Winst vergroten in 15 logische stappen

Je bent ondernemer en je wilt doen waar je goed in bent. Toegevoegde waarde bieden. Succesvol zijn. Voor veel ondernemers is dat het uitvoeren van het beroep dat ze bekleden of de werkzaamheden in de branche waarin ze zich bevinden. Toch moet je als ondernemer ook enkele belangrijke financiële kengetallen in de gaten houden. Omzet, winst, solvabiliteit om er maar een paar te noemen. Winst is hiervan toch wel een van de belangrijkste. Maar wat is winst en hoe vergroot je je winst?

 

Wat is winst?

Winst is het verschil tussen opbrengsten en kosten. Dit verschil moet dan wel positief uitvallen, anders spreken we over verlies. Voor een ondernemer is winst erg belangrijk. Draai je verlies dan moet er geld bij, en dat is uiteraard niet de reden waarom je voor jezelf begonnen bent.

 

Hoe vergroot je je winst?

Om je winst te vergroten moet je zorgen dat het verschil tussen opbrengsten en kosten groter wordt. Kortom, verlaag je kosten en/of vergroot je opbrengsten. Hieronder lopen we enkele mogelijkheden door om je winst te vergroten. Wees kritisch en kijk goed naar de mogelijkheden voor jouw organisatie liggen om de winst te vergroten.

 

#1 Vergroot je winst door je prijzen te verhogen

Door je prijzen te verhogen vergroot je je omzet. Een grotere omzet bij gelijkblijvende kosten betekent meer winst. Een prijsverhoging van 5% is overigens in veel gevallen acceptabel. Hou echter wel goed de invloed van de prijsstijging in de gaten. Bekijk vooraf of een prijsstijging past bij jouw businessmodel. Een prijsstijging bij een prijsvechter kan namelijk veel invloed hebben.

 

#2 Webshops vergroten hun winst met dynamische prijzen

De algemene prijsstijging zoals hierboven besproken is in kleine mate acceptabel maar voor webshops liggen er meer mogelijkheden in prijsstrategie. Met dynamische prijzen kan je marges vergroten en toch competitief blijven acteren. Middels software kan je automatiseren. Je stelt hierbij een aantal business rules in die ervoor zorgen dat de software exact weet wat die moet doen. Bijvoorbeeld voor een prijsvechter: Product Y heeft een minimale verkoopprijs X maar mag hoger dan dat worden verkocht zolang deze maar 10% onder de verkoopprijs van concurrent Z blijft.

Een ander voorbeeld bevindt zich in de reisbranche. Bij sommige vakantiewebsites is de prijs van een exact dezelfde vakantie de tweede keer dat je de pagina bezoekt hoger dan de eerste keer. Doordat dezelfde reis voor de tweede keer wordt bekeken gaat de reisaanbieder er vanuit dat de interesse voor deze reis is toegenomen. Hierdoor doet men de aanname dat men de reis voor een hogere prijs kan aanbieden. Als een bezoeker immers heeft besloten haakt deze minder snel af omdat een andere reis vinden weer aardig wat tijd kost.

 

#3 Betere service leidt tot grotere winst

Naast de prijsstrategieën is er ook ruimte voor extra inkomsten door een betere service. De bezoeker van vandaag de dag heeft nauwelijks geduld meer, verwacht de beste service en wil zaken graag uitbesteden. Zo zie je dat bezoekers vandaag de dag bereid zijn om te betalen om het product sneller in huis te hebben of voor een montageservice. Die mooie kast van Ikea zette je vroeger nog zelf in elkaar maar vandaag de dag kan je tegen betaling de kast in elkaar laten zetten door professionals van Ikea.

 

#4 Met voorraadbeheer je winst verhogen

Bezoekers verwachten niet alleen een hoge service, ze verwachten ook dat je alle producten op voorraad hebt. Althans ze verwachten dat je hem op zeer korte termijn kan leveren. Alles wat je niet binnen een dag kan leveren is een drempel voor bezoekers. We zijn het immers gewend om alles wat je vandaag de dag besteld morgen in huis te hebben. Kom je in een webshop waar je een bepaald product zoekt maar hebben ze deze niet op voorraad? Dan kan je er vanuit gaan dat er verder gekeken gaat worden. Je stuurt hiermee een bezoeker rechtstreeks naar je concurrent. Dat je die ene order mist is natuurlijk vervelend, maar het is nog veel erger als de klant onder de indruk is van je concurrent. Dan kan je hem daarmee eeuwig kwijtraken. Zonde en onnodig. Zorg dus voor een goed voorraadbeheer en werk eventueel met dynamische pricing om de laatste items uit de voorraad tegen een hoger tarief te verkopen.

 

#5 Met cross-selling meer omzet in je webshop

Als je je voorraad op orde hebt en je je winst wilt vergroten door een hogere omzet dan zijn cross-selling en up-selling grote kansen voor jou. Wanneer een bezoeker een product in het winkelmandje van jouw webshop legt is het verstandig om op een directe manier aanvullende producten aan te bieden. De kans is groot dat iemand die een weegschaal koopt batterijen nodig heeft. Dat is een voorbeeld van cross-selling. Het liefst doe je dit in het moment voordat de bezoeker gaat afrekenen zodat de klant alles in een keer eenvoudig kan afrekenen. Achteraf kan je de klant nog aanbiedingen doen voor aanvullende producten per email. Maak een buyer journey per productgroep en zorg voor concrete en directe aanbiedingen.

 

#6 Vergroot je winst door je conversie te verbeteren

Let er goed op dat je met cross-selling de juiste woorden kiest om tot een hoge conversie te komen. Dit geldt ook voor andere teksten op de website. Met tekstuele wijzigingen zie je dat er soms grote verbeteringen in conversie kan worden gerealiseerd. Probeer met slimme woordkeuzes drempels te verlagen en bezoekers te begeleiden in het maken van keuzes. Denk bijvoorbeeld aan de conversieoptimalisatie die Djoser een aantal jaar terug uitvoerde. Djoser is een reisorganisatie. Op de website van Djoser kan je reizen boeken en dit deed je in het verleden door te klikken op de button ‘boek nu’. Tegenwoordig klik je op de button ‘optie nemen’. Djoser testte het verschil tussen beide buttons en zag een conversie verhoging van maar liefst 33,1%.

 

#7 Een sales funnel is essentieel voor een hogere omzet

Het verbeteren van conversies is de basis van het optimaliseren van je sales funnel. Het in kaart brengen van je sales funnel is essentieel om te maximaliseren in omzet. Wat de kracht is van een sales funnel is dat je inzicht krijgt in het aankoopproces van je klanten en dat je inzicht krijgt in potentiële nieuwe klanten. Met deze inzichten kan je bepalen waar de zwakke punten in jouw sales funnel liggen en deze verbeteren aan de hand van conversieoptimalisatie. Hiermee ga je uiteindelijk meer leads genereren die je kan opvolgen.

 

#8 Leadgeneratie zorgt voor meer inkomsten

In het verleden was adverteren voornamelijk zenden en wachten tot de potentiële klant contact met je op zou nemen. Tegenwoordig kan je veel meer zelf in control komen door leads te genereren. Aan de hand van whitepaper of andere tools kan je de klant om zijn gegevens vragen in ruil voor bijvoorbeeld kennis uit een whitepaper. Het voordeel van leadgeneratie is dat jij nu de macht hebt. Jij kan bepalen of je contact met de lead opneemt of dat je hem eerst nog meer door de sales funnel wil begeleiden zodat hij klaar is om een product aan te kopen.

 

#9 Klantwaarde verhogen

Waar bedrijven met leadgeneratie zich vaak richten op nieuwe klanten richt het verhogen van de klantwaarde zich voornamelijk op bestaande klanten. Het winnen van een nieuwe klant is overwegend tijdrovender dan iets verkopen aan een bestaande klant. Je hebt immers al een relatie met de klant opgebouwd en hij heeft vertrouwen in jouw bedrijf en dus in jou. Probeer daarom ook bij bestaande relaties te kijken waar je hen verder kan helpen met een product wat zij wellicht nog niet kennen.

 

#10 Klantonderzoek de basis voor het vergroten van je omzet

Om de klantwaarde te verhogen bij je bestaande relaties en om inzicht te krijgen in de waardering van jouw klanten voor jouw producten, service en bedrijf is klantonderzoek essentieel. Kennis is macht. Vraag je klanten dus om feedback. Dit kan je al vrij eenvoudig doen middels een gratis online enquête. De informatie die je hieruit kan halen is van toegevoegde waarde op je dienstverlening te verbeteren. En een betere dienstverlening moet leiden tot meer omzet en dus meer winst.

 

#11 Focus je op je core business

Vanuit het onderzoek kan blijken dat je op sommige onderdelen minder goed scoort. Je kan bijvoorbeeld een product hebben dat erg tegenvalt. Dan kan je beslissen om te investeren om het product te verbeteren, echter kan je ook kijken of het product wel behoort tot jouw core business. Is dit een product waar je mee door wilt of kost dit product zoveel tijd dat je er afscheid van neemt. Je kan immers beter een ding goed doen dan twee dingen half.

 

#12 Verdien je geld aan elke klant?

Naast producten die meer kosten dan dat ze opleveren heb je ook klanten die meer kosten dan ze opleveren. Een klant die per jaar een waarde vertegenwoordigd van € 500 hoeft niet perse een klant te zijn die ook winst oplevert. Stel de klant wordt twee keer per jaar bezocht door een accountmanager en vier keer telefonisch gesproken. De accountmanager maakt twee offertes en de administratie moet twee herinneringen versturen om de factuur betaald te krijgen. Daarnaast kost het product wat hij afneemt qua inkoop € 200. Uiteindelijk zijn jouw mensen er zoveel tijd mee kwijt dat deze klant uiteindelijk meer kan kosten dan dat hij opbrengt. Hou hier rekening mee in de accountplannen van je accountmanagers en je salesplan. Het kan in dit geval betekenen dat de klant volgend jaar niet meer bezocht mag worden door accountmanagement en dat hij wellicht vooruit moet betalen. Het heeft geen zin om klanten te behouden zonder dat je er iets aan verdient.

 

#13 Vergroot je winst door je kosten te verlagen

Winst is wat er overblijft als je je kosten van je omzet aftrekt. Als je bij een gelijke omzet dus lagere kosten hebt dan stijgt je winst. Kijk daarom niet alleen maar naar je inkomsten maar ook naar je uitgaven. Het is vaak de simpelste weg om te besparen. Vraag je bij elke kostenpost af of het ‘need to have’ is of ‘nice to have’. Dragen deze kostenposten echt bij aan het maken van winst? Denk hierbij aan terugkerende kostenposten zoals abonnementen. Vergeet ook niet de kleine kostenposten onder de loep te nemen.

 

#14 Durf om korting te vragen

Ook bij de producten en diensten die je echt nodig hebt om winst te maken kan je onder de loep nemen. Ga het gesprek aan met de leverancier, kijk over er gunstigere voorwaarden mogelijk zijn. Ook bij de inkoop van nieuwe producten zou je kunnen vragen om korting. Je verliest er niks aan en kan op die manier alvast snel op de kosten besparen.

 

#15 Vergroot je winst door het uitbesteden van werk

Het aanbrengen van focus kan op meerdere manieren. Jij als ondernemer bent waarschijnlijk goed in een aantal zaken maar niet in alle zaken die te maken hebben met ondernemen. Denk hierbij aan de financiële zaken, verkoop of het uitbesteden van online marketing. Dit is geheel logisch want niet iedereen kan in alles goed zijn. Je kan het uiteraard wel leren maar uiteindelijk hou je dan geen of te weinig tijd meer over om te ondernemen.

Daarom hebben veel bedrijven personeel in dienst. Toch is personeel vaak ook een risico. Langdurige ziekte, ongemotiveerde werknemers of gewoon een team dat niet presteert zoals je had verwacht. Daarom kan het uitbesteden van werkzaamheden vaak een goede oplossing zijn. Dit kan een tijdelijke fase zijn of voor langere termijn. Het voordeel is dat er focus is bij dit soort bedrijven, je afspraken kan maken waar men zich aan moet houden en dat er in sommige gevallen ook mogelijkheden zijn voor no cure no pay oplossingen.

Al met al heb je zo 15 punten waar je mee aan de slag kan, maar uiteraard bieden elke situatie andere mogelijkheden. Zo kan je bij een fysieke winkel de mogelijkheden van langere openingstijden onderzoeken of bij een kantoor kijken naar een 24/7 bereikbaarheidsservice. De mogelijkheden op marketinggebied zijn ook legio. Zo zou je een persbericht kunnen verspreiden onder diverse redacties om meer bezoekers naar je website te leiden of je zou aan de slag kunnen gaan met social media acties. In elk geval is het goed dat je je bewust bent van het feit dat je je winst wilt vergroten. Dat betekent dat de eerste stap gezet is.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This