5 tips voor local online marketing

Als lokale ondernemer richt je je op een specifieke regio. Online marketing kan dan weleens een te groot platform lijken om op te acteren maar niets is minder waar. Online marketing is totaal anders dan adverteren in een nationale krant. Met local online marketing kan je precies targeten in welke regio je zichtbaar wil zijn en waar niet.

Op die manier verspil je geen geld aan mensen die te ver weg wonen en daarom geen klant zullen worden. Dat maakt lokale online marketing ook zo interessant voor regionale bedrijven.

Maar goed, local online marketing hoe pak je dat aan? Welke kansen zijn er voor regionale bedrijven om online marketing in te zetten.

Deze 5 tips voor local online marketing zijn:

  1. Google Mijn Bedrijf
  2. Pagina’s met plaatsnamen
  3. Google Ads
  4. Social Media Adverteren
  5. Mobiele Snelheid

#1 Google Mijn bedrijf

Wanneer je een bedrijf hebt, lokaal, nationaal of globaal, dan moet je een Google MyBusiness account aanmaken. Ja, het is een keuze dus je moet niks maar als maar enige vorm van marketing wilt bedrijven dan heb je eigenlijk geen keuze.

Google is zo belangrijk geworden met haar producten dat je er eigenlijk niet omheen kan.

Met een Google Mijn Bedrijf pagina aan de slag gaat wordt je getoond als lokaal bedrijf in de zoekmachine, op Google Maps en wordt het voor klanten mogelijk om een review te schrijven. Allemaal belangrijke onderdelen om nieuwe klanten te werven via online marketing.

Het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf pagina is gratis dus tja waarom zou je het niet doen? De voordelen zijn groter dan het niet doen. Eigenlijk zijn er namelijk geen nadelen.

Ga naar Business.Google.com en klik op starten. Je vult je bedrijfsgegevens in en krijgt een postcard op gestuurd om je bedrijfsgegevens te verifiëren. Google biedt je vandaag de dag ook de mogelijkheid om een eigen pagina aan te maken waarmee klanten zelfs een afspraak kunnen plannen bij jouw bedrijf.

Voor local online marketing is het belangrijk om te weten dat de meeste zoekopdrachten plaatsvinden op een mobieltje. Zorg er daarom voor dat je voor iPhone gebruikers ook vindbaar bent. Meld je bedrijf daarom ook aan op mapsconnect.apple.com.

#2 Pagina’s met plaatsnamen

Om je betrouwbaarheid te vergroten voor Google en je te helpen met lokale SEO voeg je ook je bedrijfsgegevens toe aan elke pagina van je website. Vaak wordt dit gedaan in de footer van je website.

Maar je kan nog meer doen dan dit. Je kan ook pagina’s maken waarbij je je richt op de regio. Mensen die een lokale zoekopdracht uitvoeren in de zoekmachine typen hierbij vaak de plaatsnaam, wijknaam of straatnaam waar ze zich bevinden of een bedrijf zoeken.

Maak daarom pagina’s over de regio’s die je bedient. Dit kan met behulp van routebeschrijvingen hoe je naar jouw bedrijf komt of waarom je de beste keuze op die locatie bent om je klanten te helpen.

 

#4 Social media adverteren

Ook op social media kan je adverteren met regiotargeting. Dat betekent dat je ook hier kan bepalen aan wie je advertenties worden getoont en aan wie niet. Dus wil je mensen bereiken die niet verder van je locatie verwijderd zijn dan 5 kilometer dan kan je dit gewoon instellen.

Daarnaast kan je bij social media adverteren ook instellen wie je klanten over het algemeen zijn. Wanneer je een kledingwinkel hebt met alleen maar dameskleding dan kan je bijvoorbeeld alle mannen uitsluiten. Die zullen je advertenties niet zien ook al bevinden ze zich binnen jouw regio.

Je kan dus heel concreet te werk gaan en dus leent social media zich goed voor local online marketing.

Er is echter wel een verschil met SEA. Bij social media adverteren is de bezoeker niet actief op zoek naar jouw type bedrijf op dit moment. Dat betekent dat je een andere soort advertentie moet tonen dan aan bij je Google Ads.

 

#5 Mobiele snelheid

Ik heb het eerder al even aangehaald maar de snelheid van je website is belangrijk. Voor local online marketing is de snelheid van je mobiele website erg belangrijk. Dat betekent dat je als lokale ondernemer je website vooral goed moet inrichten voor mobiel gebruik. Mobile first.

De mobiele site moet snel werken, maar ook gebruiksvriendelijk zijn. Dat komt je zoekmachine optimalisatie ten goede op lokaal gebied maar zorgt ook voor een betere gebruikerservaring.

Uiteindelijk leidt dit tot meer klanten via online marketing.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEO Scan

Wil je hoger in Google komen? Maar lukt het niet. Dan kunnen wij je helpen. Doe de gratis SEO scan en binnen 24 uur weet jij wat je moet doen om hoger te komen in Google.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This