Online marketing voor hotels
Het mooiste hotel hebben is slechts het begin van een succesvol hotel. Niemand ziet immers jouw hotel van binnen als ze het niet kunnen vinden. Waar mensen vroeger via reisbureaus, de telefoongids of gewoon langs de weg zochten naar een hotel is dat vandaag de dag volledig anders. Online marketing is essentieel voor hotels.
Simpelweg omdat de zoektocht naar een hotel in 90% van de gevallen begint op het internet. Als je daar niet gevonden wordt dan wordt het lastig om nieuwe hotelgasten aan te trekken.
Daarom deze online marketing gids voor hotels.
Online marketing voor hotels kan niet zonder website
Aangezien het internet zo belangrijk is voor hotels moet je ook vindbaar zijn op het internet. Daarvoor heb je op zijn minst een website nodig. Deze website is er om bezoekers te laten zien wat jouw hotel te bieden heeft en om het hotelgasten makkelijk te maken om een hotelkamer te boeken.
Vergeet vooral dat laatste niet. Het boeken van een hotelkamer moet zo makkelijk mogelijk zijn. Houdt hier ook rekening mee als je een nieuwe website maakt. Online marketing voor een nieuwe website begint al ver voor dat de website live staat.
Werk met succesvolle landingspagina’s om zoveel mogelijk van jouw website bezoekers te converteren tot hotelgasten. Hiervoor pas je over je gehele website ook conversie optimalisatie toe.
Zoekmachine optimalisatie toepassen voor jouw hotel
Evenals bij de vindbaarheid van jouw hotel is een mooie website niets waard als bezoekers hem niet weten te vinden. Daarom is zoekmachine optimalisatie essentieel voor jouw website. Zoekmachine optimalisatie is ook wel bekend als SEO (search engine optimalisation).
Heel veel bedrijven schrijven dagelijks voor SEO. Dit is een goed begin van online marketing maar niet genoeg. Zoekmachine optimalisatie bestaat namelijk uit meer dan het schrijven van goede, waardevolle content.
De snelheid van jouw website speelt bijvoorbeeld een grote rol maar ook de interne linkstructuur. Daarnaast heb je nog SEO titels, H1 en H2 tags en meta description. In totaal zijn er ruim 200 ranking factoren waarmee je rekening mee kan houden om hoger in Google te komen.
Een belangrijke hierin is technische SEO. Dit verbetert namelijk niet de positie van één pagina op jouw website maar voor alle pagina’s op jouw website.
Vergeet lokale online marketing voor jouw hotel niet
Met SEO ga je de strijd aan met de hele wereld, maar grotendeels heel Nederland om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Echter is er ook een aparte zoekmachine gebouwd binnen Google. Lokale SEO.
Met lokale SEO voor hotels kan je sneller stijgen in de zoekmachines. Simpelweg omdat je strijd tegen minder concurrenten. De manier waarop je hoger komt in Google is totaal anders dan met reguliere SEO. Stop dan ook energie in het verbeteren van je lokale SEO positie om meer bezoekers naar jouw website te trekken.
Content is onderdeel van elke online marketing strategie
Online marketing voor hotels kan niet zonder content marketing. Content marketing is het verspreiden van jouw boodschap in tekst, beeld, geluid of video. Het is daarmee essentieel om bezoekers te inspireren om jouw stad te bezoeken en zo meer kamers te vullen in jouw hotel.
Met een goede content marketing strategie weet je waar je aan toe bent en waar je naartoe werkt. Het is dan ook belangrijk om een content marketing strategie te ontwikkelen.
Ga daarom aan de slag met content marketing voor hotels. Het is de manier om bezoekers te inspireren, verleiden, aan te trekken en te converteren.
Hotels zetten social media in om succesvol te zijn
Zoekmachines zijn handig en leveren jouw website bezoekers op. Dit zijn bezoekers die al op zoek waren naar een concrete bestemming over het algemeen. Echter wil je ook zorgen voor inspiratie die de behoefte van potentiële hotelgasten aanwakkert. Dit kan je doen met social media.
Social media marketing voor hotels is een manier om jouw content onder de aandacht te brengen bij bezoekers. Het doel is hier in de meeste gevallen om mensen te inspireren om jouw stad te bezoeken en te overnachten in jouw hotel.
Daarnaast zijn er op social media ook manieren om directer online marketing te bedrijven. Persoonlijk contact is waar social media voor gemaakt is. Dit is dan ook de manier om via social media meer hotelgasten aan te trekken.
Adverteren om nieuwe bezoekers aan te trekken
Met het verspreiden van waardevolle content op jouw social media kanalen bereik je de mensen die jou al enigszins kennen. Echter wil je ook dat jouw bereik groeit onder mensen die jou nog niet kennen. Ook deze mensen bezoeken namelijk hotels.
Met social media adverteren voor hotels heb je kansen om de juiste doelgroep te bereiken, ook al volgen deze mensen jou nog niet. Hiervoor kan je diverse social media platformen inzetten. Dit kan Facebook, Instagram, Pinterest maar ook Youtube zijn.
Video marketing voor hotels
Youtube is interessant voor hotels omdat ze inspelen op de beleving van kijkers. Door de juiste reisinspiratie te laten zien via bewegend beeld kunnen mensen een goed beeld krijgen van jouw stad of hotel.
Richt je dan ook op het in beeld brengen van plekken die toeristen graag bezoeken. Soms is één geweldige plek al genoeg om bezoekers zover te krijgen dat zij jouw stad willen bezoeken. En al deze mensen moeten ook ergens slapen. Toevallig heb jij het mooiste hotel van de stad.
Dit laat je dan ook zien door retargeting toe te passen binnen jouw online marketing strategie. Wanneer je dit goed inricht zie je dat het aantal reserveringen in jouw hotel toenemen. Youtube adverteren voor hotels biedt hier hele interessante mogelijkheden voor.
Marketing influencers binnen de online marketing strategie
Youtube en Instagram kunnen eigenlijk al bijna niet meer zonder ze; marketing influencers. Deze marketing of social influencers hebben een groot bereik van volgers opgebouwd. Evenals veel uitgevers in het verleden. Het verschil? Deze volgers vertrouwen meer op de social influencers dan op de journalisten die het nieuws verspreiden. En al helemaal meer dan de advertenties of banners.
Dit maakt van marketing influencers ook een interessant advertentiekanaal. Met meer bereik, lagere kosten en meer vertrouwen zijn marketing influencers een belangrijke online marketing strategie. Zeker voor hotels, want er zijn ontzettend van veel marketing influencers in de reisbranche. Simpelweg omdat deze veel impact maken.
Review marketing voor hotels
Social influencers hebben dus een grote betrouwbaarheidsfactor maar zij zijn niet de enige. Met de komst van het internet is er een hele grote berg aan content beschikbaar gekomen. Informatie die iedereen zomaar online kan zetten. Niemand weet of die informatie ook daadwerkelijk klopt.
Met reviews helpen bezoekers elkaar met echte verhalen. De ervaringen van een groep mensen zijn meer betrouwbaar dan de marketingteksten op een website. Daarom is review marketing erg belangrijk voor bedrijven die aan online marketing doen.
Review marketing voor hotels is belangrijk omdat iedereen graag weet wat er achter de foto’s op hotelwebsites schuilt gaat. Is er veel geluidsoverlast? Zijn de kamers schoon? Is het eten lekker? Allemaal zaken die in reviews veelal besproken worden.
Investeer daarom in review marketing, het is de belangrijkste factor in de beslissing om een hotelkamer te boeken of niet.
Google Ads voor hotels
Ik begon al met de belangrijkheid van de zoekmachines. SEO kan veel tijd in beslag nemen. Het verkrijgen van goede resultaten kost met zoekmachine optimalisatie veel tijd. Vooral omdat Google veel tijd neemt voordat hij jouw website beloond met een goede positie in de zoekmachine.
Met SEA kan je dit echter binnen een uurtje geregeld hebben. SEA staat voor Search Engine Advertising. Je betaald in feite om bovenaan Google te staan. Dit kan erg lucratief zijn als je het goed aanpakt. Daarnaast kan het ook veel geld kosten als je de verkeerde zoekwoorden inkoopt.
Google Ads is het SEA platform van Google. Bekijk ook onze SEA voor hotels artikel eens om dit op juiste wijze toe te passen.
Email marketing is het best converterende marketing kanaal
Inmiddels bestaat het internet al geruime tijd, en al heel lang is email marketing al aanwezig. Je zou het kunnen zien als een oud online marketing kanaal maar dat is het zeker nog niet. Het kanaal is eigenlijk nu pas volwassen aan het worden.
Al vanaf dag één is email een kanaal dat leidt tot erg veel conversies. Het is het best converterende online marketing kanaal en dat gaat voorlopig niet veranderen. Email marketing voor hotels is dan ook erg lucratief.
Online boekingsplatformen voor hotels
En dan zijn er nog de online boekingsplatformen voor hotels. Je kent ze wel, de Booking.com en Trivago’s van deze wereld. Deze websites hebben een enorm bereik en kunnen je daarom al snel veel nieuwe boekingen opleveren voor jouw hotel.
Hotelmarketing is dan ook nog nooit zo makkelijk geweest, maar het gaat wel ten kosten van jouw marge. Een hotel dat alleen vertrouwt op reserveringen via deze online boekingsplatformen zal al snel merken dat zijn marges onder druk komen te staan.
Het grote bereik van deze online boekingsplatformen is een kans voor jou als hotel maar tevens een bedreiging. Ze zijn zo goed vindbaar in de zoekmachines dat het voor hotels moeilijk is om zelfstandig nog boekingen binnen te krijgen.
Met hun enorme budgetten zetten ze ook groots in op online marketing adverteren via bijvoorbeeld SEA als social media adverteren. De prijzen worden hierdoor alsmaar hoger en hoger om te adverteren.
Een van de kansen die jouw hotel heeft is email marketing, ook al doen de online boekingsplatformen uiteraard ook hier hun best. Toch staat elke email op zichzelf en dus als jij op het juiste moment de hotelgast aanschrijft kan jij de kans op een rechtstreekse boeking vergroten.
Blijf daarom innoveren, blijf inspelen op nieuwe kanalen en probeer op een slimme manier rechtstreekse boekingen te realiseren.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -