Promotie tips

Op zoek naar nieuwe klanten? Promotie is een van de mogelijkheden om nieuwe klanten te werven en te groeien in omzet. Er zijn vele mogelijkheden en voor elk bedrijf is de juiste manier van promotie anders. Simpelweg omdat de doelgroep, beleving en behoefte die jouw product vervult anders is. Toch is het fijn om even te zien wat er allemaal mogelijk is. Vandaar onze promotie tips voor bedrijven op een rij.

 

#1 Looppoppen voor kinderen

Trek meer klanten naar je bedrijf door de inzet van looppoppen. Denk aan Woezel en Pip, Garfield, Snoopy, Shaun het Schaap, Spiderman of Popeye. Wanneer zij voor je winkel rondlopen weet je zeker dat ouders met kinderen de aandacht vestigen op jouw winkel.

 

#2 Adverteer in vakbladen

Een heel andere doelgroep bereik je met adverteren in vakbladen. Wanneer je je richt op B2B marketing zijn vakbladen een interessant platform. Advertenties in vakbladen leveren je niet zo snel directe verkopen op maar versterken wel je naamsbekendheid, zichtbaarheid en merkherkenning. Wanneer je ervoor kiest een inhoudelijk artikel te plaatsen helpt het bij het verkrijgen van thought leadership.

 

#3 Google Ads

Adverteren via Google Ads, voorheen Google Adwords, helpt je om gevonden te worden door mensen die op Google op zoek zijn naar de producten die jij aanbiedt. Dit is dus voor elk bedrijf een interessant kanaal. De doelgroep is immers afhankelijk van de zoekterm. En laten we eerlijk zijn, wie gebruikt er in Nederland Google nou niet?

Must read:
SEA Beginners Gids
De gids die jou laat zien hoe je succesvol moet zijn met Google Ads

 

#4 Bioscoop advertenties

Wanneer weet je zeker dat er veel ogen gericht zijn op een beeldscherm? Zelfs wanneer er reclame draait? In de bioscoop heb je de grootste kans. De kans om jouw naamsbekendheid te vergroten.

 

#5 WC Reclames

Je ziet het tegenwoordig in elke bar, kroeg of restaurant. Boven de urinoirs hangen advertenties en als je daar staat heb je eigenlijk weinig anders te doen. Je gaat het dan toch even lezen. Mooie kans.

 

#6 Banners

Sinds het intreden van internet zijn ze er al: banners. Hoewel ze in populariteit afnemen zijn banners nog altijd een effectief om je naamsbekendheid te vergroten. Kliks? Jawel, maar verwacht geen gouden bergen. Een gemiddelde CTR ligt op 0,2% maar ik heb ook uitschieters gezien van 4%.

 

#7 Billboards

Langs de snelweg zijn er al geruime tijd grote reclamezuilen te zien. Deze hebben de afgelopen tijd al grote stappen gezet op het innovatiegebied. Digitale billboards zorgen ervoor dat er nu veel meer mogelijk is. Tijdstippen waarop je zichtbaar wilt zijn bijvoorbeeld maar ook veel meer mogelijkheden in de opmaak van de reclame uiting.

 

#8 Social Media Advertising

De kracht van adverteren via social media zit hem in de targeting. Omdat social media platforms zoveel informatie hebben over je doelgroep kunnen ze deze ook precies voor je aanstippen. Hierdoor kan je exact de juiste personen aanspreken en heb je weinig waste.

 

#9 Radiocommercials

In de auto luister ik radio. Standaard. En ik ben echt niet de enige. De commercials die je voorbij hoort komen helpen bij herkenning van de bedrijfsnaam en in sommige gevallen spreken ze me zo aan dat je toch even dat website adres wilt noteren.

 

#10 Zoekmachine optimalisatie

Bovenaan de zoekmachine staan is voor veel bedrijven belangrijk. Simpelweg omdat het langdurig bezoekers naar je website stuurt zonder dat je er maandelijks voor hoeft te betalen. Daarbij is de intentie totaal anders, iemand is op zoek naar iets en jij biedt dat toevallig aan. Dat is heel anders dan dat jij iemand verrast met jouw product, dienst of informatie. Ook wel bekend als SEO.

 

#11 Flyers, brochures, posters en visitekaartjes

Deze promotiemiddelen bestaan al jaren, lang voordat online marketing bestond. Toch werken ze nog steeds. Flyers of posters verspreiden op lokaal niveau kan nog steeds effectief zijn. Zeker voor evenementen.

 

#12 Affiliate marketing

Een percentage betalen per verkocht product? Met affiliate marketing kan het. Je risico is hiermee zeer laag en de exposure die je krijgt is vaak vrij hoog tegen een laag tarief uiteindelijk. Vooral interessant voor directe verkopen gericht op consumenten. Denk bijvoorbeeld aan marketing voor een webshop.

 

#13 Abri’s en bushokjes

Je kent ze wel, die grote posters in bushokjes. Mooi moment om het publiek aan te spreken als ze staan te wachten op de bus. Echter, met de komst van de smartphone krijgt het toch wat minder bewuste aandacht.

 

#14 Sponsor een sportteam

Het versterken van de naam van je bedrijf of product is heel goed mogelijk met het sponsoren van een team. Ondanks dat je ook steeds vaker B2B bedrijven zien die dit inzetten lijkt me dit toch echt wat meer voor consumentenmarketing.

 

#15 Programmaboekjes

Ook kan je vaak in programmaboekjes adverteren van je lokale sportclub of zelfs Eredivisie voetbalclub. Maar ook bij muziekvoorstellingen, bioscoopbezoek en hotelbezoek zijn er mogelijkheden om in print te adverteren en de bezoeker te bereiken.

 

#16 Pennen, aanstekers en bierviltjes

Ik zie ze nog vaak voorbij komen. Schildersbedrijven, aannemers, makelaars of notariskantoren. Vaak is het alleen de bedrijfsnaam en wat adresgegevens. Dan ben je alleen zichtbaar, maar zou toch mooi zijn als je er een Unique Buying Reason in kan verwerken.

 

#17 Autoreclame

Wanneer je een eigen bedrijf hebt, is een van de simpelste dingen om te doen je bedrijf en website vermelden op je auto. Probeer hierbij ook iets te vermelden dat mensen activeert om een kijkje te nemen op je website.

 

#18 Vrachtwagenreclame

Vaak als ik in de file sta zie ik van die grote vrachtwagens rijden met reclame op de zij of achterkant. Ondanks dat ze jouw goederen niet vervoeren kan je hier wel op adverteren.

 

#19 Aanhangwagen reclame

Een aanhangwagen op een parkeerplaats of langs een drukke verkeersweg is een mooie plek om je naamsbekendheid in de regio te verhogen. Daarnaast kan je er ook voor kiezen om sommige aanhangwagens die verhuurt worden te voorzien van reclame.

 

#20 Graffiti reclame

Er is een opvallende manier van straatreclame, genaamd reverse graffiti. Andere namen voor deze vorm van promotie zijn green graffiti of clean graffiti. Het voordeel van deze vorm van reclame is dat je met graffiti op plaatsen kan adverteren waar je met normale buitenreclame niet kan komen.

 

#21 Product Placement

Interessant voor consumentenproducten. Laat een van je producten duidelijk terugkomen als gebruiksvoorwerp in een TV-serie of film. Uiteraard ook mogelijk met vlogs. Denk hierbij dus ook eens aan influencer marketing.

 

#22 Reclame in games

Dé manier om jongeren te bereiken, adverteren in games. Dit kan in-game-advertising zijn of reclamebanners bij online games. Die laatste kan nogal als irritant worden ervaren dus je zal begrijpen waar mijn voorkeur ligt.

 

#23 Pop-up winkel

Een pop-up winkel is een tijdelijke retail locatie die maximaal 3 maanden blijft staan. Dit biedt je als bedrijf de mogelijkheid om in contact te komen met een nieuwe regio of als webshop om eens fysiek contact te hebben met je klanten. Dit kan je directe verkoop dus een boost geven maar is tevens ook een manier om in de regio je naamsbekendheid een boost te geven.

 

#24 Direct mail

Rechtstreeks een brief of brochure sturen aan geselecteerde prospects is een manier om je verkoop te vergroten. Zeker wanneer je er ook een leuke aanbieding bij doet.

 

#25 Leadgeneratie

Bij veel uitgevers kan je ook leadgeneratie trajecten starten. Op die manier krijg je de contactgegevens van een deel van hun bereik. Door de type samenwerking die je afspreekt kan je dit ook verbinden aan een bepaald onderwerp of thema zodat deze groep nog interessanter voor je is.

Anderen lazen ook:
7 tips om leads te genereren

 

#26 Whitepapers

Het schrijven van een whitepaper komt vandaag de dag veel voor in B2B marketing. Een manier om leads te verzamelen maar ook om je thought leadership te vergroten. Zet je whitepaper niet alleen in op je eigen platformen maar ook op andere plekken waar je doelgroep zich bevindt.

 

#27 Webinars

Het hele webinar concept is nooit tot volle wasdom gekomen als je het mij vraagt. Zeker in de B2B wereld is het een hele goede manier om kennis te delen maar ook om de interactie met potentiële klanten aan te gaan. Het rendement op webinars vond ik persoonlijk altijd vrij goed, zolang het onderwerp maar ijzersterk was en er goede tafelgasten betrokken werden bij het webinar. Als je een webinar goed organiseert heb je ook direct een berg leads.

 

#28 Content marketing

Je werd er mee doodgegooit de afgelopen jaren: Content marketing. Eén van de beste voorbeelden van content marketing is nog altijd de Allerhande van Albert Heijn. Hij bestaat dan ook al langer dan het woord content marketing bestaat.

 

#29 Huis-aan-huis kranten

Met Huis-aan-huis-kranten bereik je een specifieke regio. De vraag is alleen wel wie deze nog lezen? Er is namelijk geen enkele indicatie dat mensen op een huis-aan-huis-krant zitten te wachten. Je krijgt hem immers gewoon in de bus gepropt. Voor regionaal adverteren een mogelijkheid, maar via lokale online marketing kan je deze regio en je doelgroep meer gericht bereiken vandaag de dag.

 

#30 Sponsoring evenement

Red Bull Knock Out vind ik een heel mooi voorbeeld. Een motorcross evenement op het strand van Scheveningen dat sinds een aantal jaar jaarlijks op de agenda staat. Red Bull pakt daarmee als naamsponsor enorm veel free publicity en ook goodwill bij de bezoekers. Het evenement moet wel aansluiten bij je merk om er het maximale uit te halen.

 

#31 Evenement organiseren

Zelf een evenement organiseren is ook een goede manier om oude klanten, bestaande klanten en prospects naar je toe te trekken. Dit kan natuurlijk in elke willekeurige vorm. Dit is afhankelijk van wat je business behelst.

 

#32 Postcard Marketing

Het is niet een heel bekend fenomeen maar daarom niet minder succesvol. Een simpele ansichtkaart naar een geselecteerde groep mensen toesturen. Het is razend succesvol op het gebied van aantal lezers. Zo’n 94% leest de postcard omdat er geen envelop omheen zit. Goed in te zetten om een directe actie te activeren. Denk aan een bezoek aan de website, maken van een afspraak of een andere vorm van contact.

 

#33 Mond-tot-mond reclame

Vaak de beste vorm van reclame, maar moeilijk om te sturen. Je doet je best om je klanten zo goed mogelijk te helpen, simpelweg omdat ze je klanten zijn. Als ze andere wijzen op je dienstverlening dan heb je mond-tot-mond reclame te pakken. Manieren om dit te stimuleren zijn tell-a-friend-acties en bring-a-friend-acties. Bijvoorbeeld bij schoonheidssalons, neem je moeder mee voor een afspraak op moederdag.

 

#34 Gevelreclame

Heb je een pand? Dan is de kans groot dat je ook aan gevelreclame doet. Goed voor je naamsbekendheid, je lokale bekendheid en voor klanten om je te vinden wanneer ze onderweg naar je zijn.

 

#35 Advertorial in krant, vakblad of tijdschrift

Deel je inhoudelijke verhaal in de media. Met een advertorial kan dit. Vaak wordt dit echter gezien als commerciële content en wordt er verwacht dat abonnees dit niet of minder lezen. Echter is het bij veel uitgevers vandaag de dag ook mogelijk om advertorials te publiceren zonder het woordje ‘advertorial’ er boven. Er wordt vaak gekozen voor oplossingen die subtieler zijn.

 

#36 Reclamebord sportvereniging

Bij de lokale sportvereniging komt er jaarlijks heel wat volk langs. De bording langs het sportveld is dan ook een kans om lokaal je naamsbekendheid en top-of-mind te vergroten.

 

#37 Driehoeksborden langs de weg

Vooral gebruikt bij evenementen, driehoeksborden langs de weg. Dit zodat de lokale bevolking weet dat er een evenement aankomt. Toch zie je het ook steeds meer terugkomen voor lokale bedrijven om de aandacht op hen te vestigen.

 

#38 Stand op een beurs

Weet je dat je doelgroep op een bepaalde beurs komt? Dan is een stand op die beurs een kans om in contact te komen met mogelijke nieuwe klanten. Of, afhankelijk van de type beurs, de kans om direct producten te verkopen.

 

#39 Spreker op een congres

In de B2B markt is het belangrijk om gezien te worden als expert. Je wilt immers altijd geholpen worden door het beste bedrijf. Spreken op een congres of seminar is een goede methode om je expertise te etaleren.

 

#40 Marktkraam

Op een markt lopen vaak koopjesjagers rond. Een manier om wat directe verkopen te genereren is dus om een marktkraam te huren. Wellicht voor webshops of winkels dit met restanten zitten een goed idee. Uiteraard ook een manier om lokaal je productaanbod bekend te maken.

 

#41 Promotieteam

Heb je een product wat voor een brede markt interessant is dan is de inzet van een promotieteam wellicht een goede keuze. Zeker met een tijdelijk, scherp introductie aanbod kan dit toch een aantal nieuwe klanten opleveren.

 

#42 Wegwijzer langs de weg

Een wegwijzer langs de weg. Je kent het misschien wel, zo’n bord aan een lantaarnpaal dat vertelt dat je linksaf moet om naar bedrijf X te rijden. Dat is niet alleen handig om je klanten frustratie te besparen als ze de weg niet kunnen vinden. Het helpt ook bij de herkenning van je bedrijf.

 

#43 Bedrijfskleding

Glazenwassers, bouwvakkers, loodgieters, schilders en andere vaklui hebben vaak bedrijfskleding aan. Hierop zie je dan de bedrijfsnaam terugkomen. Soms ook het telefoonnummer. Voor de herkenning prima, maar maak het onderscheidend. Zet erop wat je doet en waarom jij de beste keuze bent.

 

#44 Youtube kanaal

Een Youtube kanaal, of van een ander videoplatform, is een manier om je producten te tonen. Echter zal dit weinig bekeken worden. Alleen door mensen die je product al overwegen en even willen zien hoe het eruit ziet of precies werkt. Gebruik het om juist in die consideration fase prospects naar je toe te trekken. Deel informatie die mensen helpt om een oplossing te vinden voor een probleem.

 

#45 Tassen met logo

Veel mensen hebben vaak onvoldoende tasruimte en kopen een tasje erbij. Waarom zou je er logo niet op zetten? Het tasje gaat namelijk de gehele winkelstraat door en wordt op een later moment nog eens uit de kast gehaald. Naamsbekendheid zonder grote investering.

 

#46 Adverteren in nieuwsbrieven

Vooral nieuwssites zijn hier heel bedreven in. Die sturen dagelijks een nieuwsbrief naar hun lezers en als deze lezers grotendeels overeenkomen met jouw doelgroep kan het interessant zijn om jouw boodschap hierin te vermelden. Mijn ervaring is dat evenement het vaak goed doen in nieuwsbrieven maar ik denk ook andere vormen van tijdsgebonden acties. Er moet een sense of urgency in zitten.

 

#47 Winacties

Iedereen kent ze wel, de winacties. Werken ze? Ja, ze werken. Het is voor mensen een kleine moeite om te reageren of op een andere manier jouw bericht te delen. De waarde die je ervoor terugkrijgt is echter zeer waardevol. Tegen een zeer lage prijs een vergroting van het bereik van je social media kanaal, website of bedrijf.

 

#48 Workshop

Organiseer een workshop om potentiele over de streep te trekken. Een kans om op een informele manier jouw winkel eens binnen te treden of kennis te maken. Contacten maken contracten zeiden wij altijd. Je zal zien als die eerste drempel overwonnen is zie je de mensen veel sneller de winkel binnenstappen of op een andere manier contact opnemen.

 

#49 Samples

Restaurants doen dit veel te weinig wat mij betreft. Lok potentiële nieuwe klanten je restaurant in met kleine hapjes op straat die je gratis aanbiedt. Als het heerlijk smaakt en je zelfs een praatje maakt dan is de kans groot dat je ze dezelfde of volgende avond kan begroeten in je restaurant.

 

#50 Luchtballon reclame

Een luchtballon in de lucht. Toch kijk je er altijd even naar. Je ziet het immers niet elke dag. Het is gewoon een aandachtstrekker en daarmee ook een goede manier voor het maken van reclame.

 

#51 Vliegtuig Reclame

Een reclamevliegtuig inzetten is een goed idee als je een groot publiek kan bereiken. Ik zal het nooit vergeten toen ik voor het eerst een reclamevliegtuig op Scheveningen voorbij zag komen. Iedereen keek ernaar en de tekst achter het vliegtuig werd zeker gelezen.

 

#52 Reclame in het vliegtuig

Ook in vliegtuigen is het vandaag de dag mogelijk om reclame te maken. Mensen zitten toch al gauw een paar uur in het vliegtuig dus waarom niet van hun aandacht gebruik maken. Ondanks de vele films die in het vliegtuig worden gekeken. Vaak zie je hier luxury brands gebruik van maken.

 

#53 Reclame op Schiphol

Billboards langs de snelweg? Jazeker, maar ook op Schiphol. Voor sommige bedrijven een ijzersterke locatie om te associëren met hun merk.

 

#54 Relatie Evenement organiseren

Je vaste klanten zijn vaak terugkerende klanten. In B2B marketing zie je dat deze vaak eens per jaar worden uitgenodigd op een relatie evenement. Dit om de relatie goed te houden, eens bij te praten en de banden weer eens aan te trekken.

 

#55 Vlaggen

Het is vergelijkbaar met gevelreclame maar de inzet van een vlaggenmast met vlaggen met jouw logo heeft echt aanzien. Het trekt in elk geval de aandacht want niet elk bedrijf heeft ze.

 

#56 Evenementenkalenders

Organiseer je een evenement? Dan wil je natuurlijk dat er zoveel mogelijk geïnteresseerde mensen op afkomen. Maak daarom ook gebruik van evenementenkalenders. Vaak zie je dat deze heel gemakkelijk werken en dat een link naar jouw website tot de mogelijkheden behoort.

 

#57 Prijs weggeven op de radio

Op de radio kan je elke dag vele prijzen winnen. Maar waar komen die prijzen vandaan? Die kan je sponsoren. In ruil voor vermelding van je website of bedrijfsnaam doneer jij één of meerdere prijzen. Toch een groot bereik voor een inkoopprijs.

 

#58 Adverblog

Start een ‘onafhankelijke’ blog over oplossingen die jouw bedrijf aanbiedt. Toevallig komt jouw product op die blog natuurlijk erg vaak naar voren maar dat is puur toeval.

 

#59 Viral video’s

Het is een opgave om het voor elkaar te krijgen maar als het lukt, dan zit je gebeiteld. Maak een video die ludiek genoeg is om viral te gaan. Op die manier pak je een heel groot bereik zonder dat je voor dat bereik hoeft te betalen. Met een professionele productvideo gaat je dit natuurlijk niet lukken, dus je zal creatief te werk moeten gaan. En als het lukt, ja dan ben je koning.

 

#60 Ga vloggen

Influencers hebben we al eerder besproken maar waarom wordt je zelf geen influencer. Ga vloggen. Gebruik de camera op je smartphone en begin je verhalen te delen.

 

#61 Partnermailings

Sommige bedrijven hebben ontzettend veel emailadressen. Maar dan ook echt veel. Miljoenen. Ze zijn bereidt om jouw email te versturen naar hun emailbestand tegen betaling. Email marketing kan een zeer hoog rendement hebben, maar dan moet je wel de juiste doelgroep aanschrijven. Zorg er daarom voor dat je alleen jouw doelgroep aanschrijft en maak dus gebruik van filters of segmentatie.

 

#62 Narrowcasting

Zit je weleens in een wachtkamer waarbij er reclame voorbij komt op een beeldscherm? Dan heb je waarschijnlijk te maken met narrowcasting. Super interessante mogelijkheden. Je kan je informatie delen op specifieke locaties. Dat geeft interessante mogelijkheden voor lokale adverteerders.

 

#63 Zeppelinreclame

Naast de luchtballon en het vliegtuig heb je ook nog de zeppelin in de lucht. En ook die kan je inzetten voor reclamedoeleinden. Een echte eyecatcher rond een sportevenement of een beurs waar je doelgroep op afkomt.

 

#64 Reclame droppings

Stel je loopt op straat en je ziet ineens een mini-parachute naar beneden komen. Niet één maar een hele groep. Dan ben je natuurlijk razend benieuwd wat dat is? Met reclame droppings worden promotieartikelen of wellicht product samples uit het vliegtuig gedropped met een mini-parachute. Dit trekt natuurlijk super veel aandacht en is een hele leuke manier van promotie.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This