5 tips voor local online marketing
Als lokale ondernemer richt je je op een specifieke regio. Online marketing kan dan weleens een te groot platform lijken om op te acteren maar niets is minder waar. Online marketing is totaal anders dan adverteren in een nationale krant. Met local online marketing kan je precies targeten in welke regio je zichtbaar wil zijn en waar niet.

Maar goed, local online marketing hoe pak je dat aan? Welke kansen zijn er voor regionale bedrijven om online marketing in te zetten.
Deze 5 tips voor local online marketing zijn:
#1 Google Mijn bedrijf
Wanneer je een bedrijf hebt, lokaal, nationaal of globaal, dan moet je een Google MyBusiness account aanmaken. Ja, het is een keuze dus je moet niks maar als maar enige vorm van marketing wilt bedrijven dan heb je eigenlijk geen keuze.
Google is zo belangrijk geworden met haar producten dat je er eigenlijk niet omheen kan.
Met een Google Mijn Bedrijf pagina aan de slag gaat wordt je getoond als lokaal bedrijf in de zoekmachine, op Google Maps en wordt het voor klanten mogelijk om een review te schrijven. Allemaal belangrijke onderdelen om nieuwe klanten te werven via online marketing.
Het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf pagina is gratis dus tja waarom zou je het niet doen? De voordelen zijn groter dan het niet doen. Eigenlijk zijn er namelijk geen nadelen.
Ga naar Business.Google.com en klik op starten. Je vult je bedrijfsgegevens in en krijgt een postcard op gestuurd om je bedrijfsgegevens te verifiëren. Google biedt je vandaag de dag ook de mogelijkheid om een eigen pagina aan te maken waarmee klanten zelfs een afspraak kunnen plannen bij jouw bedrijf.
Voor local online marketing is het belangrijk om te weten dat de meeste zoekopdrachten plaatsvinden op een mobieltje. Zorg er daarom voor dat je voor iPhone gebruikers ook vindbaar bent. Meld je bedrijf daarom ook aan op mapsconnect.apple.com.
Leestip:
Hoger in Google Maps
#2 Pagina’s met plaatsnamen
Om je betrouwbaarheid te vergroten voor Google en je te helpen met lokale SEO voeg je ook je bedrijfsgegevens toe aan elke pagina van je website. Vaak wordt dit gedaan in de footer van je website.
Maar je kan nog meer doen dan dit. Je kan ook pagina’s maken waarbij je je richt op de regio. Mensen die een lokale zoekopdracht uitvoeren in de zoekmachine typen hierbij vaak de plaatsnaam, wijknaam of straatnaam waar ze zich bevinden of een bedrijf zoeken.
Maak daarom pagina’s over de regio’s die je bedient. Dit kan met behulp van routebeschrijvingen hoe je naar jouw bedrijf komt of waarom je de beste keuze op die locatie bent om je klanten te helpen.
#3 Google Ads
Naast zoekmachine optimalisatie die zich richt op de regio kan je ook in de zoekmachine adverteren. Google Ads is de SEA oplossing van Google om je hierbij te helpen.
Het voordeel van Google Ads is dat je kan adverteren op zoekintentie. Door de zoekterm waarop je adverteert goed uit te zoeken door het doen van zoekwoorden onderzoek kan je bezoekers aantrekken die iets bij je willen kopen.
Denk voor lokale SEA aan zoektermen als:
- tandarts dichtbij
- tandarts in de buurt
- tandarts Zoetermeer
- tanden bleken in de buurt
Naast de keuze in zoekwoorden is het verstandig om de locatie waar je je advertentie wilt laten zien aan te passen. Hoe ver zijn je klanten bereid om te rijden om jouw product of dienst af te nemen.
Beperk de regio om ervoor te zorgen dat je geen geld besteed aan advertenties die geen klanten opleveren. Wees hier streng in. Mensen gaan over het algemeen geen uur rijden om naar de tandarts te gaan. Er zijn uitzonderingen maar de gemiddelde klant doet dit niet.
Wanneer je twijfelt over het bereik dat interessant voor je advertenties is dan kan je ook werken met verschillende ringen om je locatie heen. Stel er één in op bijvoorbeeld 2 kilometer, de volgende op 2 kilometer tot 4 kilometer, en zo doorgaand. Op die manier kan je gaan meten vanaf welk moment de regio te ver is.
#5 Mobiele snelheid
Ik heb het eerder al even aangehaald maar de snelheid van je website is belangrijk. Voor local online marketing is de snelheid van je mobiele website erg belangrijk. Dat betekent dat je als lokale ondernemer je website vooral goed moet inrichten voor mobiel gebruik. Mobile first.
De mobiele site moet snel werken, maar ook gebruiksvriendelijk zijn. Dat komt je zoekmachine optimalisatie ten goede op lokaal gebied maar zorgt ook voor een betere gebruikerservaring.
Uiteindelijk leidt dit tot meer klanten via online marketing.

Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -
#4 Social media adverteren
Ook op social media kan je adverteren met regiotargeting. Dat betekent dat je ook hier kan bepalen aan wie je advertenties worden getoont en aan wie niet. Dus wil je mensen bereiken die niet verder van je locatie verwijderd zijn dan 5 kilometer dan kan je dit gewoon instellen.
Daarnaast kan je bij social media adverteren ook instellen wie je klanten over het algemeen zijn. Wanneer je een kledingwinkel hebt met alleen maar dameskleding dan kan je bijvoorbeeld alle mannen uitsluiten. Die zullen je advertenties niet zien ook al bevinden ze zich binnen jouw regio.
Je kan dus heel concreet te werk gaan en dus leent social media zich goed voor local online marketing.
Er is echter wel een verschil met SEA. Bij social media adverteren is de bezoeker niet actief op zoek naar jouw type bedrijf op dit moment. Dat betekent dat je een andere soort advertentie moet tonen dan aan bij je Google Ads.