Hoger in Google
Het hebben van een website is belangrijk vandaag de dag maar niet genoeg. Zonder dat bezoekers de weg naar je website weten te vinden is het als een winkel die niemand weet te vinden. Daarom is belangrijk om goed vindbaar te zijn op Google. 97% van de Nederlanders gebruiken Google als zoekmachine en hoe hoger je staat hoe meer mensen je weten te vinden. Hoe kom je hoger in Google? Lees er alles over in de dit artikel.
Hoog in Google komen kost tijd
Vooraf is het belangrijk om je te realiseren dat hoger in Google komen tijd kost. Iedereen kan met de juiste inspanning bovenaan in Google komen op bepaalde zoekwoorden. Met de juiste tips, kennis, tijd en energie kan je steeds stapjes maken naar de eerste pagina van Google. 90% van de mensen kijkt namelijk niet verder dan de eerste resultaten in Google.
De voordelen van bovenaan in Google staan
Hoog in Google staan heeft een groot aantal voordelen.
- Het vergroot je naamsbekendheid
- Men ziet jou als expert en vergroot je autoriteit
- Hoe hoger je in Google staat hoe meer mensen op je klikken
- Hoe meer bezoekers op je website hoe meer kans op nieuwe klanten
- Met de juiste conversietools kan jij je bezoekers omtoveren tot klant
Starten met zoekmachine optimalisatie
Bekijk de pagina’s van je website. Welke pagina’s wil je bovenaan in Google hebben? Allemaal neem ik aan. Maak voor elke pagina een plannetje of om het behapbaar te houden begin met één of twee pagina’s.
Het begint allemaal met de content van de pagina. Waar gaat het over? Welk probleem lost het op? Op welke vraag of behoefte is het een antwoord? Als je dat weet dan kan je ook bedenken op welke zoekopdracht je gevonden zou moeten worden. Als je dat hebt uitgedacht, dan check je het nog even in de zoekwoordplanner van Google. Deze laat je zien hoe vaak er per maand op dat zoekwoord wordt gezocht. Bekijk ook de alternatieven die het biedt.
De alternatieven kan je ook vinden door het zoekwoord in te toetsen in Google zelf. Onderaan de pagina zie je staan ‘zoekopdrachten gerelateerd aan zoekwoorden’. Deze zoektermen kunnen van pas komen om hoger in Google te komen met jouw pagina.
Kies voor relevante zoekwoorden die klanten worden
De zoekwoorden die je uitkiest zeggen ook veel over de bereidheid tot het doen van een aankoop. Of dit nu een product of dienst is, voor consumenten of voor bedrijven. Als iemand zoekt op ‘rugzak’ is dat heel anders dan wanneer iemand zoekt op ‘blauwe rugzak kopen online’. De laatste is veel specifieker en daardoor is de intentie ook veel duidelijker. De laatste is bereid om direct een aankoop te doen. Dat zijn de zoekopdrachten die het snelste converteren en uiteindelijk zijn bezoekers niet meer dan een middel om meer omzet te genereren.
Staar je daarom niet blind op zoekwoorden maar kijk vooral ook naar zoektermen. Beter bekend als shorttail en longtail. Longtail zoektermen zijn zoektermen met meerdere zoekwoorden. Langere zoektermen hebben namelijk een aantal voordelen:
- Longtail is specifieker
- Bestemmingspagina kan beter aansluiten bij de zoekopdracht
- Minder concurrentie
- Grotere kans om hoger in Google te komen
Longtail zoektermen hebben echter niet alleen voordelen. Deze longtail zoekwoorden zijn specifieker en dat veroorzaakt dan ook dat deze minder zoekvolume hebben. Het verkeer dat je binnenhaalt is echter erg relevant voor je pagina en de kans op conversie is erg hoog. Meer kwaliteit dan kwantiteit.
Creëer de ideale landingspagina
Nu je de zoekterm hebt bepaald die goed past bij je pagina is het tijd om je landingspagina ook optimaal in te gaan richten. Dat betekent dat je voldoet aan een aantal zaken.
- Goede titel waar je zoekwoord in terugkomt
- Inleiding waardoor bezoekers verder lezen
- Unieke, sterke content
- Vervolgstap voor de bezoeker
Dit is de basis van elke goede pagina, zonder in te gaan op alle handige trucjes. Als je dit niet voor elkaar hebt wordt het sowieso heel moeilijk om hoog in Google te komen.
Goede titel waar je zoekwoord in terugkomt
Een titel is erg belangrijk om de aandacht van de bezoeker te trekken. Tussen de zoekresultaten moet je opvallen en dit is het eerste waar men naar kijkt. Daarbij is het een bevestiging als een bezoeker op je landingspagina terecht komt dat hij op de juiste pagina terecht komt. Voor de zoekmachine is de titel een belangrijke indicatie waar het artikel over gaat. Daarom is het belangrijk dat je de zoekterm terug laat komen in de titel.
Een inleiding die je bezoekers verleidt
Bezoekers op het internet hebben zoveel keuze dat ze vaak vrij vluchtig zijn. Ze scannen de informatie en beoordelen vrij snel of er iets is dat de waard is om te lezen. De inleiding is daarin erg belangrijk, wat ben je wijzer geworden als je dit artikel hebt gelezen? Wat zorgt ervoor dat je deze pagina echt wilt lezen en niet dat dit weer een artikel is zoals honderden andere.
De reden waarom dit belangrijk is is omdat de zoekmachine kijkt hoe lang een bezoeker op je website verblijft. Dit geeft namelijk een indicatie aan de zoekmachine of het artikel waardevol is om te lezen. Dat betekent dus dat de bezoeker niet direct je pagina mag verlaten na het openen van de pagina. De inleiding moet dus verleidend genoeg zijn om de bezoeker door te laten lezen.
Unieke, sterke content
Na de inleiding is het zaak dat de content interessant genoeg is om door te lezen. Heb jij alle informatie over het onderwerp verzameld en samengebracht op die pagina? Is de content uniek? Ik bedoel als ik een artikel heb gelezen op een nieuwssite dan lees ik op een andere nieuwssite alleen het artikel als het mij meer informatie geeft.
Ook hier is het belangrijk dat de bezoeker geboeid blijft. Hoewel de inleiding vooral moet voorkomen dat de bezoeker direct de pagina weer verlaat na binnenkomst heeft het artikel zelf een ander doel. Het artikel, of beter gezegd de content, heeft als doel om de bezoeker zolang mogelijk op de pagina te houden.
Als je je verplaatst in de zoekmachine en bedenkt hoe deze de waarde van een artikel moet inschatten dan is het antwoord al snel tijd op de site. Hoe lang iemand blijft lezen is een blijk van waardering. Dit is echt waardevolle content daarom spendeer ik mijn tijd aan het lezen van deze content.
Vervolgstap voor de bezoeker
Nu wordt het wat technischer want het meten van de tijd op de pagina kan Google niet zomaar meten. Er is een vervolgactie voor nodig. Dat betekent een klik op de pagina naar een volgende pagina. De knop ‘vorige’ of het ‘terug pijltje’ telt dit geval niet. Je hebt dus een daadwerkelijke klik op de pagina nodig. Het liefst naar een andere pagina binnen je website. Google meet namelijk de tijd tussen deze twee kliks. Tussen het laden van pagina X en pagina Y. De tijd er tussen wordt gezien als tijd die besteed is aan het lezen van het artikel op pagina X.
Daarom is het belangrijk dat je op de pagina van je website links aanbiedt naar vervolgpagina’s. Dit kan middels links in je artikel of bijvoorbeeld buttons.
De basis van SEO
Wanneer je bovenstaande informatie begrijpt dan ken je de basis van zoekmachine optimalisatie. Al andere zaken zijn handige tips en trucjes. Die zijn allemaal nutteloos als je bovenstaande informatie niet kent. Zonder de tips en trucjes is het echter vrij moeilijk om hoger in Google te komen. Veel bedrijven kennen namelijk de kracht van Google en willen bovenaan staan in de populairste zoekmachine. Daarom zijn de tips en trucjes erg belangrijk om net die volgende stap te zetten.
Tips om hoger in Google te komen
Met bovenstaande informatie kan je dus in de basis al aan de slag maar ook de tips voor zoekmachine optimalisatie gaan we jullie aanbieden. We bespreken de tools die je kunnen helpen maar ook simpele wijzigingen aan je website die je enorm vooruit kunnen helpen.
De juiste zoekwoorden vinden
Er wordt veel gepraat over zoekwoorden en zoektermen maar hoe vind je nu eigenlijk de juiste? Er zijn diverse manieren om het juiste zoekwoord te vinden.
- De makkelijkste is om op het zoekwoord dat jij in gedachten hebt te zoeken. Scroll naar de onderkant van je zoekresultaten pagina. Onderaan de pagina staan namelijk ‘zoekopdrachten gerelateerd aan zoekwoorden’. De zoektermen die eronder staan zijn gelieerd aan jouw zoekopdracht. Daarom zijn het waarschijnlijk goede zoekwoorden voor een volgend artikel op je website. Als je op die linken klikt krijg je er weer meer en zo vind je een oneindige pool aan zoekwoorden.
- Stel een customer journey op en plak deze aan de muur. Ga met een aantal collega’s brainstormen over mogelijke zoekwoorden die passen in de touchpoints in de customer journey.
- Gebruik de zoekwoordplanner van Google. Via je Google Adwords account kan je deze vinden onder de knop tools. Je geeft een zoekwoord op en krijgt een hele lijst met alternatieven. Daarnaast zie je hierbij meteen het zoekvolume.
- Iets soortgelijks kan je doen met Ubersuggest. Hier heb je geen account voor nodig.
- Kijk via je Google Analytics account in je Search Console. Hier vind je zoektermen waar je nu al op gevonden wordt.
- Daarnaast ben ik fan van AnswerThePublic. Vul hier je zoekwoord in en je krijgt een hele berg aan suggesties. Allemaal potentiële nieuwe artikelen.
Zoekwoorden die terugkomen in je tekst
De zoekmachine moet zoals gezegd begrijpen waar je tekst over gaat. Dit om te bepalen voor welke zoekopdrachten het relevant is. Laat daarom de zoekwoorden terugkomen in de titel, de inleiding en de tekst zelf.
Voorkom echter dat je spammed. Google is hier bedacht op, in het verleden is dit namelijk veelal misbruikt. Google kan inmiddels ook alternatieven samenvoegen tot een onderwerp. Om het onderwerp duidelijk te maken hoef je dus niet continu hetzelfde woord terug te laten komen. Zorg ervoor dat het een natuurlijk leesbaar artikel blijft.
Unieke content is ook echt unieke content
Het kopiëren van content van andere websites is verboden en Google kan dit detecteren. Google ziet dit als ‘duplicate content’. Deze content zal het niet goed doen in Google. Meer dan de helft van je artikel moet unieke content zijn. Je kan de uniekheid van jouw pagina testen via Copyscape.com.
Leestip:
SEO schrijven in 3 simpele stappen
Snelheid van de website
Google wil haar bezoekers een ideale beleving geven en daarom is relevantie zo belangrijk. Echter speelt de snelheid van jouw website ook een rol. Als je op een zoekresultaat klikt maar je pagina laad erg traag, dan zal je zien dat bezoekers afhaken. Dat is niet wat Google wil, ze willen dat elke klik een million-dollar-klik is. Dus elke klik moet raak zijn. Daarom moet je ervoor zorgen dat je website snel laad.
Je kan de snelheid van je website testen op een aantal manieren.
- Met gtmetrix.com meet je de snelheid en krijg je een aantal verbetertips. Probeer een score van meer dan 90% te realiseren.
- Met Google PageSpeed krijg je ook goed inzicht in de optimalisaties. Ook mobiel wordt hierin meegenomen en dit is een belangrijk onderdeel voor je zoekmachine optimalisatie dus kijk hier ook naar.
- Met webpagetest kan je dit ook onderzoeken. Geef hierbij ook de locatie op waar bezoekers zich bevinden en de browser.
- Met PingDom kijk je vooral naar de technische verbeterpunten om je website sneller te maken.
- Om zaken wat makkelijker te maken hebben Chrome en Firefox ook plugins ontwikkeld die je kan installeren. Dit maakt het erg makkelijk.
Lees ook: Haal 100% score in Pagespeed Insights.
Linkbuilding
Een andere manier voor Google om te beoordelen hoe waardevol de content is door te kijken wie linkt naar de pagina. Ook wel bekend als linkbuilding. Dit zou diegene alleen maar doen als de informatie op de pagina erg interessant is.
Het is zeker niet de makkelijkste taak van zoekmachine optimalisatie maar benader websites die naar jouw pagina’s zouden willen kunnen linken. Zorg dat dit websites zijn die ook waardevol zijn voor het onderwerp. Een makkelijk begin is met linken vanaf sociale media pagina’s.
Daarnaast is het zelf hebben van links naar kwalitatief hoogwaardige websites belangrijk voor jouw positie in Google.
Meerdere artikelen rondom één onderwerp
Door meerdere artikelen over één onderwerp te schrijven die aanvullend op elkaar zijn versterk je de positie van je artikelen in de zoekmachine. In principe geef je de zoekmachine hiermee een indicatie dat deze website veel verstand heeft van dit onderwerp. Hoe meer artikelen hoe meer kennis de website herbergt.
Gebruik tussenkoppen
Door tussenkoppen te gebruiken in je artikel ontstaat er een structuur in je artikel. Dit maakt het duidelijker leesbaar, makkelijker om te scannen maar voegt ook waarde toe aan de zoekmachine optimalisatie. Het gebruik van zoektermen in de tussenkoppen helpt ook bij SEO.
Maak gebruik van diverse opmaakopties
Naast het gebruik van tussenkopjes is het ook belangrijk dat je soms woorden extra benadrukt. Gebruik cursieve en vetgedrukte woorden wanneer deze woorden extra belangrijk zijn.
Afbeeldingen op je website
Gebruik afbeeldingen op je website. Google vind je relevanter als je afbeeldingen gebruikt op je website. Dit doe je het beste door een alt-text te gebruik in je website. Google kan geen afbeeldingen bekijken en dus gebruik je teksten om aan te geven waar de afbeelding over gaat. Dit is belangrijk voor de zoekmachine en maak er dus gebruik van. Maak ook gebruik van zoekmachine optimalisatie voor afbeeldingen om zo extra verkeer naar je website te trekken.
Hoeveel woorden gebruik je in een artikel?
Er zijn vele onderzoeken over het aantal woorden dat je in een artikel moet gebruiken. De één zegt 1.300, de ander 2.450, weer een ander zegt 1.850. Uiteindelijk denk ik dat het niet uitmaakt hoeveel woorden je gebruikt. Het gaat niet om het aantal woorden maar om de tijd op de pagina. Als er meer content op die pagina staat, dan blijven mensen langer op je pagina. En het vergroten van de time on site is belangrijk voor hoger komen in Google vandaag de dag.
Vul je meta-tags in
De zoekresultaten van Google bevatten een titel, een tekst en een url. Deze kan je allemaal invullen in de meta-tags. Probeer deze tekst er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien, want als je gevonden bent in Google betekent dit nog niet dat je de klik krijgt. Je moet de strijd om de klik van de concurrenten op de zoekresultatenpagina nog winnen.
Video’s in je artikel
Door video’s op te nemen in je artikel kan je ervoor zorgen dat mensen langer blijven hangen op je pagina. Een video van enkele minuten draagt toch weer bij aan de tijd op jouw pagina als je deze embed. Er zitten zowel voor als nadelen aan het embedden van video op je website ten behoeve van SEO.
Opsommingen helpen je om hoger in Google te komen
Maak gebruik van opsommingen op je pagina’s. Een samenvatting van eerder besproken punten, of punten die je nog gaat bespreken. Het helpt om overzicht te bewaken. Daarnaast werkt het ook om je bezoeker langer op je pagina te houden. Bij het scannen kijken bezoekers ook toch even snel de punten die je opsomt. Ze willen niet dat ze iets missen natuurlijk.
Foutjes in je website
Wat je uiteraard moet voorkomen is dat je spellingsfouten of grammaticale fouten hebt in je artikelen. Google zal jouw artikel hierdoor inschatten op lagere kwaliteit.
Interne linken
We hebben eerder aangegeven dat een vervolgactie binnen de website belangrijk is. Niet alleen voor de volgende stap binnen de website maar ook om te linken naar belangrijke artikelen. Die linken geven weer welke pagina’s belangrijk zijn binnen jouw website maar ook welke artikelen over hetzelfde onderwerp gaan. Een logische stap is dus om gebruik te maken van een heldere en duidelijke interne linkbuilding structuur.
Mobiele beleving
Google hanteert een mobile-first beleid. Dat betekent dat de mobiele omgeving je uitgangspunt moet zijn. De mobiele website moet dus goed in elkaar zitten en goed scoren. Niet verwonderlijk ook als je je beseft dat websites steeds bekeken worden via mobiele telefoons.
Bekijk de concurrentie
Hou je concurrenten in de gaten. Bekijk welke websites naar je concurrenten linken en probeer ook backlinks te krijgen van deze websites. Doe ook een SEO concurrentieanalyse om zo beter voor de dag te komen in de zoekmachines.
Kwalitatieve links
Als je denkt aan linkbuilding dan denk je wellicht direct aan startpagina websites. Deze websites krijgen helaas steeds minder waarde. Je kan beter terecht bij een website die meer waarde hebben. Denk dan een artikel op een website met een link naar jouw pagina.
Maak een XML sitemap
Het maken van een sitemap helpt Google om je website beter te begrijpen. Dit zorgt ervoor dat je hoger in Google kan komen, doordat het makkelijker voor de zoekmachine wordt om jouw website te begrijpen. Als je een XML sitemap hebt gemaakt dan kan je hem biedt je hem vervolgens aan in Google Search Console.
Enkele tools waarmee je een XML sitemap kan maken:
- Xml-sitemaps.com biedt een gratis oplossing voor websites met maximaal 500 pagina’s
- Writemaps.com biedt een gratis oplossing voor 3 websites met maximaal 50 pagina’s.
- Screamingfrog.co.uk biedt een gratis oplossing voor websites met maximaal 500 pagina’s.
Marketing funnel creëren
Met een marketing funnel teken je de stappen binnen de website eigenlijk. Welke route moet de bezoeker afleggen om tot een conversie te komen. Die stappen zijn erg belangrijk. Elke stap die genomen wordt is namelijk een bevestiging dat dit waardevolle pagina’s zijn in de ogen van Google.
Met een marketing funnel creëer je een pad wat de bezoeker kan bewandelen. Hierdoor blijft deze langer op je website en leest hij meerdere artikelen. Allemaal goed om hoger in Google te komen maar, ook een manier om toe te werken naar conversies. Het juiste pad bouwen is namelijk onderdeel van conversie optimalisatie.
Zorg dat elke pagina snel gevonden kan worden
Voorkom dat je pagina’s verstopt zitten. Elke pagina op je website moet binnen een paar klikken gevonden kunnen worden.
Gebruik een broodkruimelspoor
Met een broodkruimelspoor maak je het de bezoeker gemakkelijker om terug te creeren naar voorgaande pagina’s zonder te klikken op de knop ‘vorige’. Daarnaast is het goed voor je interne linkbuilding.
FAQ vragen helpen je bij SEO
Met FAQ, veelgestelde vragen, beantwoord je veel relevante vragen. Deze vragen krijg je vaak van klanten en prospects. Om tijd te besparen werd de FAQ gecreëerd in veel gevallen, maar het helpt ook enorm goed bij SEO. Veel van deze vragen worden namelijk gesteld in Google.
Hoe belangrijk is de 404-pagina?
De 404-pagina is een vervelende pagina om te krijgen. Dat betekent dat er iets is misgegaan. Wat kan je hier SEO-technisch mee denk je misschien. Het is fijn als de bezoeker na het zien van deze pagina de website toch niet verlaat. Biedt daarom een leuke, creatieve en handige oplossing om van de 404-pagina geen pagina te maken waarbij bezoekers direct je website verlaten.
Interactie is erg behulpzaam in de weg naar de eerste pagina van Google
Net als bij Youtube SEO is het aangaan van interactie op je website erg belangrijk om hoger in Google te komen. Tijd op de pagina is een belangrijke indicator, maar dit is een passieve houding. Wanneer een bezoeker een reactie achterlaat dan is men overgegaan tot een actieve houding. Dat betekent een nog grotere betrokkenheid en dus waardevollere pagina.
Maak 301 redirects
Het kan zijn dat je besluit om de url’s van sommige van je pagina’s aan te passen. Bijvoorbeeld om beter te scoren in Google. Maak dan gebruik van 301-redirects. Een 301-redirect verwijst de oude url naar de nieuwe url. Op deze manier raak je zo min mogelijk kwijt van de opgebouwde score door de zoekmachine.
Rich Snippets zijn goed voor zoekmachine optimalisatie
Met rich snippets krijg je de mogelijkheid om meer informatie te bieden in de zoekresultaten. Je zal meer opvallen tussen de andere zoekresultaten en daardoor meer kliks genereren. Dat betekent dat Google ziet dat bezoekers jouw zoekresultaat er aantrekkelijker uit vinden zien dan die van je concurrenten. Dit helpt je om hoger te komen in Google.
Reviews helpen je omhoog
Reviews zorgen ervoor dat mensen weten wat voor kwaliteitsniveau ze kunnen verwachten. Toch is dat niet de enige reden waarom reviews zo belangrijk zijn. De sterren komen terecht in de zoekresultaten, waardoor je meer opvalt. Daarnaast heeft het invloed op je positie omdat Google beter kan beoordelen wat men van je website kan verwachten. Dit werkt zeker zo bij lokale SEO.
Url opbouw
Zorg dat je zoekwoord terugkomt in de url. Dit is ook weer om voor Google duidelijk te maken waar de pagina over gaat. Probeer dit zo zuiver mogelijk te houden want elk extra wordt geeft minder gewicht aan de waarde hiervan. Probeer daarom zo min mogelijk onbelangrijke woorden te gebruiken. Hoe dichter het zoekwoord bij de domeinnaam staat hoe beter, dus weinig categorieën er tussen.
Bookmarks
Het is een blijk van waardevolle content als iemand jouw pagina bookmarked. Daarom voegt dit ook waarde toe aan jouw Google ranking.
www of geen www
Je domeinnaam kan werken met www ervoor maar ook zonder. Zorg dat beide het doen. Zelfs grote nieuwswebsites hebben dit niet allemaal goed op orde. Zonde want je mist dan bezoekers. Google ziet deze wel als aparte url’s. Een van de twee moet leidend zijn.
Bovenaan in Google dankzij Google Maps
Op Google Maps kan je je bedrijf opnemen met een websitelink. Deze link is net als alle andere linken naar jouw website belangrijk om te groeien in de zoekmachines. In dit artikel lees je precies hoe je hoger in Google Maps komt.
Veiligheid vind Google belangrijk
Zonder SSL certificaat is het onmogelijk om bovenaan in Google te komen. Alles voor de ultieme beleving online, dus ook veiligheid speelt hierin een rol.
Linkbuilding en veilige websites
Ook de websites die naar jouw website linken moet naar de versie linken met een SSL certificaat.
Blijf optimaliseren om bovenaan te blijven staan in Google
Content is nooit af. Er komt altijd nieuwe informatie bij die interessant is voor jouw artikel. Zorg er daarom voor dat je je pagina blijft optimaliseren, content blijft aanvullen. Alles om actueel te blijven.
My Business account Google
Een My Business account in Google geeft betrouwbaarheid weer. Dit is dus belangrijk voor Google. Daarnaast is dit ook weer een extra link naar jouw website.
Social Media linkbuilding
Het gebruik van social media is essentieel bij linkbuilding. Een eenvoudige manier om meer linken naar je website en pagina’s te creëren. Blijf dan ook regelmatig nieuwe content publiceren en plaatsen op je social media. Het gaat niet zo zeer om de link maar om de interactie die plaatsvind voor deze pagina.
Volgers op je social media accounts vergroten je autoriteit
Hoe meer volgers je hebt op je social media accounts hoe meer autoriteit je hebt. Dat betekent dat de linken vanaf jouw social media accounts meer waardevol worden.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -