Online marketingstrategie

Je kan er vandaag de dag niet meer omheen; online marketing. Er zijn vele manieren om online marketing in te zetten om succesvol te zijn. Door een online marketingstrategie te kiezen kan je je onderscheiden van de concurrentie. Je volledig focussen op de gekozen online marketingstrategie kan het verschil voor je maken.

Door de juiste online marketingstrategie te kiezen kan je je marketingdoelstellingen behalen en groeien in omzet.

 

Wat is een online marketingstrategie?

Een online marketingstrategie is een plan om je doelstellingen te behalen door de inzet van online marketing.

Online marketing begint dan ook met het hebben van doelstellingen voor jouw bedrijf. Wanneer je weet wat je wilt bereiken is het tijd om daarvoor de juiste strategie te kiezen. De strategie is de manier waarop je je doelstellingen gaat realiseren.

Een andere belangrijke keuze die je hierna moet maken is welke online marketingkanalen je gaat inzetten om je marketingstrategie in de praktijk te brengen.

Maar goed, eerst dus een online marketingstrategie kiezen. Je hoeft je niet enkel te focussen op één strategie, dit kan ook een combinatie van meerdere strategieën zijn, zolang je maar voldoende tijd hebt om deze strategieën goed uit te voeren. Met halve inzet ga je nooit je marketingdoelstellingen behalen.

De volgende online marketingstrategieën zijn mogelijk om je doelstellingen te behalen.

  1. Content marketing
  2. Inbound marketing
  3. Zoekmachine marketing
  4. Leadgeneratie
  5. Personal branding
  6. Affiliate Marketing

 

#1 Content marketing

De content marketingstrategie is de laatste jaren erg belangrijk geworden voor veel bedrijven. Toch bestaat content marketing al heel erg lang. Allerhande van de Albert Heijn is daar een voorbeeld van. In 1954 verscheen de eerste Allerhande al.

Met content marketing biedt je relevante informatie aan aan de juiste persoon op het juiste moment. Dit kan je in verschillende vormen van content doen. Dit kan zijn:

  • Blog
  • Video
  • Podcast
  • Infographic
  • Afbeeldingen

Eigenlijke alle soorten van content kunnen hierin een rol spelen.

Door de content leidend te maken trek je de juiste bezoekers aan en dat helpt jouw in je online marketingactiviteiten om deze persoon vervolgens te blijven voorzien van relevante content met het doel om van deze bezoeker een klant te maken.

 

Lees ook:
Een succesvolle content marketing strategie ontwikkelen

 Een stap voor stap handleiding om een succesvolle content marketing strategie op te zetten.

#2 Inbound marketingstrategie

Door meerdere marketingstrategieën te combineren probeer je met de inbound marketing strategie je omzet te vergroten. Je combineert met inbound marketing drie marketingactiviteiten:

Wat je met de inbound marketing strategie doet is je richten op drie elementen van online marketing. Content is net als bij content marketing leidend. Met de content hoop je bezoekers naar je website te trekken om hier vervolgens klanten van te maken.

  • Bezoekers naar je website leiden
  • Bezoekers converteren tot leads
  • Lead nurturing en converteren naar klanten

Door de content te verzamelen op jouw website probeer je het informatiepunt te worden voor jouw branche. De bezoekers trek je bijvoorbeeld aan door je content zo in te richten dat je het goed doet op SEO-gebied. Op de pagina’s op je website probeer je leads te genereren. Deze leads help je vervolgens met interessante content klaar te stomen om klant te worden. Om inbound marketing succesvol uit te voeren werken veel bedrijven met marketing automation software.

 

#3 Zoekmachine marketing

Voor sommige bedrijven draait het grotendeels om bovenaan te staan bij Google. Zoekmachine optimalisatie is hiervoor dus erg belangrijk. Op die manier hopen ze de juiste bezoekers te vinden en deze naar hun website te trekken.

Eenmaal op de website hopen ze deze bezoekers te converteren tot klant of tot lead. Dit is afhankelijk van de producten en diensten die zij aanbieden. Helaas zijn er ook nog bedrijven die hun website niet hebben ingericht op het genereren van leads maar voor de zoekmachine marketing strategie is dit niet essentieel. Het gaat alleen ten kosten van je rendement.

Op zoektermen waar ze niet bovenaan kunnen komen wordt in dit geval vaak SEA ingezet. Voor Google is dat Google Ads. De manier om bovenaan Google te staan door te adverteren. Op die manier proberen ze te voorkomen dat bezoekers worden misgelopen.

Mijn advies is wel om alles meetbaar te maken en de kans op conversies te vergroten. Zonder dit te doen kan je onmogelijk bepalen of je rendement maakt op je geïnvesteerde marketingbudget. Stel onder andere doelen in via Google Analytics.

 

#4 Leadgeneratie

Voor B2B marketing is leadgeneratie een belangrijke online marketingstrategie. Waar inbound marketing draait om het genereren van leads door middel van het delen van interessante content kan leadgeneratie op meerdere manieren ingezet worden.

Bezoekers naar je website leiden kan op meer manieren dan via zoekmachine optimalisatie. Het gaat er bij deze strategie om dat je leads genereert. Hiervoor heb je bezoekers nodig op je landingspagina’s. Hoe je deze bezoekers naar je landingspagina trekt bepaal je op een later moment in je online marketingstrategie.

De leads die je genereert worden afhankelijk van de kwaliteit ervan opgevolgd door sales of verder bewerkt door de marketingafdeling.

 

#5 Personal branding

We kennen allemaal Johan Derksen neem ik aan. Een klassiek voorbeeld van personal branding. In de tijd dat Johan Derksen op televisie kwam met het programma VI was hij werkzaam voor VI, Voetbal International.

Dit werd gefinancierd door Voetbal International maar uiteindelijk heeft dit vooral voordelen opgeleverd voor Johan Derksen zelf. De naam van Voetbal International werd onvoldoende vermarkt maar de naam Johan Derksen al te meer. Personal branding dus.

Uiteindelijk verliet Johan Derksen Voetbal International en is hij als Personal Brand nu te zien in soortgelijke voetbal praatprogramma’s. De laatste is Veronica Inside.

Deze vorm van Personal Branding pakte helaas niet goed uit voor het bedrijf maar het is wel degelijk een online marketingstrategie die goed kan werken. Door met een gezicht naar voren te treden in je marketingactiviteiten vergroot je het merk van die persoon. Zolang die persoon gelieerd is aan het bedrijf is dat een groot voordeel voor het bedrijf.

Steve Jobs is een ander voorbeeld van Personal Branding dat uiteindelijk beter uitpakte. Als je aan Steve Jobs denkt dan denk je aan Apple. Steve Jobs wordt gezien als een innovator evenals Apple en daarmee versterken ze elkaar.

 

#6 Affiliate Marketing

Met affiliate marketing stel je andere websites in staat om geld te verdienen door een link op te nemen naar jouw website. Dit kan erg interessant zijn voor webshops maar ook voor andere bedrijven die zich toeleggen op het genereren van conversies. Zelfs met B2B marketing kan dit interessant zijn.

Toch wordt dit het meest ingezet door webshops. Product vergelijkingswebsites gebruiken vaak affiliate links naar webshops toe om zo aan hun omzet te komen.

De manier van afrekenen kan verschillen. Je kan betalen per klik, per vertoningen van je banners of content en ook per lead of verkoop. Op die manier leg je het risico volledig bij de websites die een link opnemen naar jouw webshop.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This