Website bovenaan Google krijgen op de populairste zoektermen
Wanneer je je website bovenaan Google wilt krijgen dan heb je vandaag de dag een goede strategie nodig. In dit artikel lees je de manier om jouw website bovenaan Google te krijgen die door de slimste marketeers van de wereld gebruikt wordt. Maar tot op heden hielden zij deze strategie voor zichzelf maar wij delen hem nu, hier, met jullie.
Hoeveel concurrentie heb je om bovenaan Google te komen?
Maar vandaag de dag is er een overvloed aan content. Er is simpelweg teveel content. Niet gek ook want iedereen is bezig met het maken van content om hoger in Google te komen.
Er worden elke dag meer dan 300 miljoen foto’s geupload op Facebook, en op Instagram zijn dit 95 miljoen foto’s en video’s. Op social media wordt er dus veel content gepubliceerd maar als je je realiseert dat elke minuut 600 pagina’s op Wikipedia worden aangepast dan snap je dat het zich niet alleen beperkt tot social media kanalen.
Bedenk je dan dat er elke minuut 9 nieuwe websites geregistreerd worden en hoeveel content zij zullen maken om een positie in de zoekmachine te realiseren. 9 websites lijkt misschien niet veel maar dat zijn ongeveer 14.281 websites per dag.
Maar goed, je begrijpt nu wel dat de concurrentie hoog is. Iedereen is bezig met SEO. Iedereen wil zijn website bovenaan Google krijgen.
Populaire zoektermen hebben nog meer concurrentie
Ok, veel concurrentie dus. Duidelijk. Maar het is eigenlijk nog veel erger. Er zijn voor elke branche of elk segment een aantal zoektermen die heel erg populair zijn. En met populair bedoel ik zoektermen die zo vaak gebruikt worden dat als je op één van die zoektermen bovenaan staat je meteen een hele grote stijging ziet in het aantal bezoekers op je website.
Je snapt natuurlijk wel dat iedereen zijn best doet om juist op die zoektermen bovenaan te staan in Google. Complete SEO teams worden aan het werk gezet om dit voor elkaar te krijgen. Er zijn namelijk ruim 200 ranking factors die Google helpen bepalen hoe hoog jij in de zoekresultaten terug te vinden bent.
Toch draait het uiteindelijk om goede content. Goede content wordt beloont. Google kijkt steeds meer naar gebruikerservaring om te bepalen hoe waardevol een artikel is. Doordat ze dit zo goed doen komt goede content steeds sneller bovendrijven.
Maar goede content brengt je misschien naar de eerste pagina van Google. Leuk natuurlijk maar we hadden het over je website bovenaan Google krijgen. Niet op de 1e pagina van de zoekmachine.
Wat je wilt is daarom niet goede content maken, maar de beste content maken. De allerbeste content is content die de bezoekers de beste gebruikerservaring geven. Dat is wat Google wilt en dat is dus ook wat jij wilt.
The Skyscraper Technique om bovenaan Google te komen
Marketeers liepen tegen dit probleem aan met steeds meer bedrijven die zich gingen bezighouden met zoekmachineoptimalisatie. Dus werd er een strategie bedacht die ervoor zorgde dat de zoekmachines niet meer om de pagina heen konden.
The Skyscraper Technique is een strategie waarbij je je SEO concurrenten op de zoekterm ziet als eengezinswoningen en jezelf neerzet als skyscraper. De content van de concurrenten is goed maar die van jou is beter. Niet zomaar beter maar 10x beter. Vandaar het verschil tussen een eengezinswoning en een skyscraper.
De reden dat je het niet alleen een beetje beter doet, wat natuurlijk minder tijd kost, maar de concurrentie wegvaagt is een bluf techniek. Je wilt voorkomen dat de concurrent één of twee paragrafen toevoegt en weer de bovenste plek in de zoekmachine terug pakt. Door het verschil zo groot te maken wil je eigenlijk dat je concurrenten opgeeft.
Go big or don’t go at all.
Daarnaast wil je ook dat de bezoeker een gebruikerservaring heeft die ze steil achterover doet slaan. Je wilt dat ze denken, dit is zo diepgaand en interessant dat dit het beste artikel is dat ik er ooit over gelezen heb. Dit komt ten goede aan de time on page en dat is een van de belangrijke ranking factoren van Google.
Kies de zoekterm die het waard is om je website bovenaan Google te krijgen
Het vinden van de zoektermen waarop je gevonden wilt worden is iets anders dan er daadwerkelijk op gevonden worden. Om te beginnen met gevonden worden op Google moet je eerst weten waarop je gevonden wilt worden. Daarna pas maak je de content.
Het vinden van de juiste zoektermen doe je door je zoekwoorden onderzoek te doen net als anders. Normaal gesproken zal je zien dat je sneller succes bereikt op longtail zoekwoorden en dat je je hier dan voornamelijk op richt vanuit een SEO oogpunt. Bij deze strategie ga je echter achter de grote jongens aan.
De populaire zoektermen. De zoektermen die altijd uit jouw bereik waren. De zoektermen die jouw in een keer een berg bezoekers opleveren waar je u tegen zegt.
En zoals al eerder gezegd, de 1e pagina is leuk maar het is niet genoeg. We weten allemaal dat de eerste pagina je wat verkeer oplevert op het zoekwoord maar dat de eerste positie, bovenaan Google, ervoor zorgt dat je meer bezoekers krijgt dan al je concurrenten.
Wanneer je de zoekterm hebt gevonden die je wilt najagen dan is het tijd om aan de slag te gaan. Vergeet niet dat je hier een heleboel tijd in gaat investeren dus je website bovenaan Google krijgen op deze zoekterm moet het waard zijn. Het moet je voldoende bezoekers en klanten opleveren om je tijdsinvestering terug te verdienen.
Alleen met de allerbeste content kom je bovenaan Google
De content die je gaat maken moet het beste zijn dat er is. Beter dan het resultaat dat nu op de 1e pagina van Google te vinden is. Beter dan het 1e zoekresultaat tot en met het 10e zoekresultaat bij elkaar. Je wilt de concurrentie wegvagen.
De content moet zo goed zijn dat de bezoeker niet kan stoppen met lezen en continu denkt: “Wow, dit is fantastisch. Hier heb ik nog nooit aan gedacht!”. De bezoeker moet de content zo goed vinden dat hij het wil delen met iedereen voor wie het van belang is.
Bedenk je goed wat voor content dit soort gevoelens oproept.
Na de content gelezen te hebben van de concurrenten is het tijd om te beoordelen welke content ontbreekt. Welke content missen ze dat jij nog kan aanvullen om de bezoeker het ‘wow’ gevoel te bezorgen.
Het kan dat je er op dit moment achter komt dat je niet weet hoe je dit onderwerp beter kan uitdiepen. Als je geen mogelijkheden ziet om het beter te doen dan wat er nu al bestaat dan is dit misschien niet het onderwerp voor jou op dit moment.
Je gaat in deze strategie voor het allerbeste dat betekent ook eerlijk zijn tegenover jezelf en ervoor kiezen om soms nee te zeggen. De kwaliteit die je nastreeft ligt hoog, beknibbel hier niet op.
In je zoekwoorden onderzoek kwam je waarschijnlijk ook andere interessante onderwerpen tegen. Onderwerpen die voldoende populair zijn om het rendabel te maken om je tijd te investeren. Kies voor de volgende op de lijst. Misschien zie je hier direct hoe je de content kan verbeteren.
Content maken die het verdient om bovenaan Google te staan
Als je de juiste zoekterm, onderwerp, hebt gevonden ga je aan de slag met het maken van je content.
Zoals gezegd de content moet uniek zijn en van hoogwaardige kwaliteit. Het moet de ‘wow’ factor hebben en het moet beter zijn dat wat er op dit moment beschikbaar is.
Bedenk goed voor wie je schrijft, wie is de buyer persona of zijn er meerdere buyer persona’s? Ook al schrijf je voor verschillende doelgroepen dan kan je ze alsnog bereiken via deze ene pagina.
- Beginners
- Gevorderden
- Experts
De beginner krijgt in dit geval de keuze om alle drie de niveaus in één keer door te nemen. Hij kan uiteraard ook later terugkomen omdat het nogal veel is, maar hij komt zeker terug. De content is namelijk zo goed.
De gevorderden hebben ook de mogelijkheid om beide niveaus te ervaren. De experts groep hoeft zich niet door de saaie beginners informatie te worstelen alvorens hij bij de informatie komt die voor hem interessant is. Dit verkleint de kans dat ze afhaken bij content die voor hun al gesneden koek is.
Hoe relevanter je de content maakt hoe aantrekkelijker deze is. Dus hoe beter deze gelezen wordt. Echter zijn er meer zaken om rekening mee te houden bij het maken van de content.
Een aantal tips:
- Maak verdomd goede titels om kliks te krijgen
- Maak het artikel persoonlijk. Schrijf in de ik-vorm en spreek de lezer aan met jij
- Gebruik tussenkopjes om de content scanbaar te maken
- Gebruik paragrafen van drie tot zes regels
- Gebruik de best mogelijke afbeeldingen in je content
De content die je gaat maken zal van een hoogwaardig niveau moeten zijn. Een opsomming van een interessante content is niet voldoende. Help de bezoeker om dankzij de content echt betere beslissingen te maken. Maak content waar ze echt wat mee kunnen.
Een onderzoek geeft mogelijk inzichten in hoe klanten jouw product beter kunnen gebruiken of laat ze zien welke trends er zijn. Deze trends kunnen belangrijk zijn om onbewuste behoeftes te bevestigen.
Voeg reviews toe om de betrouwbaarheid van de informatie groter te maken. Of gebruik waargebeurde verhalen, anekdotes, om emoties op te roepen. In sommige gevallen is het gebruik van klantverhalen erg belangrijk.
Wat was het resultaat van het gebruik van het product, wat leverde het op? Is het voor de klant de investering waard? Dit kan jezelf vertellen maar liever laat je een van je klanten dat vertellen.
Neem bijvoorbeeld een artikel over de beste 50 Netflix series van dit moment. Daaronder staat toevallig een lijst van 100 Netflix series.
De content van beide pagina’s is totaal verschillend en de ene spreekt duidelijk meer aan dan de ander. Behalve een opsomming van de series en bij sommige een toelichting op de serie is er eigenlijk weinig toegevoegde waarde te bespeuren. Er is dus veel ruimte om betere content te maken.
Waar ik zelf ook tegen aanliep is een indeling op basis van thema. Heb ik zien in een komische serie of een spannende serie? Het is niet te vinden. Na 3 of 4 series opgezocht te hebben op Netflix ben ik al afgehaakt en heb ik zelf maar een keuze gemaakt binnen de Netflix omgeving.
De vraag is dan ook, is deze lijst alleen gemaakt als lijst of zit er ook nog een idee achter? Hoe helpt het mij als bezoeker om een betere keuze te maken? Daar lijkt niet over nagedacht.
Bezoekers maken nog geen klanten
Wanneer je je website bovenaan Google weet te krijgen trek je bezoekers naar je website in grote aantallen. Dat is goed nieuws natuurlijk maar hoeveel van deze bezoekers worden klanten?
Uiteindelijk is je doel niet om meer bezoekers naar je website te trekken of om je website bovenaan Google te krijgen op dit populaire zoekwoord. Het doel is altijd dat je je omzet verhoogd. Dat je meer klanten aantrekt.
Dat betekent dat je ze van een bezoeker moet converteren naar een lead of een klant. Hiervoor moet je bezoekers wel de weg wijzen. Bezoekers hebben dat beetje hulp namelijk nodig en worden graag bij de hand genomen.
Neem je bezoekers dan ook bij de hand en leidt ze de weg met duidelijke call to actions. Leidt ze naar de volgende stap in het aankoopproces. Het product of de dienst die je aanbiedt zegt wat over het aankoopproces dat voor jouw doelgroep geldt.
Het type content, of beter gezegd de intentie achter de lezer van de content, zegt wat over waar de bezoeker zich bevindt in het aankoopproces. Wat is een logische volgende stap hierin.
Wat het ook is help ze om verder de marketing funnel in te stappen. Doe dit met duidelijke call to action die inspelen op de emoties van de bezoeker. Emoties helpen je namelijk naar meer conversies te komen.
Zonder call to actions blijft je bezoeker namelijk alleen maar een bezoeker.
Promoot je artikel
Nu je artikel, inclusief de uitgedachte marketing funnel met gebruik van call to actions, helemaal gemaakt en uitgetekend is is het tijd voor de volgende stap.
Je gaat het artikel publiceren op je website. Wat hierin belangrijk is is dat je niet alleen het artikel publiceert maar dat je het zo snel mogelijk na publicatie promoot. Je hoopt namelijk dat het snel opgepikt wordt door anderen om het de kans te geven dat het viral gaat.
Hier gaat best wat tijd inzitten. Er wordt weleens gezegd dat je 20% van je tijd besteed aan het maken van de content en 80% aan het promoten van de content.
De reden dat promotie zo belangrijk is is dat je wilt dat het bezoekers op gaat leveren. Bezoekers helpen jou om bovenaan de zoekmachines te komen. Ze geven Google de mogelijkheid om de gebruikerservaring te evalueren. Is het bouncepercentage hoog? Hoelang houdt de pagina bezoekers vast?
Met het gebruik van share buttons op je pagina help je de pagina om mogelijk viral te gaan. Wanneer je je pagina live zet ga je direct aan de slag om het te delen. De bezoekers die dit aantrekt delen de pagina hopelijk ook. Goed om te weten is dat content die het het eerste uur goed doen op social media het vaak langdurig goed doen.
Enkele mogelijkheden om je content te promoten:
- Youtube
- Email Marketing
- Push bericht via Subscribers
- Email naar delers van de concurrerende berichten
- Verspreiden van een persbericht
Zorg er wel voor dat je je content dusdanig aanbiedt zodat het geschikt is voor het platform. Gebruik niet voor elk kanaal dezelfde methode. Dat werkt simpelweg minder goed. Een samenvattende video van 8 minuten doet het wellicht goed op Youtube maar voor Instagram of LinkedIn is het gewoon te lang.
Hou je website bovenaan Google
Heb je de eerste plek bereikt op Google? Sta je bovenaan? Ja? Dan ben je natuurlijk blij dat je inspanningen hun vruchten afwerpen. De bezoekers stromen binnen en met de juiste call to actions converteren ze ook naar klanten. Mooie tijden.
Is het niet gelukt? Maak je niet druk er zijn nog dingen die je kan doen om dat extra stapje te zetten. Bekijk de ruim 200 ranking factors van Google eens om niet alleen je pagina te verbeteren maar ook de techniek achter je website en andere zaken die invloed hebben.
Hoewel deze ranking factoren je zeker helpen, ze zijn er namelijk niet voor niets, kan je ook nog wat doen aan je content. Na verloop van tijd zal je content, indien goed genoeg, groeien in de zoekmachines. Althans, als het niet verouderd is.
Verouderde content wordt niet gewaardeerd door Google. Het geeft namelijk een slechte gebruikerservaring. Bezoekers die afhaken omdat de content niet langer actueel is zijn duidelijke signalen dat je pagina gaat zaken in de zoekresultaten.
Dat betekent dat jij met jouw pagina verouderde content kan gaan inhalen in de zoekresultaten. Jouw content is namelijk nog vrij nieuw. Zorg ook dat het nieuw blijft.
Actualiseer je content regelmatig zodat je voorkomt dat het gaat zakken. Vul de content ook aan met nieuwe inzichten. Er zijn voorbeelden waarbij de content maandelijks verrijkt werd en daardoor steeds meer en meer bezoekers via de zoekmachines ging genereren.
Wanneer je artikel live staat ben je dus nog niet klaar. En wanneer je website niet direct bovenaan Google staat heb je niet gefaald. Er zijn kansen om dit alsnog te realiseren.
Maak gebruik van de autoriteit van je pagina
Wanneer je bovenaan staat op Google dan trek je veel bezoekers. Maar zou je niet graag nog meer bezoekers willen trekken? Met hetzelfde artikel.
Het kan. Je rankt nu waarschijnlijk op één of een handvol zoektermen. Door op meer termen goed te scoren trek je nog meer bezoekers naar je toe en het zal je niet eens heel veel tijd kosten.
Hoe pak je dit aan?
Ga naar de Google Search Console van je website en kies voor ‘prestaties’. Je zal nu een lijst van zoektermen zien waarop je gevonden wordt en hoeveel kliks hierop binnenkomen.
Nu switch je weer terug naar ‘zoekopdrachten’. Nu zie je de zoekopdrachten waarop deze pagina gevonden wordt. Deze zoekopdrachten zijn zeer waardevol. Wellicht scoor je ook op deze zoekopdrachten de 1e positie in Google maar wellicht scoor je een positie die wat lager is.
Wat je doet is de zoektermen waarop je gevonden wordt maar waar je niet op de eerste positie staat opnemen in jouw Skyscraper Technique pagina. Prop het niet vol met deze zoekterm maar voeg een aantal inhoudelijke paragrafen toe over deze zoekterm. Je zal zien dat je binnen een dag of 30 ook op deze zoektermen omhoog klimt in de zoekresultaten.
Maar wacht, er is nog meer…
Naast zoekmachine optimalisatie op zoektermen waar je het al een beetje goed op deed kan je ook kiezen voor nieuwe zoektermen. Ja, je hoort het goed, nieuwe zoektermen toevoegen aan bestaande content.
De pagina staat bovenaan Google. Hij doet het goed en heeft dus in de ogen van Google autoriteit over het onderwerp. Maak hier gebruik van.
Wat je doet, is het volgende.
De populaire zoekterm waarop je je content gebaseerd hebt heeft ook vergelijkbare zoektermen maar dan in longtail vorm. Waarom zou je niet ook op deze longtail zoektermen gevonden willen worden.
Met Ubersuggest kan je deze longtail zoektermen vinden. Ga naar Ubersuggest en vul de zoekterm in. Kies aan de linkerkant voor de optie ‘Keyword ideeën’. Nu laat Ubersuggest je alternatieve zoektermen zien.
Deze zoektermen zijn allemaal interessant maar je kan ze niet allemaal opnemen in je artikel. Kies degene die je niet het meeste verkeer opleveren maar kies voor de longtail zoektermen die je de meest concrete bezoekers opleveren. En met concrete bezoekers bedoel ik bezoekers die converteren.
Verlies het doel niet uit ogen. Meer bezoekers is leuk, maar als het geen betalende klanten worden kan je er aan het einde van de maand ook geen droog brood mee kopen in de supermarkt. De rekeningen moeten betaald worden en dus heb je bezoekers nodig die je omzet opleveren.
Evenals bij het optimaliseren op je huidige zoekopdrachten ga je hier niet alleen zoektermen toevoegen aan je content. Dat zou zonde zijn want het is een kwalieitsstuk. Voeg dus enkele logische paragrafen toe om ervoor te zorgen dat het voor de bezoekers en de zoekmachines logisch is dat het er staat. Het moet natuurlijk voelen.
En voor je het weet, binnen 30 dagen ongeveer, wordt je ook gevonden op deze zoektermen. Meer bezoekers, meer leads, meer klanten en meer omzet.
Deze manier van werken kan je natuurlijk eindeloos blijven herhalen. Zo blijft je content actueel, blijft je website bovenaan Google staan en wordt je op steeds meer zoektermen gevonden.
En anders kun je altijd weer een nieuw Skyscraper Technique artikel schrijven.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -