dienst niet online bestellen maar je kan wel je interesse aangeven in het aanbod. De salesafdeling zal in dit geval contact opnemen voor een persoonlijk verkoopgesprek, de lead opvolging. Je kan je voorstellen dat het opvolgen van deze leads een hoog succes gehalte heeft.
Het begin van jouw online marketing succes
Dit is slechts het begin van jouw online marketing succes. Je weet nu hoe je de bezoekers op jouw website kan maximaliseren in omzet. Dit is ontzettend belangrijk maar het is maar de helft van het werk.
Want er zijn twee brandende vragen die jij als slimme ondernemer stelt.
- Hoe kom ik aan meer bezoekers in mijn salesfunnel?
- Wat doe ik met al het geld dat ik verdien?
Met het maximaliseren van jouw omzet wordt je namelijk nog geen marktleider. Je omzet zal wel groeien en dat is natuurlijk lekker maar je wilt meer. Daar ga ik nu op in.
Meer bezoekers met online marketing
Heel vaak gaat het bij ondernemers wat betreft online marketing maar over één ding en dat is SEO. Hoe kom ik hoger in Google? En als ik dan vraag waarom dan is het antwoord omdat ze dan meer bezoekers verwachten te krijgen op hun website.
SEO is zeker een kans en ik ga ook niet zeggen dat je hier niet aan moet beginnen. Maar realiseer je goed dat SEO veel tijd kost en dat je niet zo snel rendement behaald als met deze salesfunnel.
Wat je wilt doen is snel meer bezoekers naar jouw lead magnet leiden zodat je geld gaat verdienen met online marketing. De snelste manier om dit te doen is door te adverteren. Social media adverteren is hiervoor een goede mogelijkheid. Het maakt niet zoveel uit of je kiest voor Facebook adverteren of bijvoorbeeld LinkedIn of Twitter. Kies vooral voor het social media kanaal waar jouw doelgroep zich bevindt.
Maar ook SEA zoals Google Ads is een goede mogelijkheid hiervoor.
Dit is natuurlijk geen hogere wiskunde maar om het goed te doen zodat jij marktleider kan worden is wel een ander verhaal. Heel veel ondernemers beginnen namelijk enthousiast met adverteren maar haken al vrij snel weer af.
De reden hiervoor is omdat ze adverteren om het adverteren en eigenlijk geen advertentiestrategie hebben. Het risico hiervan is dat ze er veel geld tegenaan gooien maar nauwelijks rendement zien. En daarom haken ze na een tijdje weer af. Ze stoppen met adverteren omdat het niet werkt.
Maar het werkt wel als je een goede uitgekiende advertentiestrategie hebt. Voor online marketing is het belangrijk om je successen te meten. Dit betekent dat je moet meten wat jouw campagnes opleveren. Stel daarom doelen in bij Google Analytics.
Met deze informatie kan je zien wat wel werkt en wat niet. En dan heb ik het niet over klanten binnenhalen maar over het behalen van rendement op jouw advertentiekosten. Dit is namelijk het cijfer waar je naar moet kijken.
Bereken hiervoor de gemiddelde klantwaarde en de gemiddelde bezoekerswaarde. Wanneer je deze cijfers kent kan je een salesfunnel creëren die eindeloos geld blijft opleveren. En dat is wat je wilt om marktleider te worden in jouw branche.
Wat doe ik met al mijn geld?
Aan het begin van het artikel heb ik het gehad over het doel. Het doel is om marktleider te worden in jouw branche. Online marketing is hiervoor slechts een middel. Een zeer effectief dat wel.
Je weet nu hoe je een succesvolle salesfunnel bouwt. Daarnaast ben ik kort ingegaan op hoe je meer bezoekers kan aantrekken naar jouw salesfunnel toe. Het laatste wat ik ga behandelen is wat je met al het geld moet doen dat je binnenhaalt.
De omzet die je genereert met jouw salesfunnel ga je herinvesteren. Als je een salesfunnel hebt gemaakt die werkt dan wil je hier het maximale uithalen. Je kent het maximale bedrag dat je mag inzetten voor adverteren om een gezond rendement te behalen. Dit kan je vervolgens onbeperkt gaan inzetten om bezoekers naar deze salesfunnel te trekken.
Je zal al snel zien dat je gaat groeien. Maar één salesfunnel is eigenlijk niks. Je hebt buyer persona’s gemaakt als het goed is. Maak voor elke buyer persona’s salesfunnels, ga ze testen en optimaliseren. Wanneer die werkt? Dan ga je hem weer groter opzetten en zo blijf je bezig.
Voor je het weet verdien je meer dan dat je kan uitgeven aan online marketing. En dan? Dan ga je door totdat je marktleider bent. En dat kan want je verdient meer aan online marketing dan jouw concurrenten, althans in rendement. Het zal alleen tijd nodig hebben voordat jij jouw markt domineert.
En ik kan alleen maar zeggen, graag gedaan.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -