7 Tips voor de SEO skyscraper techniek

De skyscraper techniek is een strategie die je helpt om hoger in Google te komen. Deze SEO strategie helpt je echter niet alleen met zoekmachineoptimalisatie het doel is om bovenaan te komen in Google. De bovenste positie. De heilige graal.

Met de skyscraper techniek ga je niet voor longtail zoekwoorden. Je gaat voor de populaire zoekwoorden, short tail zoekwoorden. Zoekwoorden of zoektermen die zo populair zijn dat wanneer je bovenaan Google staat dat je een hele grote groep bezoekers kan verwelkomen.

Het is namelijk nogal een tijdinvestering om de strategie goed uit te voeren. Dit doe je alleen op zoektermen die het waard zijn.

 

Wat is de SEO skyscaper techniek?

De skyscraper techniek is een SEO strategie die je helpt om boven te komen in Google. Door op een specifieke zoekterm content te maken die 10x beter is dan de content die er al is probeer je de concurrentie weg te blazen. De skyscraper techniek is door Brian Dean van Backlinko bedacht.

Deze SEO strategie is vooral gericht op het maken van betere content dan hetgeen er nu is. Zoals gezegd, niet alleen beter maar het allerbeste wat je kan betekenen. In dit artikel delen we 7 tips die je kan helpen om de beste SEO content te maken voor de SEO Skyscraper Techniek.

Laten we beginnen.

 

#1 Betere content voor SEO

Betere content betekent niet alleen meer content. Ja natuurlijk wordt het artikel langer dan het hoogst genoteerde artikel in Google op dit moment, maar dat is niet alleen omdat het meer woorden moet bevatten.

Je schrijft meer woorden met de Skyscraper Techniek omdat je de diepte in gaat. Je geeft meer inzichten, meer handvatten en meer inspiratie om de bezoeker een beter begrip van het onderwerp te geven.

Gebruik dus niet meer woorden om hetzelfde te beschrijven maar voeg nieuwe informatie toe die de bezoeker helpt om betere beslissingen te nemen.

Denk hierbij aan het toevoegen van reviews of gebruikersverhalen om het onderwerp meer tot de verbeelding te laten spreken. Of vertel over een algemeen onderwerp hoe het aansluit per branche.

Neem het onderwerp online marketing bijvoorbeeld. Schrijf niet alleen over wat online marketing is en wat het voor je kan doen maar beschrijf hierin ook enkele kanalen. Leg vervolgens uit welk kanaal helpt bij het realiseren van welke doelstelling. Voeg ook klantverhalen toe van bedrijven die deze kanalen hebben ingezet en wat hun bevindingen waren.

Buiten de opsomming van gegevens kan je ook informatie verschaffen over het kanaal zelf. Hoeveel gebruikers zitten er op het kanaal, wat is het profiel van de gemiddelde gebruiker, richt het zich meer op jongeren of meer op gezinnen. Dat soort zaken. Hoe rijker het artikel wordt hoe beter het wordt. Het biedt namelijk meer informatie en het liefst informatie die de bezoeker helpt om keuzes te maken.

 

#2 Unieke content die lastig te vinden is

Bij het verrijken van je content kan het ook helpen om content te gebruiken waar alleen jij over beschikt en niemand anders. Of waar andere mensen wel aan kunnen komen maar waarbij het veel tijd en energie kost om achter die informatie te komen.

Het voordeel hiervan is is dat het moeilijker is om dit na te bootsen voor concurrenten. Het maakt jouw artikel echt uniek. Het voegt waarde toe die je concurrenten niet voor handen hebben en daarmee onderscheid je je van de concurrentie.

Want laten we eerlijk zijn, het gaat er in marketing altijd om dat je je onderscheid van de concurrentie.

Een bijkomend voordeel is dat een artikel met unieke content je vaak veel meer backlinks oplevert dan content die al voorhanden is op het internet. Het verhaal dat je vertelt moet er niet een zijn die al op vele andere sites aanwezig is.

Met onderzoeksresultaten of geweldige waargebeurde verhalen kan je vaak die unieke draai aan je content geven. Zo las ik onlangs een artikel over een schrijver die een hamburgertent in Amerika kapot heeft gemaakt door hem te veel klanten te sturen. Het was zo’n geweldig verhaal dat ik het heb gedeeld met vrienden en, zie hier, er ook af en toe naar link.

 

#3 Maak het relevant voor alle bezoekers

Met de Skyscraper Technique schrijf je dus diepgaande en lange artikelen. Deze artikelen van misschien wel 20.000 woorden zijn zo groot dat niet elk woord interessant is voor elke bezoeker.

Een bezoeker die wel staat te popelen om jouw informatie tot zich te nemen maar afhaakt omdat hij eerst een aantal paragrafen moet lezen om tot de stukken te komen die voor hem interessant zijn is niet wenselijk. Je wilt dat jouw content elke bezoeker die op jouw pagina komt aanspreekt.

Wat je in alle SEO tips terugleest is dat je tussenkopjes moet gebruiken. Een goed begin, zeker waar maar is het voldoende? Voor een artikel met 1.500 woorden is dat waarschijnlijk nog net te doen maar een artikel van 20.000 woorden? Dat is echt heel veel scrollen. Het maakt het de bezoeker niet makkelijk genoeg en er dreigt een afhaakmoment.

Anchorlinks kunnen hulpzaam hierin, door op de anchorlink te klikken kom je uit bij het deel van de pagina dat jou interesseert. Goed als je bezoeker maar één onderdeel wilt lezen. Anders loop je de kans dat je continu heen en weer moet bewegen tussen de paragrafen.

Wat het hierin de bezoeker nog makkelijker maakt is het aanbieden van indelingen op basis van buyer persona’s.

Online marketing is voor veel bedrijven interessant maar een corporate organisatie is op een heel ander niveau bezig dan een startup van 3 man. Deze hebben andere behoeftes, andere wensen en andere pijnpunten. Deel je content dan ook in in deze verschillende categorieën.

Bijvoorbeeld:

Of:

  • Online marketing voor startups
  • Online marketing voor ZZP’ers
  • Online marketing voor MKB
  • Online marketing voor Corporates

Of:

  • Online marketing voor wimpersalons
  • Online marketing voor schoonheidssalons
  • Online marketing voor kapsalons
  • Online marketing voor nagelstudio’s

Er zijn vele mogelijkheden, afhankelijk hoe specifiek je wilt gaan en hoe wie je buyer persona’s zijn.

 

#4 De inhoud van jouw Skyscaper Technique SEO artikel

We hebben het nu gehad over de content die je onderscheid van de rest en die aansprekend is voor verschillende doelgroepen. Maar het is nogal wat, 20.000 woorden. Hoe voorkom je dat mensen afhaken tijdens het lezen?

Er zijn een aantal manieren om te zorgen dat je meer engagement krijgt met de bezoekers van jouw SEO pagina.

Maak het persoonlijk, praat in een jij en ik vorm. Op die manier voelen de bezoekers zich meer aangesproken.

We hebben al eerder aangegeven dat reacties op je artikelen, blogs, video’s en social posts belangrijk zijn om gevonden te worden. Daarom wordt er vaak geadviseerd om af te sluiten met een vraag. Dat geldt uiteraard ook voor Skyscraper content maar waarom de vraag alleen aan het einde stellen? Stel vragen op meerdere plekken op de pagina. Iets dat aansluit bij de vorige paragraaf.

Gebruik van afbeeldingen doet het goed voor zoekmachine optimalisatie, dat is geen geheim. Kijk echter wel naar wat voor afbeeldingen je gebruikt. Stockfoto’s zijn zo makkelijk en worden daarom zoveel gebruikt. Helaas doen ze het minder goed, het spreekt bezoekers gewoon minder aan.

Maak daarom eigen afbeeldingen. Afbeeldingen die de het verhaal ondersteunen. De afbeeldingen moeten echter niet te groot zijn. Grote afbeeldingen die de gehele pagina vullen zijn echte afhaakmomenten. Maak dus gebruik van kleine afbeeldingen.

Het gebruik van tussenkopjes hebben we eerder aangehaald. Daardoor maak je waarschijnlijk automatisch ook gebruik van paragrafen. Paragrafen zijn erg belangrijk. Het maakt de content overzichtelijk en scanbaar.

Paragrafen zorgen er ook voor dat de kans dat bezoekers afhaken na het zien van een lange lap tekst verkleint wordt. De grootte van een paragraaf tussen de 3 en 6 regels doet het het best.

 

#5 Zonder goede titel leest niemand je SEO content

Je kan ervan uitgaan dat 80% de titel leest maar slechts 20% het artikel leest. Het is dus belangrijk om een titel te schrijven die mensen overhaald om het artikel daadwerkelijk te gaan lezen.

Als je zoveel tijd en energie in een geweldig artikel hebt gestopt dan wil je natuurlijk dat het gelezen wordt. Het is echt iets om trots op te zijn en wat de bezoekers verder kan helpen.

Een goede SEO titel is dus extreem belangrijk.

Om een goede titel te gebruiken zijn er tools die je kan gebruiken.

Dit zijn dan wel tools die geschikt zijn voor de Engelse taal maar toch helpen ze je inspireren naar goede titels.

 

#6 Promoot je artikel om succesvol te zijn op SEO gebied

Om je SEO content goed te indexeren op basis van de gebruikerservaring heb je natuurlijk bezoekers nodig. Hoe bevalt de pagina de bezoekers? Om dit te realiseren heb je promotie nodig.

Zet dan ook al je kanalen in om je content te verspreiden. Denk aan email marketing, Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en zelfs Youtube om bezoekers naar je artikel te trekken.

Doe dit echter wel meteen nadat je het artikel gepubliceerd hebt. Dit is belangrijk om een soort van viral effect te realiseren. Met de social media buttons die je op je pagina hebt gepositioneerd hoop je dat het veel gedeeld wordt. Het is namelijk zo’n sterk en uniek artikel dat het het waard is om te delen.

Voor social media is het belangrijk dat dit zoveel mogelijk gebeurt binnen het eerste uur dat je je artikel live hebt gezet. Een artikel dat het het goed doet in het eerste uur heeft de kans om dit langdurig te doen en viral te gaan.

Stop hier echter niet. Deze content is zo waardevol dat je ook andere middelen wilt inzetten. Je wilt dat andere mensen je content delen of er een link naartoe opnemen. Neem daarvoor contact op met andere personen of websites die jouw content kunnen promoten.

Met BuzzSumo kan je zien wie de artikelen van jouw concurrenten hebben gedeeld. Soortgelijke content en dus waar de kans het grootst is dat ze ook jouw content gaan delen. Jouw content is namelijk beter, niet alleen beter maar het beste wat er is.

Er wordt weleens gezegd dat je 20% van je tijd gebruikt om de content te maken, maar 80% van de tijd gebruikt om de content te promoten.

 

#7 Blijf hoog in de zoekmachines staan

Je hebt er hard aan gewerkt om hoog in de zoekmachine te komen. De content die je hebt gemaakt of hebt laten maken heeft waarschijnlijk veel tijd, energie en misschien wel geld gekost.

De wereld blijft veranderen en je content blijft gelijk. Althans als je je content niet update. Dit kan betekenen dat naar verloop van tijd jouw content verouderd is of zelfs onbruikbaar is geworden. Neem de tijd om je content te actualiseren.

Het actualiseren van je content doe je minstens één keer per jaar. Doe je dit niet dan zakt je pagina na verloop van tijd weg uit de zoekmachines en is al je harde SEO werk voor niks geweest. Zonde.

Buiten het voorkomen van het wegzakken in zoekresultaten, kan het je ook helpen groeien. Er zijn voorbeelden van een artikel dat eerst 2.500 bezoekers per maand trok, maar na een update 5.000 bezoekers per maand trok.

Een maand later werd het het artikel wederom geactualiseerd en verrijkt. Het groeide wederom. Van 5.000 bezoekers per maand naar 10.000 bezoekers per maand.

Nog maar een keer updaten dan? Ja hoor, dat deden ze. En wat gebeurde er? Een groei naar 16.000 bezoekers per maand. Allemaal op dat ene artikel groei je van 2.500 bezoekers naar 16.000 bezoekers per maand. Eén artikel.

Kan je je voorstellen wat dit met de bezoekers op je website doet als je dit kan realiseren met niet één artikel maar met meerdere?

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEO Scan

Wil je hoger in Google komen? Maar lukt het niet. Dan kunnen wij je helpen. Doe de gratis SEO scan en binnen 24 uur weet jij wat je moet doen om hoger te komen in Google.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This